Companiile aeriene low-cost, inclusiv Ryanair și easyJet, au fost acuzate că „profită de pe urma consumatorilor” și ignoră o decizie privind taxele, scrie hotnews.ro.

Activiștii pentru drepturile consumatorilor cer legislatorilor UE să intervină în disputa privind dreptul companiilor aeriene low-cost de a percepe taxe clienților care doresc să ia cu ei bagaje de mână la bordul aeronavelor, relatează The Guardian.

Săptămâna trecută, grupurile europene de consumatori au solicitat Bruxelles-ului să investigheze politicile de tarifare a șapte companii aeriene, printre care Ryanair, easyJet și Wizz Air.

Companiile aeriene „exploatează consumatorii”, a declarat Agustín Reyna, directorul general al BEUC, un grup umbrelă care reunește 44 de organizații de consumatori, și „ignoră Curtea de Justiție a UE, care a decis că taxarea pentru bagaje de mână de dimensiuni rezonabile este ilegală”.

„Nu am experimentat cu toții teama că bagajul nostru de mână nu se potrivește în dimensiunile impuse de compania aeriană și că ni se percep taxe suplimentare?”, a spus el.

Dacă mai demult călătorii își făceau griji de greutatea valizelor care intrau în cala avionului, acum reducerea dimensiunilor bagajelor de mână permise provoacă anxietate în cozile de la aeroporturi.

În ultimii ani, a devenit o practică obișnuită ca pasagerii să plătească o taxă dacă doresc să transporte toate bagajele, cu excepția celor mai mici, taxele variind de la o companie aeriană la alta.

Pasagerii Ryanair, de exemplu, pot transporta gratuit o geantă mică care încape sub scaun. Cu toate acestea, dacă un control la poarta de îmbarcare arată că bagajul este supradimensionat, taxa este de 60 de lire sterline (71 de euro). Un bagaj de cabină mai mare poate fi adăugat la biletul de zbor pentru 7 până la 19 euro, în funcție de rută, dar, din nou, dacă este considerat prea mare, depozitarea sa în cală costă 89 de euro.

Ryanair, condamnată în Spania

Spania a devenit un câmp de luptă pentru această problemă. Anul trecut, Ministerul pentru Drepturile Consumatorilor a amendat cinci companii aeriene low-cost, inclusiv Ryanair, cu suma totală de 179 de milioane de euro pentru că a taxat pasagerii pentru bagajele de mână și rezervarea locurilor.

Luna aceasta, un judecător spaniol a ordonat companiei Ryanair să ramburseze unui pasager 147 de euro din taxele pentru bagajele de mână acumulate pe cinci zboruri.

În hotărârea sa, judecătoarea Raquel Martínez Marco a declarat că „bagajul de mână un element indispensabil al transportului pasagerilor”, prin urmare „transportul său nu poate fi supus unei taxe suplimentare”. Reclamația a fost susținută de organizația spaniolă pentru drepturile consumatorilor Facua, care a denunțat „suprataxa ilegală” încă din 2018.

Ce spun easyJet și Ryanair despre taxele pentru bagaje

Kenton Jarvis, directorul executiv al easyJet, a sugerat că pasagerii sunt mulțumiți să plătească pentru serviciile pe care le doresc. El a declarat că o treime dintre clienții săi „nu iau nimic suplimentar și, prin urmare, sunt mulțumiți să-și aducă bagajul de mână (mai mic) gratuit”.

Jarvis a adăugat că bagajele de cabină gratuite au fost anterior o „mare bătaie de cap logistică” pentru easyJet, deoarece nu încăpeau toate în compartimentele de deasupra capului. Acest lucru a dus la întârzieri și la neplăceri pentru pasageri, care erau nevoiți să-și pună bagajele în cală.

„De aceea este bine să cerem călătorului să plătească pentru ceea ce dorește”, a spus el.

CEO-ul Ryanair: „Nu ne schimbăm politica!”

La rândul său, directorul executiv al Ryanair, Michael O’Leary, a declarat că nu va schimba politica companiei.

„Spaniolii au un ministru nebun care a decis că, deoarece generalul Franco a adoptat o lege cu 30 de ani înainte ca Spania să adere la Uniunea Europeană, pasagerii sunt liberi să transporte cât de multe bagaje doresc”, a spus el.

„Este o încălcare clară a reglementărilor europene. Comisia Europeană a informat deja Spania că acest lucru este ilegal”, a mai spus CEO Ryanair, care a precizat că orice încercare de intervenție ar încălca regulamentul care garantează companiilor aeriene libertatea de a stabili prețurile și politicile fără interferențe politice.

„Pe termen scurt, există câteva agenții de protecție a consumatorilor din Spania care iau decizii la nivel local și le trâmbițează”, a spus el.

„Nu se va schimba nimic. Noi nu ne vom schimba politica. Cazul va fi trimis la instanțele europene; vom face apel împotriva acestor hotărâri”, a mai spus Michael O’Leary.