In satul Giurgiulesti din Moldova, ca in multe alte sate din Europa, populatia era in scadere. Tinerii au plecat peste hotare in cautare de lucru si nu s-au mai intors. In urma au ramas batranii, care se ocupa de aratul campurilor si cultivarea vitei de vie.

Publicat:03.09.2015, 09:48

Dar, in aceste zile, automobilele si camioanele au invadat satul locuit de aproximativ 3000 de oameni, in drum spre Dunare si spre portul care tinde sa infloreasca. Stand in biroul ei, in centrul satului, primarul localitatii, Tatiana Galateanu de 53 de ani, spune ca agitatia a creat o mica problema.

“Casele sunt foarte vechi, astfel incat sunt foarte afectate de traficul greu, dar si de camioanele mari care folosesc drumul.”


Cu toate acestea, ea se bucura pentru sat. Angajatii portului parca au intinerit localitatea ce parea a fi uitata, scrie nytimes.com.


Moldova, tara fara iesire la mare si cu o populatie de 3,5 milioane de oameni, este saraca si dependenta de agricultura. Candva parte a Uniunii Sovietice, Moldova se baza pana recent de vecinii sai mai mari: Romania si Ucraina, in ceea ce priveste exportul.


Ceea ce este acum numit Portul International Liber Giurgiulesti, poate primi nave maritime si de cand Rusia a impus embargo mai multor produse alimentare din tara, portul joaca un rol tot mai important intru exportarea produselor autohtone.


Anul trecut, portul a sporit volumul transportului maritim cu mai mult de 65 la suta, a declarat Thomas Moser, omul de afaceri german si directorul general al companiei “Danube Logistics”, cea care opereaza portul.

“Portul sau transportul maritim nu are absolut nicio istorie sau traditie.“


Desigur, portul a fost un colac de salvare pentru satul Giurgiulesti. Localitatea se afla la 3 ore de Chisinau. Pana la deschiderea portului, nu prea erau motive de a vizita satul.


“Portul este bun pentru sat, creeaza locuri de munca”, spune Victor Arabagi de 32 de ani, care supreavegheaza sosirile si plecarile navelor.

 
“Prea multi au plecat, in special tinerii, dar portul a oferit o alternativa pentru a ramane in tara.”

 
Domnul Arabagi este printre ei. El a spus ca a parasit Giurgiulestiul pentru  a studia si este fericit ca s-a intors inapoi. “Cateva dintre rudele mele care s-au mutat in Germania, spun ca Moldova este cu 200 de ani in urma.”


“Abia poate fi spus ca este un port, pentru ca e atat de mic”, spune Tariq el-Nemer, un capitan libanez al navei, in timp ce statea pe portul navei sale de marfa, asteptand pentru a fi incarcata cu marfa.


Pana in prezent, s-au investit in jur de 60 de milioane de dolari in port, care a fost dezvoltat de compania olandeza “Danube Logistics”, cu sprijinul Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare.


Giurgiulesti inca nu dispune de locuri de cazare, baruri si alte localuri destinate celor care vin la tarm. Dar posibil ca acest lucru sa se schimbe in timp. In acest an, mai multi bani vor ajunge in bugetul localitatii, intrucat taxele locale platite de port sunt transferate pe conturile primariei.


“Avem o multime de planuri”, a afirmat primarul Giurgiulestiului.

 
“Oamenii au plecat deja, dar poate vor reveni”, tot ea afirma.

*Sursa Foto: nytimes.com