Guvernul Republicii Moldova va negocia cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) un împrumut suplimentar de 150 de milioane de euro, destinat modernizării unor sectoare rutiere esențiale pentru conectivitatea țării. Aceasta este o măsură importantă în vederea reabilitării a două tronsoane de drum de importanță strategică: centura municipiului Chișinău și drumul M1 care leagă Moldova de România și Ucraina.
Reabilitarea drumurilor vizează două sectoare fundamentale ale rețelei rutiere din Republica Moldova:
Sectorul 2 al Centurii Chișinău (M2): Acesta va fi extins la patru benzi de circulație pe o lungime de 9,4 kilometri, îmbunătățind semnificativ traficul din jurul capitalei și reducând congestionarea.
Drumul M1: O arteră crucială ce face legătura între frontiera cu România (Leușeni), Chișinău, Dubăsari și frontiera cu Ucraina pe o distanță de 84 de kilometri. Reabilitarea acestui tronson va facilita transportul internațional și va sprijini comerțul regional.
Aceste lucrări de infrastructură rutieră vor respecta cele mai înalte standarde europene, într-un efort continuu de aliniere a Moldovei la reglementările Uniunii Europene privind rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T), fiind incluse în Regulamentul UE 2024/1679.
Cererea de suplimentare a împrumutului a fost motivată de nevoia de a finaliza lucrările de reabilitare ale celor două tronsoane rutiere în condițiile actualelor provocări economice. Sectorul construcțiilor rutiere a fost puternic afectat în perioada 2021–2025 de crizele economice globale, ceea ce a dus la o creștere semnificativă a costurilor materialelor și manoperei, de până la 39%.
Împrumutul inițial a fost contractat anul trecut, pe baza unor studii realizate în anii 2014 și 2021, însă creșterea prețurilor a impus ajustarea sumei necesare pentru finalizarea proiectului.
După finalizarea negocierilor cu BERD, Acordul de împrumut suplimentar va trebui să fie aprobat de Parlamentul Republicii Moldova. Odată ratificat, proiectul va contribui nu doar la modernizarea infrastructurii rutiere, ci și la consolidarea poziției Moldovei ca hub de transport important în regiune, facilitând legăturile cu Uniunea Europeană și vecinii săi.

