Mai multe companii auto, intre care Volkswagen, Renault si Nokian Tyre, vor opri temporar sau vor muta activitatile de productie in urma invadarii Ucrainei de catre Rusia, care le afecteaza aprovizionarea cu componente sau materii prime, transmite Reuters, preluata de News.ro.
Invazia a fost un factor luat in considerare de firmele de consultanta J.D. Power si LMC Automotive, care si-au redus estimarile referitoare la vanzarile de masini noi la nivel mondial din 2022 cu 400.000 de vehicule, pana la 85,8 milioane de unitati.
Industria auto s-a confruntat deja cu livrari diminuate de vehicule din cauza deficitului global de semiconductori.
Volkswagen a declarat ca va opri productia pentru cateva zile la doua fabrici germane, dupa o intarziere in obtinerea pieselor fabricate in Ucraina.
Renault va suspenda unele operatiuni la fabricile sale de asamblare de masini din Rusia, saptamana viitoare, din cauza blocajelor logistice cauzate de lipsa pieselor. Nu a precizat daca lantul sau de aprovizionare a fost afectat de conflict, dar o purtatoare de cuvant a spus ca actiunea este o consecinta a intaririi controalelor la granitele dintre Rusia si tarile invecinate, prin care piesele sunt transportate cu camioane.
Producatorul auto francez se numara printre companiile occidentale cele mai expuse Rusiei, unde realizeaza 8% din veniturile sale de baza, potrivit Citibank.
”Intreruperile sunt cauzate in primul rand de controalele mai stricte la frontiera in tarile de tranzit si de necesitatea de a schimba o serie de rute logistice stabilite”, a spus filiala rusa a companiei, fara a numi vreo tara anume.
Producatorul rus de automobile Avtovaz, la care Renault detine o participatie de control, a mai spus ca ar putea suspenda pentru o zi unele linii de asamblare la o fabrica din centrul Rusiei, luni, din cauza penuriei globale persistente de componente electronice.
Avtovaz nu a mentionat invazia in declaratia sa.
Producatorul finlandez de anvelope Nokian a declarat ca va muta productia unor linii cheie de produse din Rusia in Finlanda si Statele Unite, pentru a se pregati pentru posibile sanctiuni suplimentare in urma invaziei.
Directorul executiv al Aptiv, Kevin Clark, a declarat joi ca, in ultimele doua luni, producatorul american de piese auto a schimbat productia de piese cu volum mare din Ucraina in favoarea produselor cu volum mai mic, ”deci am fost mai bine pozitionati pentru a gestiona intreruperile”.
Furnizorul auto japonez Sumitomo Electric Industries, care are aproximativ 6.000 de angajati in Ucraina implicati in productia de cablaje a declarat ca si-a suspendat operatiunile la fabricile sale de acolo si vorbeste cu clientii despre posibilitatea inlocuirii bunurilor din alte locuri.
Ford Motor are o societate mixta cu o participatie de 50% la Ford Sollers, care are trei fabrici de asamblare in Rusia, potrivit site-ului Ford. Ford a declarat ca este ”profund ingrijorat” de situatie si ca ”va gestiona orice efecte” asupra afacerii sale in timp real. Producatorul auto american a mai spus ca va respecta orice lege privind sanctiunile comerciale, dar a refuzat sa discute daca fabricile Sollers au fost afectate.
In timp ce producatorul francez de piese auto Valeo a declarat ca impactul direct asupra companiei este minim, invazia rusa in Ucraina ar putea duce la scaderea volumelor de productie din industrie si ar putea creste preturile energiei sau materiilor prime.
Pentru producatorii de automobile, una dintre preocuparile legate de lantul de aprovizionare create de conflictul din Ucraina se concentreaza pe metalele paladiu, platina si rodiu, utilizate in convertizoarele catalitice pentru curatarea gazelor de evacuare.
Rusia produce aproximativ 38% din paladiul din lume, cu exceptia materialului reciclat, a declarat Mark Wakefield, co-lider al companiei de consultanta AlixPartners.
”Este greu sa ne gandim la o afacere auto globala care sa nu aiba paladiu provenit din Rusia”, a spus el.
Producatorii de automobile nu ar trebui sa se confrunte cu o lipsa imediata de paladiu, a spus Wakefield, deoarece exista stocuri de metal in Londra. Exista ”un drum de sase luni inainte ca paladiul sa-si gaseasca drumul intr-o masina”, a spus el.
Preturile aluminiului au crescut inainte de conflictul din Ucraina, a spus Wakefield. O intrerupere a livrarilor rusesti de aluminiu s-ar adauga la presiunile asupra costurilor producatorilor de automobile.
Cel mai mare producator de otel din Japonia, Nippon Steel Corp, a declarat vineri ca va asigura alternative pentru o materie prima pe care o cumpara din Rusia si Ucraina, in cazul oricaror intreruperi de aprovizionare.
Nippon Steel cumpara 14% din pelete de minereu de fier, bile mici de pulbere de minereu de fier utilizate in productia de otel, din cele doua tari.
Oficialii au spus ca au trecut la aprovizionarea din Brazilia si Australia si ca impactul ar trebui sa fie minim.
Producatorul de echipamente agricole Deere & Co a declarat vineri ca si-a inchis biroul din Ucraina in ultimele saptamani, ca masura de precautie. Are aproximativ 40 de angajati in Ucraina.