Este vorba despre animatia care a lansat Casa Soricelului. Steamboat Willie, un scurtmetraj din 1928, in care apar primele versiuni nevorbitoare ale lui Mickey si Minnie, este considerat ca fiind momentul care a transformat norocul Disney si a intrat in istoria cinematografiei. Imaginile lor sunt acum disponibile pentru public in SUA, dupa ce drepturile de autor ale Disney au expirat, transmite BBC.

Publicat:01.01.2024, 09:34

Acest lucru inseamna ca creatorii, cum ar fi desenatorii de benzi desenate, pot de acum sa prelucreze si sa utilizeze primele versiuni ale lui Mickey si Minnie.

De fapt, oricine poate utiliza aceste versiuni fara permisiune sau costuri.

Dar Disney a avertizat ca versiunile mai moderne ale lui Mickey sunt inca acoperite de drepturile de autor.

„Vom continua, desigur, sa ne protejam drepturile asupra versiunilor mai moderne ale lui Mickey Mouse si asupra altor opere care raman supuse drepturilor de autor”, a declarat compania.

Legea americana privind drepturile de autor spune ca drepturile asupra personajelor pot fi detinute timp de 95 de ani, ceea ce inseamna ca personajele din Steamboat Willie au intrat in domeniul public luni, 1 ianuarie 2024.

Aceste opere pot fi acum partajate, interpretate, reutilizate, reproduse sau esantionate in mod legal.

Primele versiuni ale lui Mickey si Minnie sunt doar doua dintre operele care intra in domeniul public in SUA in ziua de Anul Nou.

Si alte filme, carti, melodii si personaje celebre din 1928 sunt acum disponibile pentru publicul american. Printre acestea se numara comedia romantica muta „The Circus” a lui Charlie Chaplin, cartea „The House at Pooh Corner” a scriitorului englez AA Milne, care a introdus personajul Tigger, Orlando a Virginiei Woolf si Lady Chatterley’s Lover a lui DH Lawrence.

Marea Britanie are propriile reguli privind drepturile de autor si date de expirare diferite. De exemplu, operele lui Lawrence sunt inca sub incidenta drepturilor de autor cel putin pana in 2039.

Disney s-a confruntat de mai multe ori in trecut cu pierderea drepturilor de autor asupra desenelor sale originale.

Personajele ar fi trebuit sa intre in domeniul public in 1984, dar Congresul a prelungit termenul cu 20 de ani.

Inainte de urmatoarea data de expirare, in 2004, a fost aprobata o alta prelungire de 20 de ani.

„Profund simbolic”

Eforturile Disney de a-si proteja personajele au facut ca legea sa fie supranumita chiar si „Legea de protectie a lui Mickey Mouse”. Dar momentul a sosit in sfarsit.

Jennifer Jenkins, director al Duke Centre for the Study of the Public Domain, a declarat pentru BBC ca este o piatra de hotar „profund simbolica si mult asteptata”.

„Ceea ce inseamna pentru noi este ca, incepand din 2024, oricine va fi liber sa copieze, sa impartaseasca si sa construiasca pe baza acestor desene animate originale din 1928 si a personajelor din ele”, a spus ea.

Jenkins a spus ca acest moment este deosebit de semnificativ din cauza „rolului perceput” al companiei Disney in prelungirea termenului drepturilor de autor, care a impiedicat ca proprietatile sale sa intre in domeniul public atat de mult timp.

Disney inca detine separat o marca comerciala asupra lui Mickey ca identificator de marca si mascota corporativa. Acest lucru inseamna ca exista in continuare limite in ceea ce priveste modul in care publicul poate utiliza aceste imagini, a declarat Jenkins.

„Ceea ce nu pot face este sa incep sa fac marfuri si acelasi tip de produse pe care le vinde Disney”, a spus ea.

„Asadar, daca vand tricouri cu Mickey si Minnie pe ele, iar cineva care vede aceste tricouri crede in mod eronat ca primeste un produs Disney, cand nu este asa, atunci marca comerciala se opreste.”

Asadar, orice utilizare a lui Mickey Mouse care da impresia ca acesta apartine unui alt brand decat Disney ar fi tot o problema de marca inregistrata.

Jack Kendall, un creator de continut digital in varsta de 32 de ani din Warwickshire, care administreaza un canal YouTube pentru explicatii despre stirile Disney, crede ca cineva ar putea incerca sa le ofere lui Mickey si Minnie tratamentul unui film de groaza.

El a comparat acest lucru cu momentul in care Winnie the Pooh a intrat in domeniul public si a fost transformat in filmul de groaza cu rating R Blood and Honey, care a fost unul dintre cele mai prost cotate filme din acest an.

Kendall, care are peste 168.000 de abonati la canalul sau DSNY Newscast, crede ca Disney ar dori sa evite orice alte lupte juridice, avand in vedere ca firma a devenit „un paratrasnet politic in cultura pop”.

„Dar vor, de asemenea, sa isi protejeze cele doua personaje cele mai identificabile”, a declarat el pentru BBC.

El crede ca utilizarea activa de catre Disney a versiunilor cu marca inregistrata in produsele Steamboat Willie, in noile scurtmetraje de animatie si chiar in logo-ul cinematografic al studiourilor, este „modul in care Disney protejeaza personajele in cazul in care doreste sa mearga pe calea legala in cazul oricarei utilizari exagerate a acestora”.

Un purtator de cuvant al Disney a declarat ca inca de la prima aparitie a lui Mickey Mouse, in 1928, oamenii au asociat personajul cu compania.

„Acest lucru nu se va schimba atunci cand drepturile de autor ale filmului Steamboat Willie vor expira”, a spus acesta.

„Versiunile mai moderne ale lui Mickey vor ramane neafectate de expirarea drepturilor de autor ale filmului Steamboat Willie, iar Mickey va continua sa joace un rol principal ca ambasador global al Walt Disney Company in povestile noastre, in atractiile din parcurile tematice si in marfurile noastre.”

Compania a adaugat ca „va depune eforturi pentru a evita confuzia consumatorilor cauzata de utilizarea neautorizata a lui Mickey si a altor personaje emblematice ale noastre”.