Cel mai mare avion de pasageri comercial din lume, Airbus SE A380, a cunoscut o revenire neașteptată, transportând călători în număr maxim odată cu relansarea călătoriilor internaționale după pandemie. Însă menținerea „superjumbo”-ului vechi în condiții de zbor sigur a devenit o bătaie de cap din ce în ce mai costisitoare pentru companiile aeriene, relatează Bloomberg, potrivit hotnews.ro.

La două decenii după primul său zbor, buletinele de reglementare care cer reparații, inspecții sau înlocuirea unor piese pentru acest avion masiv cu patru motoare se acumulează. Deși unele sunt de natură procedurală – cum ar fi cerința unor verificări periodice ale echipamentului – altele sunt mai grave.

Tobogane de evacuare care pierd presiune, garnituri fisurate și o osie de tren de aterizare ruptă se numără printre cele 95 de directive pentru A380 emise de Agenția Uniunii Europene pentru Siguranță a Aviației (EASA) din ianuarie 2020 încoace.

Este aproape dublul numărului de directive emise în aceeași perioadă pentru aeronavele mari produse de Boeing.

Avionul Airbus A380 a fost un triumf al colaborării internaționale

Întrucât noile avioane, mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, sunt greu de găsit, companiile aeriene care au pariat pe A380 nu prea au de ales: trebuie să continue să îl folosească.

În tinerețea sa, A380 a fost un triumf al colaborării internaționale, cu 4 milioane de piese produse de 1.500 de companii din întreaga lume. Acum, la bătrânețe, complexitatea avionului pune la încercare lanțurile de aprovizionare deja șubrede ale industriei aviatice în era post-Covid.

„A380 este un avion complex, a cărui dimensiune îl face mai solicitant în privința întreținerii comparativ cu alte aeronave”, a declarat EASA într-un comunicat. „Este extrem de important, din motive de siguranță, să nu se atașeze nicio stigmă publicării unei directive de navigabilitate siguranța trebuie să primeze”, a subliniat agenția europeană.

Aceasta a precizat că directivele pe care le emite, care impun măsuri pentru a face o aeronavă sigură, „pot varia foarte mult în ceea ce privește amploarea și urgența”/ Volumul directivelor de navigabilitate pentru diferite avioane „nu este o bază bună pentru comparații”, a adăugat EASA.

Pasageri blocați pe aeroporturi

Totuși, cu o capacitate de a transporta 485 de pasageri sau mai mulți, întârzierile cauzate de defecțiuni mecanice pot fi costisitoare și pot provoca un efect de domino asupra orarelor de zbor. Un A380 al companiei Qantas Airways, aflat pe ruta emblematică Sydney-Londra, s-a defectat în Singapore pe 7 mai, din cauza unor probleme la pompa de combustibil. Zborul către Londra a fost amânat cu mai bine de 24 de ore, iar pasagerii au fost cazați la hoteluri.

A fost cel puțin a doua oară când problemele cu pompa de combustibil au întârziat zborul QF1 în Singapore de când Qantas și-a reactivat flota de A380. Mai recent, pasagerii Qantas care trebuiau să plece din Singapore spre Sydney pe 14 iulie, tot cu un A380, au fost blocați zile întregi din cauza unor probleme tehnice. Planurile de a-i aduce mai devreme au fost complicate de avarierea unui alt A380 pe aeroportul din Sydney, după ce un pod de îmbarcare a lovit unul dintre motoare.

Un avion Airbus A380 al companiei aeriene Qantas pe Aeroportul Internațional Los Angeles, FOTO: Patrick Fallon / Zuma Press / Profimedia Images

Un A380 al companiei British Airways, înregistrat G-XLEB, a petrecut recent peste 100 de zile la Manila. După ce s-a întors la Londra Heathrow la mijlocul lunii iunie, a zburat doar 7 zile din următoarele 30, potrivit Flightradar24.

Cu toate acestea, British Airways va demara anul viitor un program de modernizare a interioarelor avioanelor A380, inclusiv a cabinelor pentru pasageri, semn că intenționează să continue să folosească acest model de avion mulți ani de acum înainte.

Alternative puține pentru cel mai mare avion de pasageri din lume

Pentru companiile aeriene care folosesc A380, alternativele de mare capacitate sunt rare. Boeing are întârzieri de ani de zile cu livrarea noilor sale avioane model 777X, iar Airbus nu poate produce suficient de rapid avioane A350 pentru zboruri lungi. Între timp, operatorii de A380 rămân cu un superjumbo ieșit din producție, care devine din ce în ce mai pretențios și mai scump de întreținut.

Pe forumurile online dedicate aviației, unele curse încep să fie asociate tot mai des cu defecțiuni, anulări sau întârzieri peste noapte.

Airbus a transmis într-un comunicat că A380 „continuă să efectueze zboruri regulate cu un nivel ridicat de fiabilitate operațională, care s-a situat la 99% pentru întreaga flotă globală în ultimele 12 luni. Airbus este angajată să ofere sprijin tehnic deplin clienților săi pentru a le permite să-și optimizeze operațiunile cu flotele A380, iar acest lucru va continua atât timp cât aeronava va rămâne în serviciu”.

Desigur, A380 are în continuare fani. Emirates, care a dezmembrat unele dintre avioanele sale A380 pentru piese de schimb, intenționează să le utilizeze până la sfârșitul deceniului următor. Președintele companiei, Tim Clark, a comparat avionul cu un aspirator gigantic, capabil să „înghită” pasageri cum niciun alt avion nu o poate face.

Problemele de fiabilitate sunt doar cel mai recent capitol în istoria unui superjumbo care a fost aproape mereu controversat. Pasagerii încă iubesc interioarele sale spațioase și dimensiunile sale impresionante. Companiile aeriene, însă, se confruntă cu nevoile sale logistice – de la piste mai lungi la hangare supradimensionate – și cu problemele mecanice.

Condițiile dificile din lanțurile de aprovizionare au dus la creșterea prețurilor pentru piese de schimb, servicii de întreținere și reparații ale motoarelor la toate tipurile majore de aeronave, spune Eddy Pieniazek, director de consultanță la compania Ishka.

„Având în vedere dimensiunea A380 și faptul că are patru motoare, această creștere a costurilor de întreținere este și mai vizibilă”, a declarat acesta pentru Bloomberg.