O mare companie de armament din Coreea de Sud se stabilește în Europa și deschide în România o fabrică de unde, la un moment dat, va exporta și către alte state. Într-un interviu HotNews, CEO-ul Hanwha Global Defense dezvăluie unde va fi ridicată de la zero noua fabrică, când vor fi livrate primele obuziere K9 pentru Armata română și ce alte elemente vor beneficia de producție locală.
România a semnat în 2024 cu compania sud-coreeană Hanwha Aerospace un contract de aproape 1 miliard de dolari pentru furnizarea a 54 de obuziere autopropulsate K9 Thunder de calibru 155mm și a 36 de vehicule de aprovizionare cu muniție K10, în cadrul unui contract global care include și zeci de camioane militare și câteva zeci de mii de obuze cu muniția aferentă.
Componenta cea mai importantă, însă, o reprezintă deschiderea unei fabrici în România unde vor fi produse majoritatea sistemelor românești de artilerie K9, cu o implicare extinsă a mai multor companii din țară.
Sud Coreenii au înființat în țară compania românească Hanwha Aerospace România, iar acum dezvăluie într-un interviu acordat HotNews și Agerpres unde va fi construită de la zero fabrica de obuziere, câți angajați va avea, cu ce alte companii din țară lucrează și când vor fi livrate primele sisteme produse în România pentru Forțele Armate.
„România, un hub al operațiunilor noastre aici în Europa”
Stabilirea prezenței sud coreenilor în România nu este una doar pentru contractul semnat deja cu MApN, ci are implicații strategice mai mari, Hanwha dorind să devină astfel un furnizor european de armament.
„Credem că cel mai bun mod de a face acest lucru este de a exista local, mai degrabă decât să ne exportăm produsele. Aici, în Europa, exportăm de ceva timp din Coreea, dar abia recent am început să investim cu adevărat, iar noi vedem România ca fiind un hub al operațiunilor noastre aici în Europa”, a declarat Michael Coulter, președinte și CEO al Hanwha Global Defense.
„Aici în România înțelegem că nevoia e legată și de componenta industrială, o zonă unde suntem foarte puternici. Suntem foarte cocnentrați să livrăm și am demarat deja operațiunile să construim fabrica”, spune reprezentantul Hanwha, precizând că în prezent discuțiile avansează cu autoritățile pe partea de documentație și avize.

Fabrica Hanwha, ridicată de la zero în Dâmbovița
„Speram să ajungem ca la finalul anului să demarăm, iar în prima parte a anului următor să intrăm complet în etapa de construcție”, susține Coulter.
Acesta dezvăluie pentru prima data și locul unde va fi cosntruită noua uzină: Dâmbovița.
„Va fi o fabrică ridicată de la zero. Mai bine de 50% din obuzier va fi produs în România și ne uităm cum să maximizăm tot procesul aici în țară”, declară Coulter, făcând referire la parteneriate cu companii și furnizori locali: „Am identificat deja mai bine de 30 de companii și furnizori în România”.
„Primul sistem va fi livrat din Coreea, al doilea va fi produs în România”
În contractul cu România, Hanwha trebuie să livreze trei sisteme de obuziere. Fiecare sistem presupune 18 obuziere K9 propriu-zise, 12 de vehicule de realimentare cu muniție K10, țeve de tun suplimentare, 3 vehicule șenilate de recuperare și evacuare, muniție și 13 camioane cu diverse funcții.
Primul sistem are termen de livrare foarte curând, la final de 2026. Acesta va fi livrat din Coreea de Sud, în timp ce în România se va ridica fabrica unde vor fi produse următoarele două sisteme pentru Forțele Terestre.
„Prima tranșă va fi livrată direct (n.r. din Coreea de Sud), dar in același timp lucrăm să ridicam fabrica să o avem terminată în 2027 pentru producția locală. În a doua jumătate din 2027 vom livra al doilea sistem care va fi produs în România”, spune CEO-ul Hanwha Global Defense .
Potrivit acestuia fabrica din România va ajunge la capacitatea de 100% odată cu al treilea sistem ce are termen de livrare în 2029.

K9 și K10 produse în România pentru export
Dar dincolo de producția pentru România, reprezentantul Hanwha spune că fabrica din țara noastră are obiective foarte clare pentru a furniza servicii și produse și pentru celelalte țări europene din zonă.
„E un scenariu cât se poate de real în următorii ani. Începem cu K9 și K10 pentru România, asta e prioritatea noastră, dar avem deja o bază destul de mare de vehicule K9 și K10 în NATO, în Europa. Deci ideea e să furnizăm piese de schimb și să facem operațiuni de mentenanță și reparații din fabrica românească, asta pe termen destul de scurt. Apoi, după ce maximizăm producția de K9 și K10 ne putem uita către clienți noi pentru care să producem de aici, din România”, spune Coulter.
În Polonia, de exemplu, Hanwha a primit o comandă mult mai mare pentru obuziere (150), însă compania Sud Coreeană nu a deschis acolo propria fabrică. În schimb a intrat în parteneriate cu companii deja operaționale din industria poloneză. În România, Hanwha a ales să ridice o fabrică de la zero cu o companie înregistrată în țara noastră sub brandul său.
„În cazul contractului cu România a însemnat să ridicăm o fabrică și suntem concentrați pe asta. Interesul nostru e să devenim parte din industria aerospațială și de apărare românească, să devenim un hub pentru obuzierele K9 aici în România, să devenim pe cât de europeni se poate”, explică Coulter.
Camioane militare Iveco produse în România, ca parte a contractului de obuziere
Pe de altă parte, pentru K9 și K10, Hanwha va lucra cu firme din industria românească de apărare. Ca furnizori pentru acest contract cu MApN reprezentantul Hanwha a nominalizat câteva nume de firme din țară: Pro Optica (sisteme optice și de ochire), Elbit, Interactive (sisteme de comunicații), Rom Tech (sisteme CBRN), dar și Iveco România.
Cu Iveco România parteneriatul presupune că toate camioanele din cadrul sistemelor de obuziere vor fi produse tot în România, la fabrica Iveco unde sunt produse și restul camioanelor pentru Armata Română.
Pentru fiecare sistem obuzier există câte 13 astfel de camioane care vor avea rol de vehicule de susținere, cu diferite specificații.
„Din punct de vedere strategic acesta este punctul nostru de vedere. Cu cât putem fi mai localizați cu producția, cu atât mai mult putem crește capacitatea internă, să producem aici în țară. Este cel mai bine pentru client, este cel mai bine pentru noi. Cel mai bine să susținem programul aici și în regiune cu o prezență locală”, punctează Coulter.
La fabrica din Dâmbovița vor lucra direct și indirect 2.000 de angajați, potrivit reprezentanților Hanwha, iar pe unii dintre aceștia compania îi va duce și antrena tocmai în Coreea de Sud.
„Nu vom putea duce fiecare angajat în Coreea, dar vom începe cu supervizorii, cu inginerii tehnici, cu cei din managementul lanțului de aprovizionare. În paralel lucrăm cu administrația locală pentru a obține vizele necesare pentru a aduce formatori coreeni care să instruiască forța de muncă de aici”, explică CEO-ul Hanwha Global Defense.
„Ținta pe care o avem în minte este de aproximativ 2.000 de angajați, dar aceasta va depinde în mare măsură de ce lucrări ulterioare vom avea (n.r. în fabrică), de ce fel de lucrări de mentenanță și reparații, de ce alte afaceri vor veni la fabrică. Există alte competiții care sunt în curs, cum este cea pentru Mașina de Luptă a Infanteriei”, explică reprezentantul Hanwha.
Sud Coreenii mai vizează un contract uriaș cu Armata: blindate de luptă pentru infanterie
Acesta face referire la un viitor contract pe care MApN îl scoate la licitație pentru a achiziționa vehicule blindate pe șenile pentru infanterie, un contract de aproape 3 miliarde de euro pentru 298 de vehicule blindate de luptă.
Pentru acest contract, care va presupune producția locală a blindatelor, Hanwha va intra în competiție cu vehiculul K21 Redback.
„Credem că este cel mai avansat vehicul de luptă pentru infanterie care există și nu numai că noi credem asta, dar a fost supus mai multor teste. Mai ales în Australia unde a fost ales după o competiție cu alte companii”, spune Coulter.

Acesta spune că un mare avantaj este că MLI-ul K21 Redback are un grad riricat de comonalitate cu obuzierul K9.
„Vehiculele pornesc de la aceeași bază, au același propulsor. Toate elementele comune care există facilitează enorm procesul de producție, adică ești preocupat de jumătate din numărul de piese și de timpul de instruire”, explică reprezentantul Hanwha.
Un alt element de comonalitate ar putea fi turela blindatului de luptă – deși licitația încă nu a fost lansată și nu se știe exact care vor fi cerințele MApN.
În Australia Hanwha a câștigat competiția de 7 miliarde de dolari Land 400 cu vehicule Redback cu turele Elbit UT-30, același tip de turelă pe care Armata Română deja o operează pe blindatele pe roți 8×8 Piranha 5.
De altfel, Elbit produce turela UT-30 chiar la fabrica sa din România, iar o mare parte din turelele australiene sunt produse chiar în țara noastră.
Ce presupune fiecare sistem de obuziere autopropulsate cumpărat de România
Fiecare sistem obuzier cal. 155 mm de nivel Batalion va avea următoarea compunere:
1. Obuzier cal. 155 mm auto propulsat, pe șenile: 18 cpl;
2. Teavă cal. 155 mm, de rezervă: 9 buc;
3. Mașină specializată de transport și încărcat muniții: 12 cpl;
4. Post de observare de artilerie auto propulsat: 9 cpl;
5. Autostație meteorologică: 1 cpl;
6. Mijloc tehnic de evacuare a echipamentelor avariate (TEHE-VAC): 3 cpl;
7. Sistem de cercetare acustică: 3 cpl.
Totodată, împreună cu Sistemul obuzier cal. 155 mm de nivel Batalion, vor fi furnizate și 18.000 de proiectile
– Lovitură 155 mm cu proiectil exploziv
– Lovitură 155 mm cu proiectil fumigen
– Lovitură 155 mm cu proiectil de iluminare
– Lovitură 155 mm cu proiectil inert (pentru instruire).
Termenele de livrare pentru contractul obuzierelor autopropulsate
1. Sistem obuzier cal. 155 mm de nivel Batalion- 3 sisteme: Sistem nr. 1 – T0+30 luni; / Sistem nr. 2 – T0+40 luni; / Sistem nr. 3 – T0+60 luni.
2. Lovitură 155 mm cu proiectil exploziv- 17.352 buc: T0+30 luni
3. Lovitură 155 mm cu proiectil fumigen- 324 buc: T0+30 luni
4. Lovitură 155 mm cu proiectil de iluminare- 324 buc: T0+30 luni
5. Lovitură 155 mm cu proiectil inert (pentru instruire): 720 buc: T0+30 luni

Obuzierul autopropulsat K9
Obuzierele de tip K9 Thunder sunt operate în nouă ţări din lume, inclusiv cinci ţări NATO: Polonia, Norvegia, Estonia, Finlanda şi Turcia. Peste 1.800 de vehicule K9 sunt în serviciu acum, reprezentând aproximativ 50% din piața globală obuziere autopropulsate.
Polonia a semnat anul trecut cu Coreea de Sud un contract în valoare de 2,6 miliarde de dolari prin care va cumpăra încă 150 de obuziere autopropulsate K9.
Sistemul K9 SPH (Self-Propelled Howitzer) a fost dezvoltat în 1999 în cooperare cu Agenția sud-coreeană pentru Dezvoltarea Apărării. Supranumit „Tunetul” (Thunder), sistemul de artilerie pe șenile K9 poate angaja ținte la distanțe de peste 40 de kilometri. K9 are 47 de tone și este optimizat pentru capacitatea „Shoot and Scoot”, de a trage mai multe obuze și de a se deplasa imediat într-o altă locație pentru a evita contraatacul.
În urma modificărilor aduse versiunii K9A1, sistemul de artilerie este modernizat cu un sistem complet automat de manipulare a muniției. Noua generație de artilerie cu încărcare automată va fi capabilă să tragă peste 10 cartușe pe minut, cu doar trei membri ai echipajului.
Vehiculul de aprovizionare cu muniție K10 (K10 Ammunition Resupply Vehicle)
K10 este un vehicul automat de reaprovizionare a muniției bazat pe șasiul obuzierului K9, având în comun majoritatea componentelor și caracteristicilor pentru suportul logistic, transmite compania sud-coreeană.
Vehiculul poate sprijini K9 prin transportul și reaprovizionarea a 104 proiectile de muniție de artilerie de 155 mm și 504 unități de încărcături în condiții de luptă. Vehiculul transferă muniția la o viteză maximă de 12 obuze/min, având nevoie de 37 de minute pentru a o încărca complet.
Sistemul complet automatizat de realimentare cu muniție îi garantează eficiența în ceea ce privește sprijinul logistic și mișcările tactice în orice condiții severe ale câmpului de luptă.
