Transparența decizională în procesul legislativ rămâne a problema principală a activității Parlamentului. Asta se arată în concluziile raportului de monitorizare privind activitatea legislativului, în perioada august 2023 – iulie 2024, prezentat de Promo-LEX.

Publicat:09.12.2024, 15:10

„Publicarea deficitară a documentelor aferente consultărilor publice și rata scăzută a implicării cetățenilor în procesul legislativ sunt principalele provocări. Din cele 560 de proiecte de lege aflate în examinare, în perioada monitorizată, o mare parte nu au fost consultate public în mod eficient sau nu au fost însoțite de actele aferente“,se menționează în raport.

Totodată, Promo-LEX scrie că activitatea deputaților relevă un dezechilibru între majoritatea parlamentară și opoziție.

„Proiectele opoziției continuă să lipsească de pe ordinea de zi, în timp ce doar inițiativele majorității parlamentare sunt adoptate. Rata medie de participare la ședințe este de 87%, însă doar 63-74 de deputați votează efectiv, iar absențele frecvente ale deputaților independenți au dus la sancțiuni.”

Cei de la Promo-LEX spun că pe parcursul perioadei monitorizate au fost înregistrate și progrese la capitolul prezentarea raportatelor autorităților, fiind audiate 24 rapoarte de activitate și tematice. 

„Am constatat că există unele deficiențe în ceea ce privește utilizarea de către deputați a instrumentelor de control parlamentar precum interpelările, dar și întrebările. Interesul față de moțiuni și comisii de anchetă a fost activ doar în primul an al legislaturii, iar evaluarea ex-post juridică a atins un nivel de realizare de 100%, spre deosebire de evaluarea ex-post de impact, care rămâne slab implementată”, se menționează în raport.

În ceea ce privește numirile și demisiile, Parlamentul a aprobat 44 de acte normative, majoritatea fiind pentru numiri în anumite funcții (77%). Principalele instituții vizate includ Comisia Electorală Centrală, Curtea de Conturi și Consiliul Concurenței. Totuși, Promo-LEX subliniază deficiențe în informarea publicului despre concursuri și sugerează că este nevoie de o îmbunătățire a comunicării prin intermediul paginii web a Parlamentului.

De asemenea, Promo-LEX a analizat și modul în care Parlamentul utilizează mecanismele de comunicare instituționalizate, precum audiențele, petițiile și cererile de acces la informații. 

„La acest capitol s-a constatat deficiențe semnificative în ceea ce privește transparența și funcționalitatea acestora. Site-ul oficial rămâne învechit și incomplet, iar implementarea legii privind accesul la informații este parțială: doar șase din cele 13 categorii obligatorii sunt publicate integral”, explică responsabilii.

Raportul analizează și modalitatea de gestionare a bugetului Parlamentului, remunerarea deputaților, deplasările de serviciu și procesul de achiziții publice.

„A fost remarcată o îmbunătățire a transparenței la capitolul publicarea datelor bugetare. Majoritatea fondurilor sunt alocate pentru cheltuieli de personal și prestații sociale. Deputații au beneficiat de un salariu mediu lunar de 19.000 lei, alături de indemnizații și compensații. Deplasările de serviciu în străinătate ale deputaților și angajaților Secretariatului Parlamentului au fost mai numeroase și mai costisitoare decât anterior, cele mai frecvente destinații fiind România, Belgia, Franța și SUA. Achizițiile publice sunt transparente, însă competitivitatea în cazul contractelor de valoare mică este redusă”, informează Promo-LEX.

Raport anual „Monitorizarea activității Parlamentului de legislatura a XI-a, august 2023 – iulie 2024” poate fi accesat aici.