Caile Ferate din Moldova se vor imbogati cu zece locomotive de ultima generatie. Pentru asta vom imprumuta peste 52 de milioane de euro de la BERD. Autoritatile spera ca astfel transportul feroviar din tara se va moderniza vizibil. Totul in contextul in care 5 trenuri europene, renovate cu peste 10 milioane de euro stau de luni bune neclintite in depou.

Astfel de trenuri raman totusi doar o iluzie pentru Republica Moldova. Deocamdata, datorita imprumutului de la BERD vor fi cumparate zece locomotive noi. 

Serghei TOMSA, DIRECTOR CFM: "Primele vor fi folosite pentru minereul de fier la uzina din Galati, o alta parte la trenurile de pasageri."

Cele zece locomotive vor acoperi doar 30 la suta din necesar. Seful de la Cai Ferate afirma ca si preturile ar putea scadea, doar ca nu se stie cand.

Serghei TOMSA, DIRECTOR CFM: "Daca se procura locomotive noi, sigur ca o sa fie revazute costurile, ca sa fin concurenti, preturile sunt mari, trebuie sa intoarcem privirea antreprenorilor spre transportul fevoriar."

Tara noastra a avut o incercare de a pune pe sine trenuri moderne. La Chisinau au ajuns  5 trenuri reabilitate in Romania, care insa stau de mai bine de jumatate de an in depou. Si asta pentru ca dupa aproape doi ani de la cumparare, autoritatile si-au dat seama ca garniturile nu au un certificat care sa indice calitatea materialului din care sunt facute. Problema a aparut dupa ce in luna martie, unul din trenuri a ars la o statie din Straseni. 

Serghei TOMSA, DIRECTOR CFM: "Ele stationeaza, este intentat un dosar care-l duce CNA, doua saptamani in urma, experti au facut cateva investigatii, lucreaza, pana nu va fi stabilita cauza incendiului, ele vor stationa, partea romana nu vrea sa certifice."

Din creditul de la BERD vor fi inlocuite si 40 la suta din sinele din tara.

Pirkka TAPIOLA, SEFUL DELEGATIEI UE LA CHISINAU: "Sunt convins ca acest proiect important va fi un semnal puternic pentru investitori si cetateni."

Proiectul este in valoare de 52,5 milioane de euro, credit de la Banca Europeana pentru reconstructie si Dezvoltare. El urmeaza sa fie restituit in 15 ani, cu o perioada de gratie de 3 ani si o dobanda de 2 procente.  La finantarea locomotivelor, Uniunea Europeana vine cu un grant 5 milioane de euro. Tot pentru modernizarea cailor ferate, si Banca Europeana de Investitii ne va imprumuta alte 52,5 milioane de euro.