SUA vor impune taxe vamale împotriva țărilor europene, deoarece aceasta este „singura modalitate” pentru a fi „tratate corect”, a susținut marți președintele american Donald Trump, adăugând că produsele chinezești vor fi impozitate cu 10% începând cu 1 februarie, relatează AFP, scrie libertatea.ro
„UE este foarte rea pentru noi. Ne tratează foarte rău. Ei nu ne cumpără mașinile sau produsele noastre agricole. De fapt, nu iau mare lucru. Deci, sunt buni pentru taxe vamale”, a declarat noul lider de la Casa Albă.
Noi taxe vamale, începând cu 1 februarie
Totodată, Trump a spus că administrația sa discută despre „taxe vamale de 10% asupra produselor chinezești, deoarece trimit fentanil în Mexic și Canada”, care în final este consumat în SUA. Potrivit acestuia, noile taxe vor fi impuse de la 1 februarie, la fel ca în cazul celor de 25% anunțate deja împotriva Canadei și a Mexicului. În timpul campaniei sale prezidențiale, Donald Trump a denunțat frecvent deficitul comercial al SUA față de UE, comparând blocul european cu o „mică China”, care „profită” de pe urma primei puteri economice a lumii. „Avem un deficit comercial cu UE de 350 de miliarde de dolari. China este agresivă, dar nu este doar China. Alte țări sunt, de asemenea, mari agresori”, a mai spus Trump.
Cauzele deficitului SUA în comerțul cu UE
Deficitul comercial al SUA în comerțul cu UE s-a ridicat la 131 de miliarde de dolari în 2023, fiind concentrat în principal pe patru țări, și anume Germania, Franța, Irlanda și Italia, potrivit datelor reprezentantului Casei Albe pentru Comerț (USTR).
Cauzele variază: deficitul comercial cu Germania este în principal de natură industrială, în timp ce cu Irlanda este în mare măsură legat de instalarea sediilor europene ale unor mari grupuri americane pe insulă, care profită acolo de impozitarea sa foarte avantajoasă pentru a-și reduce impozitele, atât pentru restul Europei, cât și pentru SUA.
Trump a impus deja taxe vamale pentru o serie de produse europene în timpul primului său mandat, în represalii la diferendul comercial dintre Washington și Bruxelles cu privire la subvențiile lor respective către producătorii locali de avioane, Boeing și Airbus.
Producătorii auto germani îl avertizează pe Trump că va provoca daune
Pe de altă parte, producătorii de maşini din Germania spun că tarifele cu care amenință Trump vor dăuna consumatorilor americani şi industriei auto globale. Hildegard Mueller, preşedinta Asociaţiei Auto Germane (VDA), a declarat într-o conferinţă de presă anuală că tarifele lui Donald Trump ar alimenta inflaţia în SUA.
„Donald Trump a promis în campania sa electorală să reducă inflaţia. În acest sens, sperăm la discuţii suplimentare pe acest subiect”, a spus Mueller, citată de Reuters. În trecut, Trump a folosit tarifele pentru a determina producătorii auto să mute o parte mai mare din producţie în SUA. Producătorii auto globali fabrică maşini în Mexic pentru a le vinde în SUA, iar Mexicul reprezintă o parte integrantă a lanţului de aprovizionare pentru producţia auto americană.
Volkswagen, al doilea cel mai mare producător auto din lume, şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la impactul economic negativ pe care tarifele propuse de administraţia SUA le-ar avea asupra consumatorilor americani şi a industriei auto internaţionale. Compania a subliniat investiţii planificate ce depăşesc 10 miliarde de dolari în SUA, împărţite între uzina sa din Chattanooga şi un parteneriat cu Rivian.
Negocieri între producătorii auto și noua administrație din SUA
Producătorii auto au negociat cu echipa lui Trump înainte de inaugurarea sa, în speranţa de a evita impunerea tarifelor. Preşedintele Stellantis, John Elkann, a petrecut patru zile la Washington discutând cu Trump şi oficiali de rang înalt ai administraţiei, potrivit unei surse din companie.
Volkswagen şi rivalii germani Mercedes-Benz şi BMW, care au uzine în state americane controlate de republicani şi care au votat pentru Trump, şi-au subliniat angajamentul faţă de producţia din SUA.
Mueller, reprezentanta VDA, a subliniat că acest aspect „ar trebui luat în considerare” în orice discuţii despre tarife. „Avem multe de oferit, multe locuri de muncă în SUA, o reţea de producţie funcţională care creează, de asemenea, creştere şi prosperitate în SUA. Dacă tarifele sunt impuse, trebuie să luăm în considerare cum putem răspunde concret la acestea”, a declarat preşedinta Asociaţiei Auto Germane.