Ancheta care-i vizeaza pe cei 239 de pasageri si membri ai echipajului zborului MH370 nu a dezvaluit nimic suspect, iar "date" au fost sterse din simulatorul de zbor confiscat la domiciliul pilotului, au anuntat miercuri autoritatile malaysiene.
Sumarul evenimentelor
• Thailanda a reperat, sambata, un aparat neidentificat la sase minute dupa disparitia avionului Malaysia Airlines
• Politia din Maldive verifica marturiile locuitorilor unei insule cu privire la avionul disparut
• Ancheta in privinta Boeingului malaezian, disparut de zece zile, se concentreaza acum in jurul pilotilor.
• Cautarile s-au extins in 11 tari pe care aeronava ar fi putut sa le traverseze
• Boeingul Malaysia Airlines ar putea fi reutilizat ca "racheta de croaziera", afirma un congresmen
• Malaysia anunta ca 25 de tari participa la cautarea extinsa a zborului MH370
• Pilotii avionului disparut sunt primii pe lista suspectilor
• Surse militare anunta ca avionul a fost deturnat de la traiectorie de un pilot experimentat
• Oficiali americani: Doua sisteme de comunicare de la bord au fost inchise in mod deliberat
CRONOLOGIA EVENIMENTELOR DE MARTI, 19 martie
ora 16:30 Cutia neagra, dispozitivul care contine mare parte din informatiile necesare pentru dezlegarea misterului disparitiei avionului MH370, transmite semnalul de localizare timp de 30 de zile.
Conform postului ABC News, bateria care alimenteaza cutia neagra si-a epuizat deja o treime din energie.
Echipele de cautare mai au la dispozitie 18 zile pentru a localiza avionul disparut, intr-un zona de 600.000 de kilometri patrati, informeaza site-ul australian news.com.au.
In momentul in care un avion se prabuseste, cutia neagra incepe sa emita un semnal de localizare, o data pe secunda, timp de 30 de zile.
Echipele de salvare trebuie sa fie la mai putin de 25 de kilometri de cutia neagra pentru a receptiona semnalul, insa raza de receptie a acestuia poate fi chiar mai mica, daca relieful submarin bruiaza transmisia.
ora 15:40 Autoritatile din Malaysia au negat informatiile conform carora avionul Boeing 777 dat disparut din 8 martie ar fi survolat Insulele Maldive, dupa ce locuitori ai arhipelagului din Oceanul Indian au evocat aceasta ipoteza, relateaza AFP.
"Aceste informatii nu sunt adevarate", i-a transmis Comandamentul Fortelor aeriene din Maldive ministrului malaysian al Transporturilor, Hishammuddin Hussein.
Locuitori din Maldive afirma ca au vazut un "avion de mari dimensiuni zburand la joasa altitudine" in ziua disparitiei avionului Boeing 777 al Malaysian Airlines.
Autoritatile din Maldive nu au putut confirma observarea Cursei MH370 disparuta pe 8 martie. "Radarele militare nu au observat in niciun fel Zborul MH370", a precizat Comandamentul Fortelor aeriene din arhipelag. Zborul nu a fost inregistrat nici de radare ale autoritatilor civile.
ora 12:47 Pana acum, ancheta nu a dezvaluit indicii importante despre pasageri, insa, s-a aflat ca anumite date din simulatorul de zbor al pilotului au fost sterse.
"Am primit (rezultatele) verificarilor efectuate asupra profilului pasagerilor de catre toate tarile, cu exceptia Ucrainei si Rusiei", a declarat ministrul malaysian al Transporturilor si Apararii Hishammuddin Hussein in conferinta de presa zilnica. "Pentru moment, nu a fost gasita nicio alta informatie semnificativa despre pasageri", a adaugat el.
Doi ucraineni si un rus se aflau la bordul avionului de tip Boeing 777. De asemenea, examinarea simulatorului de zbor confiscat la domiciliului pilotului avionului a dezvaluit ca unele "date" au fost sterse. "Date au fost sterse din simulator, iar experti incearca sa le recupereze", a precizat Hishammuddin.
ora 9:13 Thailanda de a reperat un "aparat neidentificat" care a schimbat de mai multe ori directia, analizand datele de pe radar de la momentul la care zborul MH370 al Malaysia Airlines a pierdut contactul cu controlul aerian, a anuntat miercuri un purtator de cuvant al fortelor aeriene, relateaza AFP.
La cererea autoritatilor malaysiene, fortele aeriene au verificat, luni, informatiile de pe radarele din regiunea de sud, a precizat Monthon Suchookorn. Ele au aratat ca sambata, 8 martie, "la ora 00.28, la sase minute dupa disparitia zborului MH370, un aparat neidentificat zbura in directia sud-vest", in directia opusa fata de cea prevazuta pentru avionul Boeing 777, care se deplasa pe ruta Kuala Lumpur - Beijing, a declarat el pentru AFP.
Acest orar pare sa corespunda ultimei transmisii a transponderului avionului (01.21 ora Malaysiei, 00.21 ora Thailandei), undeva intre coasta de est a Malaysiei si sudul Vietnamului.
"Aparatul a mers mai departe catre sud, spre Kuala Lumpur si stramtoarea Malacca, inainte de a se intoarce spre nord" catre Marea Andaman, la vest de peninsula malaysiana, a adaugat el. Semnalul, care "nu era clar si continua sa se intrerupa", a disparut ulterior, a declarat el, precizand ca informatiile au fost transmise Kuala Lumpur.
Intrebat despre motivele pentru care aceste elemente au fost divulgate abia la mai mult de zece zile de la disparitia avionului, el a asigurat ca Thailanda "nu a ascuns informatii".
"Aparatul nu era in spatiul aerian thailandez si nu era o amenintare pentru Thailanda", a subliniat el. Si "nu era nicio confirmare ca aparatul era zborul MH370", a insistat el.
Intr-un comuicat postat marti seara, politia a anuntat ca examineaza informatiile de pe un site de Internet al presei locale, Haveeru, potrivit caruia locuitorii au vazut un avion mare care survola o insula izolata a arhipelagului, Kuva Huvadhoo, la 8 martie.
"Politia analizeaza informatiile din presa care arata ca un avion care zbura la altitudine joasa a fost vazut deasupra Kuda Huvadhoo", potrivit acestui comunicat. Mai multe piste false au fost deja explorate dupa marturiile oamenilor care afirmau ca au vazut avionul Boeing 777 al Malaysia Airlines disparut misterios cu 239 de persoane la bord.
Avionul a decolat din Kuala Lumpur sambata, 8 martie, ora 00.41 (vineri, 18.41 ora Moldovei in directia Beijing. Martorii oculari citati de site-ul Haveeru afirma ca au vazut un avion cu benzi rosii indreptandu-se catre punctul sudic al arhipelagului.
"Nu am vazut niciodata un avion zburand la o altitudine asa de joasa deasupra insulei noastre. Am vazut hidravioane, dar acesta nu era asa ceva. Puteam chiar sa vad clar usile", declara una dintre persoanele citate de site. Jurnalistul site-ului Farah Ahmed a declarat ca a strans mai multe declaratii similare.
"Aceste persoane au auzit mai intai un zgomot puternic facut de un avion care zbura neobisnuit de jos si au iesit sa il vada", a declarat jurnalistului prin telefon pentru AFP, din capitala Maldive, Male, de unde decoleaza si aterizeaza in fiecare zi zeci de avioane ce transporta turisti.
Disparitia avionului Boeing 777 al Malaysia Airlines mobilizeaza eforturile a peste 25 de tari in regiuni vaste ale lumii: din nordul Thailandei in Asia Centrala pentru coridorul nordic (care acopera o parte din China), din Indonezia in sudul Oceanului Indian pentru coridorul sudic. Insulele Maldive sunt situate departe de zonele de cautare.
CRONOLOGIA EVENIMENTELOR DE MARTI, 18 martie
ora 22:00 Oficialii americani de la Pentagon au anuntat ca distrugatorul USS Kidd va opri operatiunile de cautare ale avionului Malaysia Airlines 370 si isi va relua activitatile normale, alaturi de Flota a VII-a.
Deoarece zona de cautare a fost extinsa la doua coridoare aeriene bine delimitate, unul catre Asia Centrala, celalalt - catre Australia, echipele de cautare au decis sa foloseasca avioane cu raza lunga de actiune P-3 si P-8.
ora 21:30 Oficialii militari din Thailanda au declarat marti ca radarele lor au detectat un avion care ar fi putut fi MH370, la cateva minute dupa ce a fost intrerupta comunicarea avionului cu turnul de control, informeaza agentia de stiri Associated Press.
Aviatia thailandeza nu a impartasit aceste informatii cu autoritatile din Malaysia, pentru ca datele nu au fost cerute in mod explicit.
Purtatorul de cuvant al Aviatiei Militare thailandeze a declarat ca avionul disparut se indrepta catreStramtoarea Malacca, unde a fost interceptat si de radarele malaysiene.
ora 18:00 Analiza CNN despre avionul disparut de 11 zile. Ar fi putut sa "scape" de radare si sa aterizeze pe un aeroport izolat?
ora 14:00 Analiza NY Times despre telefoanele mobile ale pasagerilor. De ce nu au dat mesaje, cum s-a intamplat la 11 septembrie
Ora 07:30 China a inceput cautarile in regiunile tarii situate pe "coridorul aerian nord", posibila traiectorie a avionului dupa disparitia sa, la 8 martie, a declarat ambasadorul chinez in Malaysia, Huang Huikang, citat de agentia China Noua.
In plus, anchetat privind pasagerii chinezi nu a scos la iveala niciun element care sa "demonstreze ca pasagerii chinezi ar fi putut deturna avionul sau ar fi fost autorii vreunui atentat", a precizat Huang.
Dintre cele 239 de persoane aflate la bordul cursei MH370 a Malaysia Airlines, pe ruta Kuala Lumpur - Beijing, 153 erau cetateni chinezi.
CRONOLOGIA EVENIMETELOR DE LUNI, 17 martie
Ora 23:00 Disparitia avionului MH370, al companiei Malaysian Airlines, a provocat cea mai ampla operatiune de cautare din istorie. Echipe de salvare din 14 tari, cu 43 de nave si 58 de aparate de zbor, cauta Boeingul disparut.
In plus, investigatorii au cerut informatii de la radare din 26 de tari, din Australia si pana in Kazahstan.
"Este o situatie fara precedent", a declarat comandantul William Marks, purtator de cuvant al Flotei a VII-a americane, care conduce operatiunile de cautare de la Vest de Malaysia.
Autoritatile din Kuala Lumpur au confirmat ca ultimele cuvinte din cabina au fost receptionate dupa inchiderea deliberata a unor sisteme importante de comunicare. Locuintele pilotilor au fost verificate, insa anchetatorii nu au gasit bilete de adio, care sa sustina ipoteza unei sinucideri. Pe de alta parte, politia incearca sa afle mai multe informatii, despre unul dintre pasagerii aflati la bord, care este inginer de aeronave.
Ora 12:56 Copilotul a spus ultimele cuvinte
Ultimele cuvinte transmise controlorilor aerieni din cabina avionului de tip Boeing 777 apartinand Malaysia Airlines, care a disparut de pe radare in urma cu zece zile, ar fi fost pronuntate de catre copilot, ci nu de pilot, asa cum s-a crezut initial, a anuntat luni compania aeriana, relateaza AFP.
"Investigatiile preliminare sugereaza ca cel care vorbea era copilotul", a declarat presedintele-director general al Malaysia Airlines Ahmad Jauhari Yahya intr-o conferinta de presa.
Acest mesaj - "Ei, bine, noapte buna" - a fost primit dupa dezactivarea voita, de catre o persoana prezenta in cabina, a unuia dintre principalele sisteme de comunicare ale avionului.
Un expert britanic in antiterorism lanseaza o ipoteza noua. Avionul ar fi putut fi deturnat cu ajutorul telefoanelor mobile - sustine el. Hackerii ar fi putut controla de la distanta atat viteza, cat si altitudinea si directia aeronavei.
Un oficial american a mers chiar mai departe: Boeingul 777 ar fi deturnat si ascuns undeva, pentru a fi folosit ulterior ca arma de distrugere.
Intr-un interviu acordat postului american de televiziune Fox News, congresmanul Michael McCaul a declarat ca nu este exclus ca avionul sa fi ajuns in Indonezia, unde sa fie folosit pentru un atentat terorist.
"Ar putea fi folosit mai tarziu ca racheta de croaziera, asa cum s-a intamplat si in cazul atentatului terorist de la 11 septembrie", a declarat Michael McCaul, presedintele Comisiei pentru Securitate Interna.
Cat despre posibilii autori ai deturnarii, congresmanul sustine ca"toate pistele duc in cabina avionului, unde se aflau pilotul si copilotul."
Politia incearca acum sa afle trecutul capitanului. El avea un simulator de zbor acasa. S-a aflat si ca era un sustinator infocat al liderului opozitiei din Malaysia. Chiar inainte sa plece in cursa fatidica, a asistat la o infatisare din procesul ce i-a fost intentat acestui opozant.
Intre timp, sute de rude ale celor disparuti asteapta intr-un hotel din Beijing. Costurile cazarii sunt suportate in totalitate de compania malaeziana care detine aeronava disparuta. Cand li s-a oferit posibilitatea de a se intoarce acasa pe banii companiei, oamenii si-au iesit din minti: "Nu plecam nicaieri. O sa ramanem aici sa asteptam."
In ciuda tensiunii si a disperarii, rudele celor disparuti inca mai spera sa-i revada pe cei dragi.
Un amanunt din timpul ultimei conferinte de presa le-a adus o urma de speranta. Informatia potrivit careia unul dintre semnalele transmise de satelitii de comunicatii ai avionului ar fi venit de pe aeronava aflata la sol.
Intr-o desfasurare de forte fara precedent, autoritatile au extins cautarea avionului in Oceanul Indian, dar si in 11 tari pe care aeronava ar fi putut sa le traverseze.
Un alt barbat a luat microfonul si a cerut celor care si-au pierdut increderea in compania de aviatie si in guvernul malaezian in timpul acestei cautari sa se ridice in picioare. Aproape jumatate din sala a raspuns indemnului sau.
CONOLOGIA EVENIMENTELOR DE DUMINICA, 16 martie
Boeingul Malaysia Airlines, dat disparut fara urma de opt zile, ar putea sa fi fost deturnat si ascuns pentru a fi utilizat mai tarziu ca "racheta de croaziera", a declarat duminica Michael McCaul, presedintele Comisiei pentru Securitate Interna din cadrul Camerei Reprezentantilor, relateaza AFP.
McCaul a subliniat ca, la ora actuala, nu este sigur ca disparitia avionului in circumstante stranii ar fi legata de o actiune terorista, intr-un interviu pentru postul Fox News. Insa, in opinia sa, autoritatile americane sunt ingrijorate la ideea ca avionul ar fi putut sa aterizeze undeva, sa fi fost ascuns, iar ulterior sa fie reutilizat ca o arma de distrugere.
Avionul ar fi putut sa se indrepte in doua directii, dupa ce a disparut de pe radare, si anume inspre nord, catre Kazahstan, insa ar fi fost reperat cu siguranta de catre radare. "Cealalta ipoteza este sa fi aterizat intr-o tara ca Indonezia, unde ar putea sa fie reutilizat ulterior ca racheta de croaziera, asa cum au procedat teroristii pe 11 septembrie", a declarat Michael McCaul.
"Un lucru de care suntem siguri: nu este un accident. Este vorba despre o actiune deliberata, intentionata, iar intrebarea este cine se ascunde in spatele ei", a adaugat el.
25 de tari cauta avionul MH370
Malaysia a anuntat duminica faptul ca 25 de tari sunt implicate, de-acum, in cautarea intr-o zona vasta, extinsa pe uscat si pe mare, a avionului de tip Boeing 777 apartinand companiei Malaysian Airlines, disparut de pe ecranele radarelor in urma cu opt zile, relateaza AFP.
"Numarul tarilor implicate in cautari si operatiuni de salvare ale zborului MH370 a crescut de la 14 la 25, cu tot ceea ce inseamna acest lucru ca noi provocari in privinta coordonarii si diplomatiei", a declarat ministrul malaysian al Transporturilor Hishammuddin Hussein.
Malaysia a fost vizata duminica, din nou, de critici in China, unde presa si navigatorii pe Internet considerau "prea tardive" anunturile Guvernului malaysian despre deturnarea "deliberata" a avionului de tip Boeing 777, disparut de pe ecranele radarelor. "Este evident ca anuntarea unor informatii atat de esentiale are loc teribil de tarziu", dupa sapte zile "atroce" indurate de rudele pasagerilor disparuti, a subliniat agentia de stat China Noua intr-un comentariu usturator.
"Aceasta intarziere se explica fie printr-o lipsa de raspundere fata de datorie, fie printr-o reticenta de a impartasi informatii in timp real - ceea ce ar fi inacceptabil", continua agentia de stat, subliniind ca Malaysia "nu poate sa se eschiveze de la responsabilitatea pe care o are". "In absenta - sau pur si simplu lipsa - unor informatii atestate, au fost irosite eforturi masive", prin concentrarea eforturilor intr-o zona in care avionul nu se afla, a insistat China Noua.
"Acest lucru dovedeste ca aceste cautari din ultimele opt zile au avut loc in zadar si au ratat esentialul (...) si ca ipotezele pe care autoritatile malaysiene se aventurau sa le dezminta s-au dovedit, pana la urma, exacte", ironiza un comentariu publicat in The Beijing Times. Nu este de mirare, se arata in continuare in comentariu, sa vezi ca infloresc pe Internet intrebari conspirationiste. "Am vazut asa-zise «zvonuri» devenind treptat veritabile predictii inaintea anunturilor oficiale", scrie comentatorul.
Pe de alta parte, navigatorii pe Internet nu sunt nici ei mai blanzi. "Un singur cuvant poate sa califice atitudinea Guventului malaysian: «impostura»", scrie un utilizator intr-un mesaj postat pe site-ul de microblogging Weibo.
Pilotii avionului disparut sunt primii pe lista suspectilor
Fara sa afirme in mod categoric ca a fost vorba de o deturnare, autoritatile din Kuala Lumpur au anuntat ca verifica foarte atent lista pasagerilor si a echipajului. Primii pe lista suspectilor sunt chiar pilotii.
Avionul Boeing 777 a disparut de pe ecranele radarelor civile pe 8 martie 2014, la o ora dupa ce decolase din Kuala Lumpur cu destinatia Beijing. Comunicatiile au fost sistate prin dezactivarea sistemului GPS.
Steve Wallace, fost director al Departamentului pentru Investigarea Accidentelor Aviatice: "Nu exista absolut niciun motiv ca pilotul sa inchida transponderul, decat daca unul din controlorii de trafic aerian il anunta ca exista o problema in ceea ce priveste transmiterea datelor."
Potrivit unor semnale inregistrate de radare militare, avionul a continuat sa zboare timp de aproape 7 ore, efectuand un viraj catre vest. In tot acest timp, aeronava ar fi facut o serie de schimbari drastice de altitudine, zburand cand prea sus, cand foarte jos.
Najib Razak, prim ministru al Malaysiei: "Toate aceste manevre au fost rezultatul unei actiuni deliberate a cuiva de la bordul avionului".
Calmul pilotilor in ultima discutie cu turnul de control si faptul ca nu au semnalat nicio problema - au facut ca acestia sa fie in fruntea listei suspectilor. Autoritatile cauta acum indicii in casele pilotului de 53 de ani si co-pilotului de 27 de ani. Iar expertii nu exclud o posibila tentativa de sinucidere a pilotului.
Mary Schiavo, fost Inspector General in cadrul Ministerului Transporturilor SUA: "Faptul ca abia acum au decis sa perchezitioneze casa pilotului este o greseala de neiertat. Trebuie sa caute nu doar semne ale afilierii la o grupare terorista, ci si indicii legate de starea sa psihologica, personala sau de posibile probleme financiare."
La fel de minutios sunt verificati si pasagerii zborului MH370. In ciuda suspiciunilor care planeaza asupra pasagerilor, rudele vad in aceasta actiune o urma de speranta.
Pauline Chiou, corespondent CNN: "Noile amanunte care au iesit la iveala sambata, le dau acestora o mica doza de speranta, asta pentru ca nu exista nicio dovada care sa ateste un impact al avinului pe uscat sau in mare."
Tatal unuia dintre pasageri: "Sper ca avionul a fost deturnat, pentru ca la bord se aflau rudele noastre. Sper ca sunt in viata, indiferent cat de mica este aceasta sansa."
La bordul avionului MH370 se aflau 227 de pasageri si 12 membri ai echipajului.
Cronologia evenimentelor - sambata, 15 martie 2014
ora 14:24 Angoasa, neintelegerea si o infima speranta dominau sambata in randul rudelor pasagerilor chinezi ai zborului MH370 al companiei Malaysia Airlines, dupa ce Malaysia a anuntat caavionul a schimbat traiectoria in mod "deliberat" si a continuat sa zboare timp de aproape sapte ore, relateaza AFP.
Comunicatiile la bordul avionului de tip Boeing 777, disparut in urma cu o saptamana de pe ecranele raderelor, au fost dezactivate, iar schimbarea traiectoriei este rezultatul "unei actiuni deliberate" de la bordul avionului, care a continuat sa zboare timp de aproape sapte ore, a declarat premierul malaysian intr-o conferinta de presa.
Miscarile avionului, care si-a schimbat in mod brusc directia, indreptandu-se catre peninsula malaysiana, "sunt in concordanta cu o actiune deliberata a cuiva din interiorul avionului", a declarat Najib Razak.
Dintre cele 239 de persoane care se aflau la bord, 153 erau cetateni chinezi. Rudele lor, adunate la Hotelul Lido de la Beijing, au apreciat ca declaratiile Malaysiei le amplifica cele mai rele temeri.
"Am impresia ca (Malaysia Airlines) a jucat un rol" in aceasta disparitie, declara Wen Wancheng, un locuitor din provincia Shandong (est), al carui fiu se afla la bord.
El a catalogat acest caz dramatic drept o "conspiratie" inca "de la inceput". Autoritatile malaysiene afirmau initial ca acest contact cu turnul aerian de control a fost intrerupt la ora 1.21, "iar astazi (sambata) vorbesc despre ora 8.21", adauga el.
ora 08.30 Premierul Malaeziei a sustinut o conferinta de presa, fara intrebari in partea presei, in care a anuntat ca operatiunile de cautare a avionului au intrat intr-o "noua faza". Astfel, cautarile din Marea Chinei au fost oprite, dar a fost extinsa zona de cautare in Kazahstan si Turkmenistan. Premierul a precizat ca se poate afirma cu certitudine ca sistemul de monitorizare al aparatului de zbor a fost dezactivat cu buna stiinta, insa autoritatile nu pot confirma - deocamdata - ca ar fi vorba despre o deturnare.
Ora 7:00 Surse militare: Zborul MH370 a fost deturnat de la traiectorie de un pilot "experimentat". Doar "un pilot experimentat, competent si in activitate" ar putea sa faca asa ceva, a declarat sambata pentru AFP un oficial militar malaezian care participa la operatiunile de cautare efectuate intr-o zona imensa cuprinsa intre Marea Chinei de Est si Oceanul Indian.
Oficialul, care s-a exprimat sub acoperirea anonimatului, a precizat ca aceasta ipoteza se bazeaza pe date inregistrate de un radar militar si care nu au fost publicate. Radarul a continuat sa detecteze un aparat de zbor timp de mai multe ore, dupa ce zborul MH370 a disparut din ecranele radarelor civile, a spus el.
Avionul s-a indreptat catre Oceanul Indian, in sens opus rutei care ar fi trebuit sa o urmeze pentru a ajunge de la Kuala Lumpur la Beijing. "Se pare ca (aceasta persoana) stia foarte bine cum sa evite radarele civile. Se pare ca le-a studiat foarte indeaproape", a adaugat oficialul militar.
Cronologia evenimentelor, vineri, 14 martie
Ora 21:00 Datele radarului militar sugereaza ca avionul disparut a deviat intentionat de la traiectorie. O informatie obtinuta de agentia Reuters sustine ca datele de pe radarul militar sugereaza ca avionul Malaysia Airlines disparut a "deviat deliberat cateva sute de mile de la curs" catre Insulele indiene Andaman, "amplificand suspiciunile privind o neregula", relateaza CNN.
Reuters citeaza surse anonime si nu precizeaza ce radar militar este la originea informatiei, insa afirma ca cel care pilota avionul a urmarit niste coordonate clare, care ar fi dus avionul in Insulele Andaman. Radarul nu a surprins avionul deasupra Insulelor Andaman, ci doar pe o ruta cunoscuta ce duce catre aceasta zona, afirma Reuters. Expertii in aviatie au declarat ca este posibil, desi este extrem de improbabil, ca cineva sa fi deturnat avionul si sa fi aterizat fara a fi depistat.
Dar Dennis Giles, editor la cotidianul Andaman Chronicle, a declarat ca nu este posibil ca un avion asa de mare sa fi aterizat in arhipelag fara sa atraga atentia. Autoritatile indiene detin toate cele patru piste de aterizare din regiune, a declarat el. "Nu exista nicio posibilitate, niciuna, ca un avion asa de mare sa vina pe insulele Andaman sau Nicobel si sa aterizeze", a declarat el.
Guvernul malaezian sustine ca nu poate confirma informatia.
Ora 12:00 Potrivit unor noi date furnizate de radarele militare, aeronava pierduta in urma cu o saptamana s-ar fi indreptat in mod deliberat catre Insulele Andaman, situate intre India si Burma (Myanmar), relateaza Reuters.
Ministrul Transporturilor din Malaezia, Hishammuddin Hussein, a confirmat vineri dimineata ca echipele internationale au extins cautarile in Oceanul Indian. "Nu este o investigatie normala. Informatiile pe care le avem ne trimit la cautari tot mai indepartate" a declarat acesta, potrivit Sky News.
Mai multe publicatii americane, care citeaza oficiali de rang inalt, afirma ca avionul de tip Boeing 777 a continuat sa transmita un semnal automat, timp de mai multe ore, dupa ce a disparut de pe radare. Sistemele de transmisie au incercat cu regularitate sa se conecteze la unul sau mai multi sateliti, potrivit acestor surse. Ministrul Transporturilor a refuzat sa comenteze aceste informatii.
Ora 08:30 Doua sisteme separate de comunicare de la bordul aeronavei ar fi incetat sa mai functioneze la o distanta de 14 minute unul de altul iar acesta fapt ar putea fi un act deliberat au declarat doi oficiali din Statele Unite pentru ABC News. Echipa americana care investigheaza acest caz ia in calcul teoria unei interventii manuale pentru intreruperea sistemului de comunicatii din avion.
Ora 08:00 Un oficial american a declarat pentru CNN ca autoritatile din Malaezia cred ca au primit cateva semnale de la sistemul ACARS (mesaje in caz de anomalii, pene sau oprirea sistemului), transmise satelitilor la 4-5 ore dupa ultimul semnal al transponderului, sugerand ca avionul s-ar fi aflat in apropiere de Oceanul Indian. Aceste informatii combinate cu datele stranse de radare i-au facut pe investigatorii americani sa creada ca avionul a ajuns deasupra Oceanului Indian, adica in directia opusa traseului de zbor, relateaza sursa citata.
Ora 07:00 Un site ce furnizeaza imagini surprinse de sateliti, a cerut ajutorul utilizatorilor pentru a identifica posibile resturi ale avionului. O companie din Colorado spera sa desluseasca misterul. A creat o pagina web, unde a postat imagini surprinse de satelit, din zona unde se banuieste ca ar fi disparut aparatul de zbor.
"Sunte multe pete de spuma, valuri, resturi plutitoare. Practic, le cerem oamenilor sa sa ne ajute si sa-si dea cu parerea vizavi de ce ar putea fi lucrurile pe care le vad", spune Shar Har-Noy, director general Geospatial Big Data
"Cu ajutorul satelitului, putem fotografia aproximativ 2000 de kilometri patrati si putem verifica imaginile in 10 minute cu mii de ochi", relateaza Nate Ricklin, director de productie, Digital Globe
De la inceputul saptamanii, de cand a fost lansata, pagina a strans peste 90 de milioane de vizualizari.
Cronologia evenimentelor, joi, 13 martie
Ora 21:28 Fortele navale americane si-ar fi trimis deja efectivele in Oceanul Indian, pentru a localiza aeronava prabusita, potrivit Daily Mail.
Purtatorul de cuvant de la Casa Alba, Jay Carney, a declarat ca "potrivit unor noi informatii,dar nu neaparat concludente, va fi deschisa o zona noua de cautari in Oceanul Indian".
USS Kidd, distrugatorul trimis de SUA in Oceanul Indian, va ajunge la destinatie in 24 de ore.
Ora 20:30 Autoritatile din Malaezia au dezmintit joi ca avionul Boeing 777 apartinand companiei Malaysia Airlines si-a continuat zborul timp de patru ore, dupa ce a pierdut contactul cu turnul de control, dar si ca satelitii Chinei au identificat parti din avion.
Ministrul Transporturilor din Malaezia sustine ca fotografiile de la satelitii chinezi, care ar fi surprins obiecte mari plutind in zona unde avionul a disparut de pe radar, au fost difuzate "din greseala" si nu arata, de fapt, niciun rest sau obiecte provenind de la Boeingul disparut.
Ora 12:00 Oficialii din Malaezia neaga faptul ca avionul disparut a zburat alte patru ore dupa ultimul contact, asa cum cred investigatori in domeniul aviatiei si oficiali din domeniul Securitatii Nationale americane.
"Nu avem nimic de ascuns in cazul zborului MH370....Nu am gasit resturi ale avionului pana acum" a declarat Ministrul Transporturilor din Malaezia, Seri Hishammudin.
Acesta a negat ca ar fi existat informatii care sa dovedeasca faptul ca avionul a zburat patru ore dupa ce a disparut de pe radare. Totodata oficialul a dezmintit informatiile potrivit carora casele membrilor echipajului ar fi fost perchezitionate.
Wall Street Journal anunta joi dimineata ca americanii exploreaza pista potrivit careia un pilot sau o persoana de la bord ar fi deturnat avionul catre alta destinatie secreta, dupa ce a intrerupt transponderii". Potrivit anchetatorilor americani avionul ar fi fost deturnat "cu intentia de a fi utilizat mai tarziu, in alte scopuri".
Ora 07:40 Avionul Malaysia Airlines, disparut de 6 zile, ar mai fi zburat timp de 4 ore dupa ce a disparut de pe radare in Malaezia, sustin investigatori din Statele Unite, relateaza Wall Street Journal. Daca aceasta ipoteza este reala, aria de cautare ar putea fi extinsa pana in apropiere de Australia. Potrivit publicatiei americane, investigatorii americani suspecteaza ca avionul 370 al Malaysia Airlines a mai stat in aer timp de 4 ore dupa ce a disparut de pe radare, existand posibilitatea ca aparatul sa fi zburat in plus sute de km in conditii care raman neclare si misterioase.
Conform americanilor, care citeaza date trimise automat de motoarele Boeingului 777, aeronava a zburat in total 5 ore, de la decolare. Adica patru ore in plus de la momentul in care autoritatile din Malaezia au pierdut aparatul de pe radare. Oficialii americani ai departamentului de contraterorism urmaresc posibilitatea ca pilotul sau cineva de la bord sa fi deturnat avionul catre o destinatie necunoscuta dupa ce in mod intentionat a inchis transponderul, astfel incat aeronava sa nu fie detectata.
Ora 07:30 Autoritatile vietnameze si malaieziene care au investigat zona in care un satelit chinez a surprins resturi misterioase au declarat ca nu au gasit nicio urma a aeronavei.
Ora 07:20 China va continua operatiunile de cautare a avionului de tip Boeing apartinand companiei Malaysia Airlines, disparut de pe radare sambata, "atat timp cat va ramane o raza de speranta", a declarat joi premierul chinez Li Keqiang, relateaza AFP.
Ora 07:20 Grafica de mai jos explica cele 4 cauze luate in considerare pentru disparitia avionului Boeing 777. Sursa foto: Getty
Ora 07:15 Malaezia a trimis un avion catre o zona maritima in care trei obiecte plutitoare au fost descoperite de catre un satelit chinez, au anuntat autoritatile la 6 zile de la disparitia aeronavei.
Ora 07:00 China a anuntat ca unul dintre satelitii sai a detectat trei obiecte mari care plutesc intr-o zona maritima in care avionul de tip Boeing 777 apartinand companiei Malaysia Airlines a pierdut contactul. Agentia chineza insarcinata cu stiinta si tehnologia a anuntat miercuri seara ca un satelit a reperat in dimineata zilei de 9 martie (duminica) obiecte "in zona maritima a unei presupuse prabusiri", adaugand ca imaginile sunt in curs de analizare. Ele au fost depistate de satelitii Chinei, nu foarte departe de locul unde a fost reperat ultima data Boeingul 777. Satelitii chinezi au surprins si o coloana de fum, desi cei ai americanilor au aratat ca in momentul in care avionul a disparut - nu a avut loc nici o explozie.
Cronologia evenimentelor, miercuri, 12 martie
Ora 19:30 Cautarile avionului malaiezian, disparut fara urma, la care participa 12 tari, au fost extinse spre vest, si acopera o suprafata imensa, de aproape 93.000 de kilometri patrati. Din pacate, dupa cinci zile, nu exista nici un rezultat.
China chiar si-a repozitionat satelitii si nu este exclus ca expertii sa foloseasca date inclusiv de la satelitii Pentagonului.
Boeingul dispunea de un transponder, adica sistemul GPS prin care aeronava isi comunica pozitia radarelor. Dar - au stabilt anchetatorii - nu era operational cand aeronava a disparut de pe radar.
''Transponderul nu poate fi oprit decat in mod deliberat si daca cineva din cockpit l-a oprit, a facut-o ca sa nu fie detectata pozitia avionului'', a spus expertul in aviatie Peter Goelz.
Asadar, unul dintre membrii echipajului ori un pasager turbulent ar fi deconectat transponderul in mod voit.
Lipsa oricaror rezultate concrete, pune la grea incercare familiile pasagerilor. Acestea si-au descarcat nervii aruncand sticle si alte obiecte spre reprezentantii companiei aeriene malayeziene.
Ora 13:00 Incepand de miercuri dimineata, avionul Boeing disparut in urma cu 5 zile, este cautat in doua zone, Stramtoarea Malacca si Marea Chinei de Sud. In cautari sunt implicate echipe din 12 tari care au antrenat 39 de aparate de zbor si 42 de nave pe mare.
Ora 12:00 Criticata de China pentru un flux de informatii "destul de haotic" in ancheta cu privire la disparitia avionului, Malaezia a respins acuzatiile de "confuzie" privind operatiunile de cautare.
"Nu exista niciun fel de confuzie", a declarat ministrul Transporturilor, Hishammuddin Hussein. Autoritatile din Malaezia au respins acuzatiile de "lipsa de competenta", invocand participarea a zeci de state la operatiunile de cautare a avionului, intr-o zona cu un trafic maritim intens.
Ora 11:00 Ipoteza unei schimbari bruste a traseului, spre vest, a zborului MH370 care facea legatura intre Kuala Lumpur si Beijing si confuzia privind locul in care s-ar afla avionul sau posibila disparitie a aparatului au convins autoritatile din Malaezia sa extinda cautarile in Marea Andaman.
Ora 10:50 India a confirmat ca Malaezia i-a cerut ajutorul in operatiunile de cautare ale aeronavei.
Ora 10:00 China a mai trimis inca 2 aparate de zbor in cautarea avionului disparut de 5 zile.
Ora 08:00 Ultimele cuvinte din cabina de control a avionului Malaysia Airlines disparut in utma cu 5 zile au fost "In ordine, noapte buna!", au dezvaluit autoritatile din Malaezia in cadrul unei intalniri, in Beijing, cu rudele pasagerilor din aeronava, relateaza The Guardian.
Ora 07:20 Marti seara s-a aflat ca avionul a mai zburat cel putin o ora, dupa ce a disparut de pe radarele civile, ceea ce pare sa infirme ideea unei catastrofe survenite brusc. Intre timp, seful Fortelor Aeriene din Malaezia a afirmat miercuri ca autoritatile nu exclud posibilitatea ca avionul a deviat inainte de a disparea, dar a dezmintit ca aparatul de zbor a fost detectat la sute de kilometri de traiectoria declarata, relateaza AFP.
Fortele Aeriene "nu au exclus posibilitatea unei abateri de la traiectorie in zbor, in sens opus, inainte ca avionul sa scape de radar", a declarat generalul Rodzali Daud, citat intr-un comunicat. "Acest fapt explica de ce operatiunile de cautare si salvare au fost extinse" in apele de coasta din vestul Peninsulei Malacca, a justificat el.
Cu toate acestea, el a dezmintit informatiile potrivit carora radarele militare au detectat avionul in apropierea Insulei Pulau Perak, in partea de nord a Stramtorii Malacca, la sute de kilometri de traiectoria declarata.
Ora 07:00 Operatiunile de cautare au fost extinse in Marea Andaman, la sute de kilometri nord-vest de perimetrul de cautare initial, a anuntat miercuri un oficial din Malaezia.
"Da, deasupra Sumatra se afla Marea Andaman", a declarat pentru AFP seful Aviatiei Civile Malaysiene, Azharuddin Abdul Rahman, raspunzand unei intrebari legate de extinderea cautarilor in aceasta zona.
Marea Andaman este marginita la sud de Insula indoneziana Sumatra, iar la est si la nord de Thailanda si Myanmar.
Ora 06:50 Vietnamul a suspendat cautarile aeriene ale avionului de tip Boeing 777 apartinand companiei Malaysia Airlines si asteapta clarificari din partea Malaysiei cu privire la o noua potentiala directie de cautari, au anuntat miercuri oficiali, citati de AFP.
Cronologia evenimentelor, marti, 11 martie
Ora 22:00 Malaezia, China si Vietnam se contreaza pe tema gasirii avionului disparut, vina fiind aruncata de la o tara la alta, noteaza Washington Post.
Ora 20:30 De cealalta parte, CIA nu exclude un posibil complot terorist.
Ipoteza unui complot terorist nu poate fi exclusa in ancheta privind disparitia avionului Boeing 777 al companiei Malaysia Airlines, declara John Brennan, directorul Agentiei Centrale americane de Informatii (CIA), relateaza AFP.
"Exista numeroase speculatii in acest moment - revendicari care nu au fost confirmate sau coroborate", a dezvaluit John Brennan. "Nu as exclude pista terorista. Analizam informatiile cu multa atentie", a spus Brennan.
Specialistii iau in calcul toate scenariile imaginabile. Dar chiar si cele mai fanteziste lasa loc multor intrebari. Daca avionul ar fi fost pulverizat in urma ciocnirii cu un meteorit ori daca o problema tehnica majora i-ar fi provocat prabusirea, ar trebui sa existe deja o zona intinsa acoperita cu resturi.
O problema majora tot ar fi trebuit sa lase o urma. Inainte ca motorul sa cedeze complet, pilotul tot mai dispune de putin timp sa trimita un semnal de alarma. In plus, radarul ar inregistra pierderea de altitudine. Lipsa unui apel de ajutor sugereaza ca n-a fost vorba de o deturnare. Pilotul ar putea tasta un cod special de urgenta prevazut pentru situatii in care cineva incearca sa dea buzna in cabina. Faptul ca aparatul pur si simplu a disparut de pe radar sugereaza o catastrofa subita in plin zbor.
Toate raspunsurile cautate zac undeva intr-un mic container de metal. Acolo sunt stocate discutiile dintre piloti si parametrii zborului, cum ar fi viteza, directia ori date tehnice esentiale. Asa numita cutie neagra ramane viabila si pe fundul oceanului. Dar cei care o cauta trebuie sa se grabeasca.
"Cutiile negre emit un semnal radio care poate fi detectat de sub apa doar timp de 30 de zile", a explicat un expert in accidente aeriene.
Ora 19:00 Secretarul general al Interpol, Ronald K. Noble, a declarat marti ca "pista terorista este tot mai indepartata", in ancheta privind disparitia avionului companiei Malaysia Airlines, relateaza AFP.
"Cu cat avem mai multe informatii, cu atat suntem mai inclinati sa conchidem ca nu este vorba despre un incident terorist", a declarat Noble.
"Este vorba despre trafic de fiinte umane", a adaugat el, referindu-se la prezenta la bordul avionului a cel putin doua persoane care s-au imbarcat cu pasapoarte europene false.
"Avem din ce in ce mai multe certitudini ca acesti indivizi nu sunt teroristi", a asigurat el. "Gratie presei am aflat cine era pe lista de imbarcare si am stiut imediat ca sunt pasapoarte furate", a precizat el.
Ora 18:25 Avionul de pasageri cautat a mai zburat cel putin o ora dupa disparitia de pe radarele civile
Ultima data, radarele militare au detectat avionul in apropierea Insulei Pulau Perak, in partea de nord a Stramtorii Malacca.
Initial, autoritatile anuntasera ca Zborul MH370 disparuse la circa o ora dupa ce decolase din Kuala Lumpur spre Beijing.
Insa, conform unor surse militare, dupa pierderea contactelor de catre radarele civile, armata malaysiana detectase avionul de pasageri la sute de kilometri de traiectoria declarata.
"Avionul a schimbat directia spre zona Kota Bharu si a zburat la altitudine joasa. Ajunsese in zona Stramtorii Malacca", a declarat un ofiter militar.
Practic, avionul a fost localizat la vest de Kuala Lumpur, desi trebuia sa zboare spre nord.
Informatia prezentata astazi ajuta la excluderea ipotezei unei defectiuni esentiale la altitudinea de croaziera, dat fiind ca aeronava a fost localizata ultima data la joasa altitudine.
Este posibil ca radarele civile sa nu mai fi localizat avionul pentru ca sistemul propriu de localizare probabil a fost deconectat. In acest fel s-ar explica disparitia avionului de pe radarele civile si observarea acestuia pe un radar militar.
Ora 17:45 Cei doi barbati care s-au urcat in avionul Malaysia Airlines cu pasapoarte furate au fost identificati ca fiind cetateni iranieni, care, cel putin din cate se stie pana acum, nu au legaturi cu organizatii teroriste, potrivit BBC News. Seful Politiei din Malaezia, Khalid Abu Bakar, a spus ca unul din barbati, Pouria Nour Mohammad Mehrdad, 19 ani, ar fi vrut sa ajunga in Germania si sa ceara azil politic. Mama lui a contactat politia cand a vazut ca acesta nu a ajuns la Frankfurt, acolo unde era asteptat. Interpolul l-a identificat si pe cel de-al doilea iranian, respectiv Delavar Syed Mohammad Reza, de 29 de ani. O imagine a Interpolului ii arata pe cei doi barbati imbarcandu-se in acelasi timp. Ronald K. Noble, secretarul general al Interpolului, a spus ca cei doi barbati au calatorit pana in Malaezia cu pasapoartele iraniene, apoi le-au schimbat cu pasapoartele furate - austriac si italian.
Ora 17:15 Armata malaeziana a localizat pe radar, cu putin timp inainte de disparitie, avionul de pasageri cautat de patru zile, aeronava fiind observata electronic la sute de kilometri distanta de la traiectoria declarata, anunta surse citate de Reuters. Initial, autoritatile anuntasera ca Zborul MH370 disparuse la circa o ora dupa ce decolase din Kuala Lumpur spre Beijing. Insa, conform unor surse militare, dupa pierderea contactelor de catre radarele civile, armata malaysiana detectase avionul de pasageri la sute de kilometri de traiectoria declarata. "Avionul a schimbat directia spre zona Kota Bharu si a zburat la altitudine joasa. Ajunsese in zona Stramtorii Malacca", a declarat un ofiter militar. Practic, avionul a fost localizat la vest de Kuala Lumpur, desi trebuia sa zboare spre nord. Informatia prezentata astazi ajuta la excluderea ipotezei unei defectiuni esentiale la altitudinea de croaziera, dat fiind ca aeronava a fost localizata ultima data la joasa altitudine. Este posibil ca radarele civile sa nu mai fi localizat avionul pentru ca sistemul propriu de localizare probabil a fost deconectat. In acest fel s-ar explica disparitia avionului de pe radarele civile si observarea acestuia pe un radar militar.
Ora 17:02 Alif Fathi Abdul Hadi, un afacerist din Malaezia, in varsta de 29 de ani, sustine ca ar fi zarit avionul disparut, la patru minute de la ultimul contact al aeronavei cu statia de radar.
Acesta ar fi ultima persoana care a vazut avionul in aer. Barbatul a povestit ca a vazut o lumina care se indrepta in jos, in directia Marii de sud a Chinei. Acest lucru indica faptul ca aeronava era la kilometri buni distanta de cursul de zbor pe care trebuia sa se afle.
"Lumina pe care am vazut-o se indrepta spre mare. Zona asta e ca o autostrada aeriana, majoritatea avioanelor au acelasi curs, insa, lumina pe care am vazut-o se indrepta in alta directie", a spus Alif.
O experienta asemanatoare a avut si Azid Ibrahim, un pescar in varsta de 55 de ani, care spune ca a vazut si el o lumina ca de avion indreptandu-se spre mare.
Ora 15:00 Presa din Australia publica povestea unei femei care a aratat poze pe care le-a facut in cabina unui avion, unde a fost invitata chiar de catre co-pilotul zborului "fantoma MH370.
Femeia a povestit apoi pentru Wall Street Journal cum a stat in cabina pe parcursul intregului zbor, la invitatia lui Fariq Ab Hamid. Mai mult decat atat, pilotii ar fi fumat in permanenta.
Aceasta s-a mai declarat "socata" de vestea ca Hamid era unul dintre pilotii zborului ce a disparut deasupra Vietnamului.
ORA 14:00 Telefoanele pasagerilor din avionul Malaysia Airlines disparut inca suna. Aria cautarilor aeronavei a fost extinsa
ORA 13:30 Disparitia avionului companiei Malaysia Airlines nu pare sa fie generata de un atac terorist, a declarat marti Interpol, relateaza AFP.
"Cu cat avem mai multe informatii, cu atat suntem mai inclinati sa conchidem ca nu este vorba despre un incident terorist", a declarat secretarul general al Interpol, Ronald K. Noble.
"Este vorba despre trafic de fiinte umane", a adaugat el, referindu-se la prezenta la bordul avionului a cel putin doua persoane care s-au imbarcat cu pasapoarte europene false.
Ora: 09:00 Autoritatile de laKuala Lumpurr au sustinut o conferinta de presa.
Sinteza declaratiilor:
Anchetatorii investigheaza 4 scenarii posibile: deturnare, act terorist, probleme psihologice ale pasagerilor sau alte probleme personale, ale pasagerilor sau ale membrilor echipajelor.
Unul dintre pasagerii clandestini a fost identificat, este un iranian in varsta de 19 ani, pe nume Pouria Nour Mohammad Mehrdad, care incerca sa imigreze in Germania.
Identitatea celui de-al doilea pasager clandestin nu a fost inca stabilita.
Seful politiei a contrazis declaratiile autoritatilor aeriene, care au anuntat ca 5 persoane care au cumparat bilete, nu s-au imbarcat in avionul catre Beijing.
Este luata in calcul posibilitatea ca aeronava sa se fi indreptat catre un alt aeroport, conform declaratiilor companiei Malaysia Airlines. Aria de cautare a fost marita.
Nu au fost confirmate eventuale resturi ale avionului, anuntate de salvatorii din Vietnam.
Organizatia Natiunilor Unite petnru Interzicerea Testelor Nucleare a rugat expertii in fizica atomica sa verifice daca exista dovezi ale unei explozii in zona cautata.
Ora 07:45 34 de avioane si 40 de vapoare - trimise de 10 tari - participa la cautarea Boeing-ului disparut. Misterul ramane insa nepatruns.
Cum e posibil ca un avion cu 239 de oameni la bord sa dispara fara urma? Aria cautarilor a fost extinsa la o raza de 160 de kilometri in jurul locului unde a fost pierdut contactul cu avionul. Zona include acum si o suprafata vasta din Golful Thailandei, intre Malaezia si Vietnam.
Expert in aviatie: "Daca avionul ar fi fost lovit de un meteorit sau o explozie s-ar fi produs la bord, ori o problema tehnica i-ar fi provocat prabusirea, ar fi trebuit sa existe deja o zona intinsa acoperita cu resturi".
Dupa ce anchetatorii au aflat ca doi pasageri s-au imbarcat cu pasapoarte false, autoritatile au descoperit acum ca ambele bilete au fost cumparate din Thailanda de un iranian.
Prietenii si rudele pasagerilor au organizat, la Kuala Lumpur, o ceremonie de veghe, cu lumanari si rugaciuni, iar apoi au scris mesaje pe care le-au trimis pre cer cu ajutorul lampioanelor.
Cronologia evenimentelor, luni, 10 martie
Ora 16:45 Potrivit agentiei de stiri de stat din China, aceasta tara isi va implica satelitii din spatiu in operatiunile de cautare pentru avionul Malaysia Airlines disparut. "China a modificat operatiunile satelitilor de pe orbita pentru a ajuta la cautarea zborului MH370", scrie China Xinhua News.
Ora 16:30 Autoritatile din Malaezia au extins zona de cautare a avionului Boeing 777 disparut sambata cu 239 de oameni la bord, anunta autoritatile locale, citate de AFP. "Zona de cautare a fost extinsa in Marea Chinei de Sud", a anuntat directorul Autoritatii aeronautice malaeziene, Azharuddin Abdul Rahma. De asemenea, vor fi efectuate cautari si pe coasta de vest a Malaeziei.
Ora 16:00 Seful aviatiei civile din Malaezia, Azharuddin Abdul Rahman, a declarat intr-o conferinta de presa ca cei doi barbati care au urcat la bord cu pasapoarte furate "nu au trasaturi asiatice", relateazaThe Guardian. Fiind rugat sa descrie aspectul celor doi, Rahman a spus ca arata ca fotbalistul italian de culoare Mario Balotelli. Afirmatia a provocat rasete si aplauzele in sala in care s-a tinut conferinta, precum si reactii imediate pe retele de socializare.
Ora 13:30 Fie ca este vorba despre o eroare tehnica sau un atac terorist, raspunsurile in cazul zborului MH370 nu vor fi aflate cu exactitate decat dupa ce ramasitele aeronavei vor fi gasite. Afla aici patru cauze posibile care explica disparitia avionului Malaysia Airlines
Ora 13:00 China a cerut luni Malaeziei "intensificarea eforturilor" privind avionul Boeing 777 la bordul caruia se aflau 153 de pasageri chinezi, relateaza AFP.
Ora 12:00 Pata de carburant descoperita sambata in largul Malaeziei nu apartine avionului Boeing 777 al companiei Malaysia Airlines, au aratat luni analizele, relateaza AFP.
"Acest carburant nu este folosit de avioane", ci de nave, a declarat purtatorul de cuvant al politiei maritime din Malaezia, Faridah Shuib. Pata de carburant a fost descoperita la aproximativ 185 de kilometri de coastele Malaeziei, in apropiere de locul in care turnul de control a pierdut contactul cu avionul.