Noi facem, tot noi desfacem. Acum doi ani, cand a fost concesionat aeroportul, autoritatile incercau sa convinga ca este cea mai buna optiune. Decizia a fost luata atunci de un un premier liberal-democrat si promovata de un ministru democrat, adica doua dintre partidele care guverneaza si acum. Doar ca astazi concesiunea aeroportului nu mai pare o idee atat de inspirata, iar guvernul vrea sa rezilieze contractul.
Valeriu LAZAR, MINISTRUL IN EXERCITIU AL ECONOMIEI: "Daca ministrul Finantelor are 1 mlrd de lei in plus pentru aceste investitii si ca aeroportul sa nu dispara pentru ca nu este competitiv, desigur, nu trebuie sa dam in concesie."
Aeroportul International Chisinau a fost concesionat in mai 2013, in ultima zi a guvernului demisionar Filat. Iurie Leanca detinea atunci functia de premier interimar si tocmai fusese desemnat candidat la fotoliul de sef al executivului.
SINCRON: Mihail FORMUZAL, BASCANUL GAGAUZIEI: ”Care este sensul sa dam cuiva în concesie întreprinderea care aduce oua de aur? Când aud cuvântul „concesie”, îmi amintesc de Alaska, despre Transnistria, pe care vor s-o dea în concesie. Si acest cuvânt „concesie”... Dle prim-ministru, vad zâmbet pe fata dvs, dar semnatura dvs va fi pe acest document.”
Iurie LEANCA, PRIM-MINISTRU DESEMNAT: "Idei de acestea cu Alaska si Transnistria, de asta aveam zambet pe fata".
Ulterior, s-a aflat ca aeroportul a fost dat in concesiune unei companii rusesti, inregistrata la Habarovsk, Avia Invest. Din nou, ministrul economiei de atunci, Valeriu Lazar insista ce este cea mai buna decizie.
Valeriu LAZAR, MINISTRUL ECONOMIEI: ”Daca nu va fi capitalizata, in timp, ar fi existat riscul sa ajungem unde am ajuns cu multe intreprinderi care erau profitabile acum 20 de ani, noi am refuzat sa le privatizam si am ajuns sa le vedem falimentare”.
Si alti functionari de la economii declarau sus si tare ca decizia este una corecta.
Tudor COPACI, VICEMINISTRUL ECONOMIEI: "A fost decizia colegiala a guvernului. Conditiile de participare au fost transparente, deschise”.
Decizia de concesionare a fost atacata la Curtea Constitutionala de liberalii reformatori, care au semnalat mai multe incalcari in procesul de concesiune, inclusiv faptul ca executivul era interimar atunci cand s-a luat decizia. Apoi, tot de la Valeriu Lazar, s-a aflat ca in cazul in care concesionarea aeroportului va fi anulata, statul va trebui sa plateasca penalitati.
Valeriu LAZAR, MINISTRUL ECONOMIEI: "Consecintele ar fi si de ordin material. Contine anumite clauze contractul. Va rog nu insistati."
Curtea Constitutionala a decis apoi sa suspende decizia de concesionare.
Dupa decizia Curtii, guvernul condus de Iurie Leanca a mai calcat apoi din nou pe aceeasi grebla si a mai aprobat inca o data decizia de concesionare.
Valeriu LAZAR, MINISTRUL ECONOMIEI: ”Sa reconfirmam”.
Scandalul concesionarii aeroportului a fost inghetat o perioada, si a reinceput in acest an odata cu declaratia directorului CNA din parlament. Viorel Chetraru a spus in fata deputatilor ca banii furati din cele trei banci au fost investiti in aeroport de catre omul de afaceri, Ilan Shor.
Viorel CHETRARU, DIRECTOR CNA: ”Am toata convingerea ca banii sunt in tara, mai exact, sunt in aeroport si trebuia sa va clarificati, dlor deputati, ce faceti si cu acest obiectiv.”
In urma acestor afirmatii din luna mai a acestui an, premierul de atunci Chiril Gaburici,care a cerut CNA sa prezinte un raport cu situatia concreta la Aeroportul Chisinau. Intre timp, Ilan Shor care candida la functia de primar de Orhei se spala pe maini si acuza autoritatile de la Chisinau de speculatii.
Ilan SHOR, CANDIDAT LA PRIMARIA ORHEI: “Faptul ca în jurul a tot ce conduc eu apar speculatii, vedeti si singuri. Dar când a fost vorba despre aeroport, am fost nu doar mirat, ci chiar bulversat.”
Ieri, premierul Strelet a anuntat ca guvernul vrea sa rezilieze contractul cu Avia Invest, compania care l-a luat in concesiune pentru 49 de ani. Asta dupa ce un raport al CNA arata ca practic firma nu a investit surse externe in Aeroport, iar banii generati s-ar cheltui pe altceva. A fost creata o comisie, care intr-o luna va spune cum putem rezilia contractul si daca vom plati sau nu penalitati pentru asta. Compania Avia-Invest considera ca nu a comis nici o ilegalitate si a respectat prevederile contractului.