„Cel mai scump drum din Moldova” sau „muzeul corupției în aer liber” sunt două dintre calificativele atribuite proiectului Leova – Bumbăta, implementat la frontiera moldo-română în perioada 2022-2024. Deși obiectivul a fost dat în exploatare în vara anului 2024, discuțiile despre legalitatea procedurilor în jurul acestuia nu s-au oprit, fiind exploatate de politicieni sau diverse persoane publice sau anonime, scrie zdg.md.
La un an după inițierea unui dosar penal care bate pasul pe loc, ZdG a verificat documente, fapte cronologice și vine cu detalii noi despre cum și cine a implementat acest proiect.
ZdG a constatat că lucrările de proiectare a drumului Leova – Bumbăta au fost efectuate de firma unui fost angajat al companiei deținute de familia directorului interimar al Administrației de Stat a Drumurilor. Contractul pentru efectuarea lucrărilor, care s-a ridicat în final la aproape 284 de milioane de lei, a fost atribuit, fără licitație, în urma unor negocieri directe, unei companii care a început lucrările cu câteva luni înainte de semnarea acordului.
Procedurile de negociere a contractelor au fost „o formalitate”, prin care au fost „legalizate excepțiile din perioada stării de urgență”, recunoaște Radu Rogovei, șeful Direcției Politici în Domeniul Dezvoltării Drumurilor, din cadrul Ministerului Infrastructurii.
ZdG a mai aflat că în proiect a fost implicată și o companie afiliată unui fost șef din cadrul Centrului Național Anticorupție. Între timp, unul dintre șefii Administrației de Stat a Drumurilor, care a participat la negocierea contractului de milioane, a plecat din sistemul public chiar la compania care a implementat proiectul.
Sub paravanul deciziilor Comisiei pentru Situații Excepționale, autoritățile au avut undă verde să „mimeze” licitațiile publice, „neglijând principiul concurenței și al transparenței”, este de părere experta în achiziții publice Diana Ranga-Enache.
Cum a început istoria proiectului „Leova – Bumbăta”
Primăvara 2022. Guvernele R. Moldova și României poartă discuții pentru identificarea soluțiilor de fluidizare a traficului rutier la frontiera moldo-română, după ce se atestă un flux sporit la majoritatea punctelor de trecere, situație cauzată de începerea războiului din Ucraina.
18 iunie 2022. Cele două Guverne agreează crearea unui nou punct de trece a frontierei în proximitatea localităților Leova și Bumbăta, conform unui studiu de prefezabilitate din 2004. Astfel, infrastructura devine imperativul noului punct vamal pus pe foaie de autoritățile de pe cele două maluri ale Prutului.
Un grup de lucru format din reprezentanți ai mai multor instituții publice decide construcția unui drum de ocolire a orașului Leova de la zero, format din două porțiuni – una de 1,5 km și alta – de 2,089 km, întrucât drumul existent care intersectează localitatea „va crea deficiențe pentru circulația rutieră, care nu poate fi asigurată pe deplin prin zona rezidențială”. De asemenea, este decisă crearea unei platforme de trecere a frontierei și a unei parcări pentru 100 de camioane.
Dispoziția CSE: fără achiziții publice, cu negociere directă
La 24 februarie 2022, odată cu începutul războiului din Ucraina, în R. Moldova a fost instituită stare de urgență, astfel că deciziile privind atribuirea unor contracte urgente se iau fără licitații publice, iar cele mai importante aspecte sunt reglementate prin dispozițiile Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE) condusă de prim-ministru.
Potrivit procesului-verbal de consemnare a sarcinilor necesare privind executarea lucrărilor de construcție a unui punct de trecere la frontiera moldo-română din 18 iunie 2022, semnat de 20 de funcționari din 12 instituții publice, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) și Administrația de Stat a Drumurilor (ASD), pe parcursul zilei de 19 iunie 2022 urmau să identifice compania de proiectare a lucrărilor, iar până la data de 20 iunie – compania de construcții.
Abia peste o săptămână, potrivit unei dispoziții a CSE din 24 iunie 2022, ASD era împuternicită să „atribuie contracte de achiziții publice de bunuri, lucrări și servicii prin utilizarea procedurii de negociere, fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare”.
CITEȘTE MAI DEPARTE PE ZDG.MD
Pe Telegram-ul Pro TV Chisinau găsiți imaginile, dar și știrile momentului din Moldova și din întreaga lume! Fii reporter Pro TV. Dacă ai surprins imagini care pot deveni o știre, ni le poți trimite pe Viber, Whatsapp sau Telegram la numarul 079400508.