Matcha, ceaiul verde japonez care este folosit sub diverse forme în toată lumea, de la băuturi la specialități culinare, a devenit atât de popular încât importatorii spun că nu mai fac față cererii. În plus, vremea extremă a dus la recolte slabe în Japonia, țara care produce pudra de secole, potrivit BBC, conform hotnews.ro.
Ceaiul japonez de un verde intens poate fi găsit peste tot, de la latte-urile din Marea Britanie, până la specialități culinare din Singapore. Nebunia globală pentru matcha, scrie BBC, este alimentată de rețelele sociale, unde influencerii împărtășesc sfaturi pentru preparare, recenzii și rețete. Hashtagul „Matcha Tok” a înregistrat zeci de milioane de vizualizări.
În mijlocul acestui val de entuziasm, cererea pentru pudră este în creștere. Importatoarea de ceai din SUA, Lauren Purvis, a declarat pentru BBC că clienții ei văd cum stocul de matcha, care înainte dura o lună, se epuizează în câteva zile.
„Unele cafenele cer chiar un kilogram pe zi. Sunt disperate să țină pasul”, spune Purvis, care conduce Mizuba Tea Co.
Dar această cerere în creștere, combinată cu recoltele mai mici de ceai din cauza valurilor de căldură și a tarifelor impuse de SUA Japoniei, determină și creșterea prețurilor la matcha.
În mod tradițional, Matcha – apreciat pentru beneficiile sale pentru sănătate, cofeină și aromă – este produsul unui proces vechi de secole și extrem de specializat. Este obținut din frunze de ceai verde numite tencha, care sunt păstrate la umbră timp de săptămâni întregi. Acest pas este crucial pentru dezvoltarea aromei caracteristice „umami” a ceaiului, un gust savuros care completează dulceața sa naturală. Frunzele sunt recoltate, uscate și măcinate în pulbere folosind mori de piatră, care pot produce doar 40 g de matcha pe oră.
Însă, în ultimele luni, cultivatorii s-au confruntat cu dificultăți, deoarece valurile de căldură record au afectat recoltele. În regiunea Kyoto, de unde provine aproximativ un sfert din tencha Japoniei, vremea caldă a dus la recolte slabe, chiar dacă cererea pentru pudra verde este în creștere. Țara se confruntă, de asemenea, cu o penurie de fermieri, fiindcă populația îmbătrânește și nu sunt suficienți tineri care să se angajeze în acest sector.
Magazinele din Uji, un oraș din Kyoto renumit pentru matcha, își văd adesea rafturile golite de turiști imediat ce își deschid ușile. Ca urmare, mulți comercianți cu amănuntul au stabilit limite privind cantitatea pe care clienții o pot cumpăra.
Camellia Tea Ceremony, cu sediul în Kyoto, permite clienților să cumpere doar o singură cutie de matcha fiecare, deoarece numărul vizitatorilor s-a dublat în ultimul an, spune directoarea Atsuko Mori.
Maestra de ceai Rie Takeda spune că trebuie să monitorizeze îndeaproape stocurile de matcha, deoarece comenzile care înainte ajungeau în doar câteva zile pot dura acum mai mult de o săptămână. Ea lucrează pentru Chazen, un lanț de ceainării cu sediul în Tokyo, care organizează ritualuri tradiționale în care se servește matcha oaspeților.
Deficitul a dus la o creștere de aproximativ 30% a prețurilor ceaiului în magazinele Chazen în acest an. Cererea „este bună”, a spus maestra de ceai. „Este o poartă de acces pentru mai multe persoane care doresc să cunoască cultura japoneză.”
De asemenea, a atras mai mulți cultivatori. Producția de matcha aproape s-a triplat între 2010 și 2023, potrivit Ministerului Agriculturii din Japonia. Și exporturile de ceai verde, inclusiv matcha, au crescut cu 25% anul trecut, ajungând la 36,4 miliarde de yeni (180 de milioane de lire sterline; 250 de milioane de dolari).

Savurați, nu adunați
Nebunia matcha a declanșat o mișcare de promovare a consumului mai conștient. Susținătorii acestei mișcări îi critică pe cei care, în opinia lor, adună matcha sau profită de popularitatea sa. Alții îi îndeamnă pe consumatorii de ceai să fie atenți la cantitatea pe care o consumă și să savureze matcha în forma sa cea mai pură, nu ca un ingredient într-o rețetă.
Este „puțin trist” să vezi matcha de calitate superioară folosită în gătit , unde aroma sa delicată se pierde adesea, sau stocată pentru revânzare, a spus directoarea Camellia Tea Ceremony.
„Matcha este ceaiul de cea mai înaltă calitate și este atât de special pentru noi. Așadar, este oarecum contradictoriu când aud povești despre cum este revândut sau folosit în alimente”, adaugă ea.
Asociația Globală a Ceaiului Japonez încurajează oamenii să utilizeze matcha de calitate inferioară, provenită din recoltele târzii, care este mai abundentă și mai potrivită pentru gătit. Matcha de calitate superioară își pierde adesea aroma delicată atunci când este utilizată în băuturi precum latte, adaugă asociația.
„Promovarea conștientizării acestor diferențe contribuie la asigurarea faptului că ceaiul japonez este savurat cu respect, sprijinind în același timp meșteșugul și tradiția din spatele acestuia”, afirmă asociația.
De asemenea, aceeași sursă afirmă că prețurile matcha vor crește, cel mai probabil, și mai mult din cauza tarifelor impuse Japoniei de către SUA.
Marți, Washingtonul și Tokyo au anunțat un acord comercial care va însemna o taxă de import de 15% pentru produsele japoneze care intră în SUA. Distribuitorii de matcha se pregătesc pentru impactul acestui acord.
Lauren Purvis, antreprenoarea din Oregon, afirmă că comenzile au crescut cu peste 70% la începutul lunii iulie, înainte de termenul limită pentru ca cele două țări să ajungă la un acord comercial.
„Deoarece ceaiul japonez nu este cultivat în SUA, nu există nicio industrie americană amenințată pe care taxele vamale să trebuiască să o protejeze”, a spus ea. „Sperăm că se va ajunge la concluzia că ceaiul special ar trebui să fie scutit.”
Chiar dacă cererea în creștere și oferta limitată determină creșterea prețurilor, există o rază de speranță la orizont. Cel puțin un lanț de cafenele matcha consideră că prețurile ar putea scădea în viitor.
„Matcha de calitate inferioară se vinde la un preț ridicat și credem că acest lucru nu va mai fi o afacere viabilă”, a declarat Masahiro Nagata, cofondator al Matcha Tokyo, pentru BBC. „În prezent, există un boom și cererea crește rapid, dar credem că situația se va calma puțin în doi-trei ani.”