In lupta cu poluarea si incalzirea globala si, mai ales, dupa scandalul emisiilor poluante in care au fost implicate Volkswagen si alte companii auto, multe tari fac planuri pentru limitarea efectelor nocive ale emisiilor produse de numarul mult prea mare de masini aflate in circulatie.

Publicat:30.12.2017, 07:18
Fie ca propun limitarea numarului de masini, fie ca merg pâna la interzicerea completa a autoturismelor cu motoare diesel si pe benzina într-un anumit orizont de timp, autoritatile din multe tari vin cu mai multe propuneri, potrivit Weforum.org.
O solutie pe termen scurt este si aceea a interzicerii totale a circulatiei masinilor în anumite orase sau zone ale oraselor, solutie anuntata deja de autoritatile locale din multe orase europene si nu numai.
Madrid
Anul trecut, primarul Madridului, Manuela Carmena, anunta un plan de a elimina masinile din centrul orasului. Astfel, pâna în mai 2019, pe principala artera comerciala din capitala Spaniei, Gran Via, vor circula doar biciclete, autobuze si taxiuri, urmând ca, pâna în 2025, Madridul sa interzica complet masinile cu motoare diesel.
Initiativa face parte dintr-un plan mai amplu de reducere a numarului de masini din oras, care prevede si amenzi usturatoare pentru cei care nu respecta regulile si taxe mai mari de parcare pentru masinile care polueaza.
Oslo
Autoritatile din Oslo intentioneaza sa interzica permanent circulatia masinilor în centrul orasului pâna în 2019, cu sase ani înainte ca o interdictie asemanatoare sa intre în vigoare la nivel national în Norvegia.
Capitala Norvegiei va investi masiv în transportul public ecologic si va înlocui aproape 60 de km de drumuri pentru masini cu piste de biciclete.
Hamburg
Si autoritatile din orasul german Hamburg planuiesc sa le dea batai de cap soferilor. În oras vor exista mai multe piste de biciclete si zone pietonale decât strazi care sa permit accesul masinilor. Astfel, desi nu intentioenaza sa interzica masinile, municipalitatea spera ca, în umratorii 20 de ani, numarul acestora sa se injumataseasca, pentru ca zonele în care acestea vor putea circula vor fi foarte putine.
Copenhaga

În Copenhaga deja circula foarte multe biciclete, iar planul este ca numarul acestora sa creasca în defavoarea masinilor. În prezent, jumatate din populatia orasului merge cu bicicleta la serviciu în fiecare zi, datorita zonelor destinate doar biciclistilor, amenajate înca din anii ’60. Capitala daneza are mai mult de 250 de km de piste de biciclete si procentul cel mai scazut de proprietari de masini din Europa.
Planul pentru viitor este construirea unei “autostrazi” pentru biciclete, care sa lege suburbiile si orasele invecinate de Copenhaga. Orasul vrea, de asemenea, ca pâna în 2025, sa elimine complet emisiile de dioxid de carbon.
Paris
Parisul vrea sa interzica masinile diesel si sa dubleze numarul pistelor pentru biciclete. Când capitala franceza a restrictionat circulatia masinilor dupa numarul de înmatriculare, în 2014, poluarea a scazut cu 30%. Acum, orasul vrea sa descurajeze circulatia masinilor în centru. Din 2016, soferii care au masini fabricate înainte de 1997 nu mai au voie sa cuircule cu masinile în centru în zilele saptamânii, iar daca o fac, amenzile sunt imense.
Atena
În decembrie 2016, si capitala Greciei, Atena, a anuntat ca va interzice circulatia masinilor diesel, pâna în 2025, în încercarea de a îmbunatati calitatea aerului. Municipalitatea a interzis deja circulatia masinilor diesel în centru în functie de numerele de înmatriculare, dar obiectivul este interzicerea complete în anii urmatori.
Londra
Si Londra a anuntat ca va interzice masinile diesel pâna în 2020. Pâna atunci, circulatia masinilor diesel în cele mai aglomerate zone ale orasului este taxata cu 10 lire pe zi. În anumite zone ale capitalei Marii Britanii, masinile diesel sunt deja interzise si intentia este interzicerea tuturor masinilor, în viitorul apropiat.
Bruxelles
Majoritatea strazilor care duc spre centrul Bruxelles-ului – de la cladirea Bursei si pâna la Rue Neuve, cea mai mare artera comerciala din capitala Belgiei, au fost dintotdeauna destinate pietonilor. Este a doua cea mai mare zona fara masini dintr-un oras european, dupa Copenhaga.
Chengdu
O firma de arhitectura din Chicago vrea sa schimbe fata orasului Chengdu, China fiind cea mai poluata tara din lume. Arhitectii americani au contruit o zona rezidentiala în care este mai usor sa mergi pe jos decât sa conduci, cu toate utilitatile la o distanta de doar 15 minute de mers. Desi autoritatile din Chengdu nu intentioneaza sa interzica masinile complet, acestea vor avea acces pe doar o jumatate din strazile orasului.
Mexico City
Mexico City vrea sa interzica circulatia a 2 milioane de masini în centru. În apilie 2016, guvernul local din capitala Mexicului a decis sa restrictioneze circulatia masinilor în centrul orasului pe baza placutelor de înmatriculare. Decizia a fost luata pentru limitarea poluarii.
Vancouver

În timp ce majoritatea oraselor mentionate anterior cauta metode pentru interzicerea fortata a masinilor, Vancouver încearca sa convinga un numar cât mai mare de rezidenti sa foloseasca mai mult transpotul în comun sau sa meraga pe jos.
Potrivit unui raport al Natiunilor Unite, în 2015, jumatate din locuitorii din Vancouver foloseau transportul în comun sau mergeau pe jos si cu bicicleta. Spre comparatie, în Seattle doar 21% din populatie folosea transportul în comun, iar în Philadelphia, 27%. Acest lucru se datoreaza si faptului ca principalele artere ale orasului sunt destinate doar pietonilor, iar autoritatile au extins masiv reteaua de piste pentru biciclete.
New York

Desi New York City nu intentioneaza sa interzica masinile prea curând, municipalitatea amenajeaza tot mai multe piste pentru biciclete si zone pentru mers pe jos si încurajeaza folosirea transportului în comun.
Portiuni mari din Times Square, Herald Square si Madison Square Park sunt destinate doar pietonilor. De asemenea, trei sâmbete din august, mii de oameni participa la Summer Streets, un eveniment anual în timpul caruia este interzisa circulatia masinilor pe toate strazile care leaga Central Park de Podul Brooklyn.