Rusia va avea nevoie de ani întregi pentru a înlocui bombardierele strategie care au fost lovite de către dronele ucrainene anul trecut, punând presiune și mai mare pe un program de modernizare deja aflat în întârziere, susține experți occidentali în aviație, transmite hotnews.ro.

Statele Unite au evaluat până la 20 numărul de avioane lovite – jumătate din numărul estimat de către președintele ucrainean Volodimir Zelenski – dintre care în jur de zece au fost distruse, au declarat doi oficiali americani.

Misiunile complexe ale avioanelor atacate de ucraineni

Guvernul rus a negat distrugerea vreunui avion și a afirmat că avariile pot fi reparate, însă bloggerii militari ruși au vorbit de pierderea sau avarierea serioasă a circa 12 avioane, acuzând totodată responsabilii militari de neglijență.

Atacurile – pregătite timp de mai bine de 18 luni în cadrul operațiunii serviciilor ucrainene de informații intitulată „Pânza de păianjen și derulate cu drone care au fost aduse aproape de bazele aeriene pe ascuns, în camioane – au reprezentat o lovitură simbolică puternică pentru o țară care, de la începutul invaziei în Ucraina, a reamintit frecvent lumii puterea sa nucleară.

În practică, spun experții, acestea nu au afectat în mod serios capacitatea de atac nuclear a Rusiei care constă în mare parte din rachete lansate de la sol sau de pe submarine.

Pe de altă parte, bombardierele Tupolev Tu-95MS și Tu-22M3 care au fost lovite făceau parte din flota aeriană cu rază lungă de acțiune care a fost folosită în timpul războiului pentru a lansa rachete convenționale asupra orașelor ucrianene, fabricilor de armament, bazelor militare, infrastructurii energetice și asupra altor ținte, a afirmat Justin Bronk, un expert în aviație la think-tankul RUSI din Londra.

Aceeași flotă a fost utilizată pentru zboruri periodice de patrulare în Oceanul Arctic, în Atlanticul de nord și Pacificul de nord ca o dovadă de forță menită să descurajeze adversarii Rusiei.

Bronk a spus că la începutul invaziei în Ucraina, Rusia deținea în jur de 50-60 de Tu-95 și cam 60 Tu-22, alături de circa 20 de Tupolev Tu-160M, capabile să transporte încărcătură nucleară. El a estimat că Rusia a pierdut mai mult de 10% din avioanele Tu-95 și Tu-22, dacă sunt luate în calcul pierderile din atacul de weekendul trecut precum și câteva avioane pierdute în anterior în război.

Aceste pierderi „vor pune o presiune mare asupra unei forțe esențiale a Rusiei care oricum opera la capacitate maximă”, a declarat Bronk pentru Reuters.

Avansul tehnologic al aviației ruse, sub semnul întrebării

Înlocuirea acestor avioane va fi problematică întrucât sunt modele concepute în epoca sovietică și au ieșit din producție de mai multe decenii, deși avioanele existente au fost îmbunătățite de-a lungul anilor, a spus Douglas Barrie, un expert în domeniul aerospațial la Institutul International de Studii Strategice din Londra.

Barrie a spus că eventuala producere a altora noi este foarte improbabilă. În plus, sancțiunile occidentale împotriva Rusiei au fost țintite pentru a restricționa importul de componente precum microprocesoarele care sunt vitale sistemelor de avionică, deși Moscova a avut un oarecare succes în a găsi surse alternative.

Rusia și-a modernizat bombardierele Tu-160M, iar anul trecut Putin a zburat timp de 30 de minute cu o asemenea aeronavă, după care a declarat-o ca pregătită pentru intrarea în serviciu. Însă producția de asemenea avioane este lentă – un blogger militar rus a spus că este de patru avioane pe an – iar experții occidentali spus că progresele în dezvoltarea noii generații de bombardiere, PAK DA, este foarte lentă.

Federația Oamenilor de Știință Americani a afirmat, într-un raport de luna trecută, că Rusia a încheiat în 2013 contractul cu producătorul Tupolev pentru PAK DA, însă presa rusească a zborurile de testare vor avea loc abia la anul, iar producția ar începe în 2027.

Chiar dacă pare logic ca Rusia să încerce să grăbească proiectul PAK DA, s-ar putea să nu fie capabilă să o facă, spune Hans Kristensen, directorul Proiectului de Informații Nucleare de la FOSA. Acesta amintește că Rusia se confruntă cu întârzieri și în alte proiecte majore de apărare, inclusiv în ce privește noua rachetă balistică intercontinentală Sarmat.

Și Justin Bronk este sceptic în ce privește șansele Moscovei de a accelera graficul pentru viitoarea generație de bombardiere. „Rusia se va chinui să producă avioanele PAK DA în următorii cinci ani, necum să accelereze programul, din cauza problemelor bugetare și a constrângerilor materiale și tehnologice asupra industriei impuse de către sancțiuni”, a conchis Bronk.