Compania romana de aviatie Blue Air, fondata in decembrie 2004 si care depasise in 2016 operatorul de stat Tarom ca flota, a anuntat marti sistarea tuturor zborurilor dupa ce conturile i-au fost poprite pentru neachitarea unor amenzi. Compania, care a fost grav afectata de pandemie (ca toti ceilalti operatori aerieni) era in proces de negociere privind esalonarea platii amenzilor.
Potrivit presei romane, Blue Air a obtinut de la EximBank un credit pe 6 ani, gajat cu 75% din actiuni. Asa se face ca Statul, in loc sa execute garantia si sa devina proprietarul Blue Air, a preferat sa-i popreasca conturile.
Cine pierde si cine castiga din tot acest haos nu e greu de intuit. De pierdut pierde Blue Air, pierd calatorii aflati in diferite colturi ale lumii, iar de castigat castiga competitorii directi ai Blue Air. Si nu vorbim aici de Tarom.
Intr-un interviu dat in pandemie, fostul CEO al companiei, Oana Petrescu, explica cum lupta pentru suprematia in transportul aerian se duce cu toate armele posibile. Wizz, unul dintre cei mai agresivi jucatori din ransportul aerian, a deschis patru noi baze de zbor, preluand rute operate de competitorii Ryanair si Easyjet. Fondatorul-CEO Jozsef Varadi, cel de-al 46-lea cel mai bogat maghiar, a declarat in numeroase ocazii ca intentia companiei sale este sa se mute si sa preia locurile unor concurenti mai putin eficienti si indatorati. (sursa)
De altfel, Ryan Air si Wizz Air au anuntat miercuri dimineata ca pun la dispozitie bilete pentru pasagerii Blue Air afectati de anularea curselor.
Cronologia evenimentelor
13 decembrie 2004. Se infiinteaza Blue Air. Avea o singura aeronava si 35 de angajati.
Decembrie 2012. Constructorul Romstrade, actionarul majoritar al companiei Blue Air Transport Aerian, intra in insolventa, la scurt timp dupa ce omul de afaceri Nelu Iordache primeste mandat de arestare.
Ianuarie 2013. Blue Air Transport Aerian anuleaza o comanda de peste 460 de milioane de dolari plasata in 2008 pentru cinci aeronave 737, din cauza situatiei financiare a Romstrade.
11 aprilie 2013. Noul consiliu de administratie al companiei Blue Air Transport Aerian decide sa scoata la vanzare compania.
17 mai 2013. Operatiunile Blue Air au fost vandute unei firme infiintate in aprilie si care se numeste Blue Air - Airline Management Solutions. Aceasta este si compania care are licenta de operator aerian si gestioneaza cursele Blue Air.
2016 Blue Air depaseste, din punctul de vedere al dimensiunii flotei, transportatorul aerian de stat Tarom.
Octombrie 2016 Omul de afaceri Nelu Iordache si 5 sefi din cadrul CNADNR Craiova, trimisi in judecata de DNA.
Iunie 2017 Compania aeriana low-cost Blue Air se pregateste sa se listeze la bursa, insa procesul ar putea dura trei ani de zile, a declarat directorul general al companiei, Gheorghe Racaru.
Februarie 2018 Apar primele frictiuni. Blue Air anunta ca va suspenda zborurile dinspre Timisoara spre Iasi si Cluj-Napoca incepand cu 17 februarie. Operatorul aerian privat acuza frictiuni "create de catre Aeroportul International Traian Vuia din Timisoara". Intr-o postare succinta pe contul ofocial de Facebook, Blue Air mai scrie: "se pare ca prezenta companiilor romanesti pe piata din Romania deranjeaza din ce in ce mai tare".
2019. De retinut: In acest an peste 1.000 de zboruri au fost anulate sau au inregistrat intarzieri pe aeroporturile din Romania. Valoarea totala a compensatiilor la care acestia au dreptul anual, depaseste 35-40 milioane de euro, potrivit unei analize realizate de FlightClaim.ro. Cele mai multe zboruri intarziate sau anulate au fost inregistrate de Tarom, Wizz Air si Ryanair.
2020. Anul pandemiei. Blue Air solicita Statului un credit temporar de 42-45 de milioane de euro pentru a putea rezista acestei crize, au confirmat surse din industrie pentru HotNews.ro. Compania plateste Statului anual taxe si impozite de peste 100 de milioane de lei, dar actuala situatie a pus-o in pericolul de a inchide complet portile. Dupa trei ani de investitii, compania a devenit profitabila anul trecut. Dar, in situatia actuala, ”pe fondul limitarilor legate de instituirea starii de urgenta, Blue Air a fost nevoita sa suspende temporar zborurile regulate. Pentru a asigura capacitatea companiei de a traversa cu bine aceasta perioada, Blue Air are nevoie de un sprijin financiar temporar - sub forma unui credit de salvare”, spun oficialii Blue Air.
Iulie 2020. Pentru a-si putea onora toate obligatiile catre pasagerii, angajatii si partenerii sai si a putea asigura desfasurarea in bune conditii a zborurilor regulate dupa 4 luni de suspendare totala sau partiala a zborurilor, Blue Air anunta intrarea in procedura de concordat preventiv. Aceasta procedura face parte din strategia de restructurare a Blue Air ca urmare a pandemiei de COVID-19, context care a determinat, in perioada martie-iunie 2020, o reducere cu peste 100 mil. Euro a incasarilor fata de nivelul estimat si planificat pentru aceasta perioada. Concordatul preventiv este o procedura prin care debitorii aflati in stare de dificultate financiara (nu in insolventa!) pot ajunge la un acord formal cu creditorii lor cu privire la plata datoriilor si prin care pot asigura continuitatea si viabilitatea companiei.
Octombrie 2020. EximBank acorda un imprumut in valoare de 300,7 milioane lei Blue Air pe o perioada de 6 ani. Situatia companiei nu arata bine, iar documentele Ministerului Finantelor spun ca emiterea scrisorii de garantie la acest moment prezinta un risc major de executare si de nerecuperare a sumelor platite de stat. Concluzia Eximbank este ca „valoarea companiei in acest moment este negativa”. Urmare a analizei economico-financiare compania este incadrata in categoria de performanta financiara D (grila cuprinde categorii de la A la E, A reprezentand cea mai buna categorie), in baza situatiilor financiare incheiate la 31 decembrie 2019.
Septembrie 2020. Intr-un interviu, Oana Petrescu explica cum lupta pentru suprematia in transportul aerian se duce cu toate armele posibile. Wizz, unul dintre cei mai agresivi jucatori din ransportul aerian, a deschis patru noi baze de zbor, preluand rute operate de competitorii Ryanair si Easyjet. Fondatorul-CEO Jozsef Varadi, cel de-al 46-lea cel mai bogat maghiar, a declarat in numeroase ocazii ca intentia companiei sale este sa se mute si sa preia locurile unor concurenti mai putin eficienti si indatorati. In Romania, victima directa este operatorul Blue Air, care in acest weekend a fost nevoit sa inchida baza de la Larnaca (unde Wizz a ocupat orarul de zbor cu doua avioane care deservesc exact rutele traditionale ale Blue Air) si scenariul s-ar putea repeta si cu baza de la Bacau.
Octombrie 2020. CEO-ul companiei de la acea vreme, Oana Petrescu a trimis Senatului o scrisoare: Piata ramasa libera de o eventuala disparitie a companiei Blue Air va fi ocupata de principalul sau competitor si nu de TAROM, operator aflat el insusi in dificultate. Aceasta companie in ultimele luni a preluat deja, fara nici un cost, multe din rutele dezvoltate cu investitii masive in ultimii ani de catre Blue Air si a ajuns sa deserveasca, in septembrie 2020, peste 60% din piata de transport aerian din Romania", a subliniat Oana Petrescu, in scrisoare. Directorul general al Blue Air a apreciat ca, in acest scenariu, respectivul operator aerian va extrage din aeroporturile romanesti profituri masive, care nu se vor intoarce in Romania.
Februarie 2022. Operatorul aerian Blue Air a anuntat instalarea unui nou CEO, Steven Greenway, cu o experienta de 25 de ani la companii ca Virgin Blue, Virgin Atlantic sau Qantas.
Iulie 2022. ANPC aplica o amenda de 2 milioane de euro Blue Air pentru anularea unor zboruri in perioada 30 aprilie 2021 - 30 aprilie 2022, desi anulari au avut aproape toate compeniile aeriene (si nu doar din Romania) si obliga Blue Air sa returneze clientilor banii in maximum zece zile pentru toate zborurile anulate. „Nu este firesc sa aflam asa ceva din presa. Tocmai am verificat, societatea nu a primit nicio comunicare in acest sens de la ANPC. In plus, cifrele sunt gresite – se refera la toate biletele anulate in respectiva perioada din cauza valurilor 3, 4 si 5 de pandemie (care oricum reprezinta mai putin de 10% din totalul zborurilor Blue Air din acea perioada). Din totalul numarului de pasageri mentionati, majoritatea fie au calatorit deja, fie vor calatori vara aceasta”, spune Blue Air.
Iulie 2022. Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Horia Constantinescu, a spus ca Blue Air se pregateste sa iasa din piata si tergiverseaza primirea procesului verbal privind amenda aplicata de ANPC si obligatia de a da consumatorilor banii inapoi. In acelasi timp, Blue Air a acuzat luni ANPC de incompetenta crasa, abuz in serviciu si spune ca se va adresa instantei pentru ceea ce compania numeste „o decizie ilegala si discriminatorie”.
Septembrie 2022. Blue Air anunta ca toate zborurile operate de companie din Romania vor fi sistate pana luni, 12 septembrie. Motivul: conturile au fost poprite de catre Ministerul Mediului pentru neplata unei amenzi, iar compania nu poate plati furnizorii. Pe Aeroportul Henri Coanda s-a creat haos, fiind sute de oameni ale caror zboruri au fost anulate.