Seful Inspectoratului General al Politiei, Viorel Cernauteanu, a sustinut un briefing de presa, privind actiunile din cadrul intrunirilor din centrul capitalei si masurile intreprinse de politie.
Viorel CERNAUTEANU, SEFUL INSPECTORATULUI GENERAL AL POLITIEI: „Vom incerca sa abordam evenimentele care au loc in ultimile saptamani, care sunt actiunile politiei, inactiunile altor autoritati responsabile si care sunt cerintele de mai departe, de a aduce la normalitate a traficului din municipiului Chisinau. La oricare intrunire care are loc, temeiul este legea 26 din 2008 privind intrunirile si daca o sa facem o mica refire la articolul 8, o sa stabilim ca sunt interizise intrunirile prin care se urmareste: subminatrea securitatii internationale sau integritatii teritoriale a tarii, incalcarea ordinii publice, ce am sesizat.
De la inceputul desfasurarii intrunirilor, care a fost prima pe padat de 18 septembrie si pana ieri, au avut loc o serie de constatari de contraventie si infractiuni raportate anumel la incalacrile admise in centrul orasului. Daca anterior am incercat sa fim mai cooperant si sa dialogam atat cu organizatorii intrunirilor, cat si cu alti participanti, am constatat 40 de incalacari de ordin contraventional si o cauza penala care este inclusiv vizat si unul din organizatorii intrunirii. La ziua de ieri, au fost constatate peste 45 de incalcari admise de participantii din centrul orasului.
Cu referire la aceasta vreau sa precizez pe parcursul evenimentelor au fost adresate o serie de sesizari in adresa primariei municipiului Chisinau. La fel a fost sesizata, inclusiv Procuratura Chisinau in legatura cu actiunile sau incatiunile administratiei publice locale in acest sens si ale organizatorilor protestului. Ieri imediat dupa protest, din nou a fost sesizata primaria municipiului Chisinau si Regia Transport Electric si explic de ce si Regia, noi trebuie sa constatam care este prejudiciul cauzat acestei regii ca urmare a sistarii a traficului rutier pe bulevardul Stfean cel Mare si care este prejudiciul cauzat cetatenilor. Ne-am adresat si in Istanta de judecata, pentru ca vinerea trecuta ne-am adresat primariei cu o cerere prealabila sub motivatia de a schimba modul de desfasurare a intrunirii, asa de fapt cum reglementeaza legea 26. Ca urmare primaria nu a dat curs acestei actiuni, noi am fost obligati sa ne adresam in istanta de judecata cu solicitarea respectiva.
Care sunt obligatiile organizatorului si nu in ultimul rand a participantilor:
1. Sa desfasoare intrunirea doar in forma, locul si termenii indicat in declaratia prealabila;
2. Sa desemneze un coordonator al intrunirii si sa comunice in timpul util administratiei publice locale numele acestuia. Noi inclusiv la ziua de ieri seara, la orele 22:00, am vrut sa vorbim si cu organizatorul intrunirii pentru a stabili anumite reguli, cu parere de rau noi constatam lipsa persoanei responsabile.
Obligatiile participantilor:
1. Sa respecte legislatia, ordinea publica si cerintele legale a organizatorului;
2. Sa se abtina de la actiunile care pot impiedica desfasurarea intrunirii:
3. Sa paraseasca intrunirea la cerearea organizatorului si/sau reprezentantului autoritatii administratiei publice locale, deci noi vedem foarte expres ca primaria este cea care solicita incetarea oricaror alte actiuni.
Obligatiile autoritatii publice locale:
1. Sa creeze toate conditiile pentru desfasurarea pasnica a intrunirii;
2. Sa desemneze un responsabil de desfasurarea legala a intrunirii si sa comunice organizatorilor si organului de politie numele si datele de contact a acestuia. Vreau sa precizez ca de la data de 18 septembrie, camd a avut loc primul protest pana in prezent primaria nu a desemnat o persoana responsabila.
Asigurarea ordinii publice, daca in timpul desfasurarii intrunirii au loc actiuni prin care se incalca grav prevederile articolului 8, vedem iar, reprezentantul autoritatii administratiei publice locale va cere organizatorilor sistatrea imediata a intrunirii, noi nu vedem nicaieri cuvantul politia, noi vedem primaria.
Ceea ce spune primarul municipiului Chisinau ca sa aiba politie municipala ca el o sa dea, nu inteleg care este logica. Primarul general si la ziua de azi daca o sa dea indicatii, noi o sa executam indicatia respectiva si nu este faptul cine executa aceasta, ca e politia de stat sau municipala. Primarul are posibilitatea sa emita dispozitii atunci cand este necesar si nu poate fi vorba de anumite emixtiuni sau depasiri care se invoca in spatiul public. Mai mult de cat atat, pentru organizarea intrunirii se depune notificarea, iar cand primaria nu este de acord cu anumite aspecte din notificarea unei intrunir, emite astfel de dispozitie.
Ceea ce a comis Ion Ceban in dimineata de astazi este o incalcare flagranta a codului contraventional, Articolului 225, Alineatul 2, unde persoana este pasibila de raspundere contraventionala cu pana la 90 unitati de unitati contraventionale si/sau privarea dreptului de a ocupa functia de la trei luni pana la un an de zile. Si nu trebuie sa confundam doua aspecte, domnul primar azi dimineata nu a facut intrunire sau nu a organizat o intrunire in conditiile legii 26, dar a organizat abuziv blocarea arterelor municipiului Chisinau ceea ce nu se incadreaza in legea 26, dar se incadreaza in codul contraventional. Incercand sa-mi demonstreze juridic, atata timp cat un jurist este bun, el trebuie sa cunoasca foarte bine ca noi avem aici doua aspecte, legea 26 o lege speciala si codul contraventional, o lege generala. Domnul primar sa nu duca in eroare modul de aplicare a unei legi.
Daca se va demonstra ca fapta comisa se incadreaza in parametrii juridici ai Articolului 225, Alineatul 2, atunci pedeapsa pentru aceasta este amenda si posibila suspendare din functie, dar suspendarea dreptului de a ocupa o anumita functie, este in cometenta instantei de judecata si nu politia aplica aceasta, politia remite procesul verbal doar in istanta de judecata.”