Intreprinderea de Stat Cai Ferate nu va mai monopoliza piata de transport cu trenul a marfurilor si pasagerilor. Serviciile feroviare vor fi liberalizate, astfel incat operatori din tara si din strainatate sa poata veni cu propriile vagoane si opera chiar si curse internationale, in schimbul unei sume pentru folosirea infrastructurii. Schimbarile se contin intr-un proiect care urmeaza sa ajunga in Parlament.

Publicat:16.12.2018, 15:03

Serghei BUCATARU, SECRETAR DE STAT LA MINISTERUL ECONOMIEI SI INFRASTRUCTURII: “Astazi unicul prestator de servicii pe calea ferata este I.S “Caile Ferate”. Odata cu aprobarea, o sa se deschida posibilitatea pentru operatorii privati de a presta servicii pe infrastructura feroviara a RM.“

Modificarea se contine in proiectul legii Codului Transportului feroviar. Asta inseamna ca operatorii care vor dori sa presteze propriile curse la noi in tara sau tranzitand Republica Moldova vor achita o suma Cailor Ferate, ca sa le permita sa foloseasca infrastructura.

Ion BRICEAC, SEF DIRECTIA JURIDICA I.S. “CALEA FERATA”, MOLDOVA: “Ca sa fii operator urmeaza sa ai tranctiune privata sau inchiriata, sa ai cu ce presta servicii respective, urmeaza sa ai vagoane de calatori, marfare, fie sa le inchiriezi. Respectiv, toate serviciile care vor fi inchiriate vor fi percepute plati.”

Suma nu a fost stabilita deocamdata, dar va fi inclusa intr-un regulament aparte.

Serghei BUCATARU, SECRETAR DE STAT LA MINISTERUL ECONOMIEI SI INFRASTRUCTURII: “Aceste costuri vor reflecta cheltuielile pe care le va avea gestionarul infrastucturii feroviare, plus o marja mica de profit care ar permite gesionarului de infrastuctura sa isi desfasoare activitatea comerciala.”

Schimbarile sunt facute pentru a spori competitia, astfel si calitatea serviciilor, se arata in document si mai este si o prevedere a Acordului de Asociere cu Uniunea Europeana. Cei de la Cai Ferate ne-au precizat ca modificarea nu le va afecta incasarile pentru ca odata cu inmultirea operatorilor, va creste si volumul de transport, iar de pierderi nu poate fi vorba atunci cand se pune problema liberalizarii.