Pistele si caile de rulare de pe aeroportul din Otopeni au nevoie urgenta de reparatie. Altfel, nu mai pot veni avioane mari, pentru ca o bucata din asfalt s-a rupt in timpul unei decolari.

Acum, aeroportul opereaza în conditii speciale, iar pista este inspectata dupa fiecare aparat de categorie mare. Împreuna cu o echipa de inspectie, echipa Ştirilor ProTV a intrat joi pe pista, imediat dupa aterizarea unui asemenea avion, acelasi care a distrus o bucata din asfalt.

Avionul companiei Israel Airlines, care a aterizat joi pe Otopeni, este unul de categorie E. Vorbim de un aparat peste media celor cu care opereaza de regula companiile aeriene în România. Mai mari sunt doar uriasele aparate cargo de categoria F.

Din cauza problemelor de pe pistele aeroportului, aceste avioane mari decoleaza si aterizeaza în conditii speciale. Fiecare manevra este urmarita de pe pista de tehnicienii aeroportului.

Joi a fost asteptat chiar avionul care a rupt pista saptamâna trecuta. Asfaltul de pe marginea pistei, îmbatrânit si crapat, a fost spulberat de puternicele motoare ale avionului Boeing 747-400.

Nimeni nu a fost atunci în pericol, spun autoritatile, pentru ca asfaltul de uzura are o grosime de 6 milimetri si nu ar fi putut afecta aeronava.

Imediat dupa ruperea asfaltului, timp de 10 minute, pista a fost închisa, iar suprafata afectata a fost refacuta. Dar pericolul nu a disparut.

Valentin Iordache, purtatorul de cuvânt al Companiei Aeroporturi Bucuresti: “Exista posibilitatea ca în cazul operarii acestor avioane foarte mari, sa mai apara exfolieri, dar acestea se pot produce pe zonele laterale ale pistei. acele zone care urmeaza sa fie reparate în curând si acestea nu au cum sa pericliteze siguranta operarii pe aeroport.”

Nici aceste denivelari de pe caile de rulare nu ar afecta avioanele, spun autoritatile pentru ca ar avea pâna în 5 centimetri. Adica sunt la limita regulamentului.

Aceste gropi au aparut pe aeroportul din Otopeni din cauza deszapezirilor, spun autoritatile aeroportuare. Însa ele nu pun în pericol siguranta zborurilor pentru ca pe aici circula doar masinile. Avioanele nu au voie. Zona lor este strict delimitata de o linie dubla galbena.

Acestea nu sunt însa singurele probleme de pe aeroport. Pilotii se plâng ca una din caile de acces pe pista nu are lumini pe centru. Iata discutia dintre un pilot si turnul de control.

″- Avem si noi o curiozitate, Whiskey, când o s-o iluminati pe centru? 
- Eu, la fel ca si dumneavoastra, am citit si prin presa, probabil o sa se produca curând, foarte curând.
- Da, dumneavoastra stati acolo pe scaun, noi, tot timpul o folosim. De aia suntem mai curiosi decât dumneavoastra. 
- Nu, nu, sa stiti ca ne afecteaza foarte multi, ca si noi lucram în acelasi scop. Si chiar ne doare. S-au întâmplat atâtea si uite ca nu s-a facut nimic.”

Problema va fi rezolvata doar atunci când pista va fi renovata, sustine Compania Aeroporturi Bucuresti. În prezent pista 1 este reparata pe trei sferturi si se opereaza pe toata lungimea ei. Pe pista doi lucrurile stau mult mai rau, se decoleaza si se aterizeaza pe 65 la suta.

Primele lucrari de mentenanta vor începe de saptamâna viitoare promite compania si vor costa 7 milioane de euro. Modernizarea ar urma sa se termine în 2019, asta daca nu se vor bloca licitatiile asa cum s-a întâmplat pâna acum.

În cazul blocarii ambelor piste, o solutie de rezerva ar fi aeroportul din Baneasa. Problema este ca acest aeroport poate primi doar 300 de calatori pe ora.