Fondatorii ZUMBA i-au invatat pe antrenorii de dans si de fitness din intreaga lume sa devina mici antreprenori. Inspirat de muzica traditionala columbiana cu care a crescut (salsa, samba si merengue), Alberto Perez a imbinat ritmurile latine cu pasii internationali de dans, dand nastere unui fenomen global ce are astazi peste sapte milioane de adepti. Cum sa devii din somer intr-un antreprenor de succes, afli din articolul de mai jos.
Anul trecut, Tanya Owens Nuchols, de profesie designer grafic, locuia in Washington D.C., Statele Unite. Intr-o zi, a fost, asemenea multor altor colegi, data afara. Compania la care lucra avea probleme economice, iar managerii au hotarat sa faca restructurari de personal. Tanya avea trei copii de crescut si nici un venit. Iar la orizont nu se intrezarea nici o oportunitate de munca.
Acum, Tanya vorbeste despre concedierea sa, ca fiind „o adevarata binecuvantare”. De ce spune asta? In urma cu cativa ani, din dorinta de a pierde din kilogramele acumulate in timpul nasterilor, a inceput sa mearga la o sala de zumba din Columbia, urmand un program de dans-fitness. In 2006, a devenit antrenor calificat de ZUMBA.
„Pe atunci, predam ZUMBA, in regim part-time, dar imi tot spuneam mie insami ca mi-ar placea sa fac acest lucru full-time. Imi doream sa nu imi petrec tot timpul zilei lucrand la un birou, dar atunci cand am fost concediata, nu stiam incotro s-o apuc. La un moment dat, m-am gandit sa devin antrenor de zumba cu norma intreaga”, povesteste Tanya pentru www.inc.com
Acum, invata tot felul de oameni, de la angajati federali la tineri dezavantajati, sa danseze ZUMBA. Iar povestea Tanyei nu este singura de acest fel. Intre 2008 si 2009, numarul instructorilor acestui nou stil de sport de pe tot mapamondul, s-a triplat. In prezent, asemenea cursuri se tin in peste 125 de tari din aproximativ 100.000 de locatii, pentru 7,5 milioane de persoane care vin saptamanal sa practice numeroase stiluri de dans, de la salsa la stiluri africane, hip-hop si belly dance.
Co-fondatorul si CEO-ul Alberto Perlman spune ca abilitatea companiei sale de a se dezvolta, chiar si in vremuri de recesiune, tine, de fapt, de puterea antrenorilor sai, care ii ajuta pe cursanti sa se ridice, sa priveasc inainte atunci cand se simt daramati de probleme si necazuri. Aceasta este, practic, filozofia dupa care se ghideaza firma pe care o conduce.
„Am creat o platforma pentru a le permite oamenilor sa devina persoane de succes facand ceea ce le place, fie ca a reusi inseamna pentru ele sa dea cateva kilograme jos sau sa faca bani”, explica Perlman.
Perlman ramasese el insusi fara slujba atunci cand a descoperit acest nou stil de dans, originar din fitnessul columbian al gurului Alberto, zis si Beto Perez. In 1998, Perlman a pus bazele unui business pe internet, pentru latino-americani, dar multi dintre proprietarii cu care colabora erau abia la inceput, atunci cand fenomenul site-urilor a explodat. Unul cate unul, investitorii lui Perlman s-au retras din proiect.
„Aveam 24 de ani si deja detineam propria mea companie”, marturiseste Perlman (33 de ani). La un moment dat, mama sa i-a povestit ca urma cursuri de zumba la sala de fitness a lui Perez, din Miami. Aceasta i-a spus: „De ce nu te intalnesti cu Beto si poate, puteti sa infiintatai o sala de gimnastica, ceva de genul?” Perlman isi aminteste ce i-a raspuns atunci celei care i-a dat viata astfel: „Nu cred ca voi deschide o sala de sport, dar o sa ma intalnesc cu el.”
Cum s-a nascut Zumba?
Alberto Perez (40 de ani) a inventat ZUMBA dintr-o greseala. Totul a inceput intr-o zi, cand a uitat sa aduca muzica adecvata pentru sala de aerobic din Columbia, unde era antrenor. S-a gandit sa improvizeze cu CD-ul pe care il avea in masina, si anume muzica latina. Cererile au inceput de atunci sa curga, iar Perez s-a mutat in Miami pentru a raspandi acest stil de dans si in Statele Unite.
In timpul sederii sale in Miami, Perez a cunoscut doi oameni de afaceri care, initial, s-au aratat interesati sa investeasca milioane de dolari in acest proiect. Ulterior insa, acestia au sustinut ca nu vedeau potentialul noului stil de dans. Beto l-a intalnit apoi pe Perlman. Dupa facultate, Perlman si-a petrecut timpul creand reclame pentru o agentie de consultanta si intentiona sa produca bani dintr-un business de promovare. A crezut astfel ca ZUMBA putea fi primul sau produs pe care sa-l promoveze in intreaga lume.
Perez isi aminteste: „L-am cunoscut pe Alberto intr-un Starbucks, cand m-a intrebat: <<Ai bani?>>, iar eu i-am raspuns: <<Nu, dar tu ai bani?>> Nici Perlman nu avea bani atunci. Dar Beto i-a spus: „Hai sa-i facem impreuna”. Perlman a fost de acord sa se concentreze asupra viziunii lor, nu doar sa investeasca o multime de bani intr-un business.
Au format echipa cu Alberto Aghion, co-fondatorul companiei si un bun prieten din copilaria lui Perlman. Aghion il cunoastea si el pe Beto, acesta din urma fiindu-i instructor de dans in Bogota, Columbia.
Perez a continuat sa predea cursuri de ZUMBA, iar din banii pe care ii facea, echipa producea demo-uri video despre acest nou sport creat, lucru care a atras atentia companiei Fitness Quest, din Ohio.
„Am inregistrat numele si conceptul de ZUMBA pentru a crea reclame si video-uri pentru cei de acasa”, spune Perlman. Pana in 2002, au vandut sute de mii de clipuri video cu si despre ZUMBA.
„Oamenii ne sunau si ne spuneau:<<Sunt instructor de fitness, am cumparat aceasta caseta si vreau sa devin profesionist in acest stil de dans. Imi puteti oferi aceasta certificare?>>”, povesteste Perlman.
„Am inregistrat numele si conceptul de ZUMBA pentru a crea reclame si video-uri pentru cei de acasa”, spune Perlman. Pana in 2002, au vandut sute de mii de clipuri video cu si despre ZUMBA.
„Oamenii ne sunau si ne spuneau:<<Sunt instructor de fitness, am cumparat aceasta caseta si vreau sa devin profesionist in acest stil de dans. Imi puteti oferi aceasta certificare?>>”, povesteste Perlman.
Intre timp, s-au gandit sa ofere cursuri pentru instructorii de dans, deoarece cererile erau din ce in ce mai multe. Astfel, au tinut primul training, la care s-au inscris 150 de oameni, intr-un hotel din Miami. Desi niciodata nu se gandisera sa devina traineri, principala lor sursa de venit fiind generata din clipurile video, Perlman, Perez si Aghion au realizat curand ca dansatorii pe care ii certificau, deveneau de fapt, ambasadori ai brandului lor.
„Am hotarat atunci ca afacerea noastra sa se transforme in a-i ajuta pe instructorii de dans sau de fitness sa devina instructori de succes”, explica Perlman.
Au lansat astfel platforma web numita reteaua de instructori de Zumba (The ZUMBA Instructor Network), menita sa creasca numarul antrenorilor, prin marketing, coregrafie si networking. Contra unei taxe, care includea haine speciale pentru acest sport, instructorii invatau miscarile noului stil de dans, pe care le puteau preda apoi elevilor si studentilor, in scoli si universitati.
„Am hotarat atunci ca afacerea noastra sa se transforme in a-i ajuta pe instructorii de dans sau de fitness sa devina instructori de succes”, explica Perlman.
Au lansat astfel platforma web numita reteaua de instructori de Zumba (The ZUMBA Instructor Network), menita sa creasca numarul antrenorilor, prin marketing, coregrafie si networking. Contra unei taxe, care includea haine speciale pentru acest sport, instructorii invatau miscarile noului stil de dans, pe care le puteau preda apoi elevilor si studentilor, in scoli si universitati.
„Deodata, ii ajutam sa devina antreprenori”, spune Perlman.
Business dezvoltat in plina criza financiara
In 2008, cand a venit criza economica, echipa Zumba se pregatea de efectele recesiunii, crezand ca veniturile se vor prabusi odata cu dezechilibrul economic. „In schimb, am vazut un aflux extraordinar de noi instructori si ne-am dat seama, ca de fapt, erau oameni care isi pierdusera locul de munca, dar carora le placeau foarte mult dansul ori fitness-ul si au decis sa transforme aceasta pasiune intr-o sursa de venit pentru familiile lor, in acea perioada atat de dificila”, explica Perlman.
Tanya este unul din sutele de exemple de succes, transformata de afacerea ZUMBA intr-o antrenoare de succes. „Daca nu ar fi fost Zumba, chiar nu stiu ce as fi facut. Probabil as fi lucrat pe o pozitie de entry-level in domeniul meu sau as fi facut internship gratuit intr-o multinationala, cand de fapt, eu eram senior in jobul meu”, spune aceasta.
Tanya este unul din sutele de exemple de succes, transformata de afacerea ZUMBA intr-o antrenoare de succes. „Daca nu ar fi fost Zumba, chiar nu stiu ce as fi facut. Probabil as fi lucrat pe o pozitie de entry-level in domeniul meu sau as fi facut internship gratuit intr-o multinationala, cand de fapt, eu eram senior in jobul meu”, spune aceasta.
„Sunt un designer bun, dar dansul este fara indoiala, marea mea pasiune. Nu doar ca am scos-o la capat din punct de vedere financiar, ci simt ca fac ceea ce-mi place cu adevarat sa fac”, marturiseste Tanya.
Despre fenomenul care a cuprins intreg mapamondul
ZUMBA a devenit noul trend in materie de fitness, o explozie de energie si distractie, adoptat de salile de sport din Statele Unite, Asia, iar mai tarziu si Europa.
Zumba, care in Columbia inseamna „repede”, a devenit in ultimii ani o adevarata revolutie, transformand conceptul de fitness intr-unul de fitness-fun (fitness-distractiv) si devenind astfel, o influenta miscare in industria fitness-ului.
ZUMBA reprezinta o combinatie de aerobic si un mix reusit de dansuri latino si internationale (de la cumbia columbiana la merengue, salsa, hip hop si reggaeton), transformand astfel un antrenament eficient, dinamic si captivant. Programul cuprinde un amestec de aerobic/fitness cu miscari rapide care tonifica si remodeleaza corpul.
Succesul acestui tip de antrenament se datoreaza popularitatii de care se bucura dansurile latino pretutindeni in lume, dar si rezultatelor pe care cursantii le pot obtine practicand acest tip de miscare: arderea caloriilor (in medie, intre 500 si 1.000 de calorii pe ora), modelarea corpului, distractie etc.
Efectele Zumba Fitness asupra corpului se obtin datorita unor principii din fitness care determina arderea caloriilor, diminuarea tesutului adipos si tonifierea completa a corpului. Ritmurile latino care asigura fundalul sonor pentru antrenament fac ca miscarile sa nu mai para dificile pentru cursanti, ci sa se transforme intr-o placere. Sau intr-o dependenta de miscare.
Vezi AICI un videoclip de prezentare a fenomenului care a cuprins intreg mapamondul!