Parlamentul Republicii Moldova a aprobat aderarea țării la două convenții internaționale importante în domeniul maritim: Convenția privind răspunderea pentru poluarea cu hidrocarburi de la nave și Protocolul din 2002 la Convenția de la Atena privind transportul pe mare al pasagerilor și bagajelor. Cele două proiecte de lege au fost votate în ambele lecturi și vor întări angajamentele Moldovei în domeniul protecției mediului și al siguranței transporturilor maritime.
Convenția privind răspunderea pentru poluarea cu hidrocarburi, cunoscută și sub numele de Convenția BUNKER, reglementează responsabilitatea proprietarilor de nave pentru daunele cauzate de scurgerile de combustibil de la bordul acestora.
Conform acestei convenții, navele cu tonaj brut mai mare de 1.000 de tone trebuie să dețină o asigurare sau o garanție financiară internațională care să acopere posibilele daune de poluare, inclusiv costurile de curățare și remediere a mediului. Certificatul de asigurare trebuie să fie eliberat de autoritățile din țara sub pavilionul căreia nava este înmatriculată. Aderarea la acest acord va permite Republicii Moldova să participe activ la prevenirea și combaterea poluării marine, consolidându-și angajamentul față de protecția mediului.
De asemenea, Parlamentul a aprobat aderarea la Protocolul din 2002 la Convenția de la Atena privind transportul pe mare al pasagerilor și bagajelor. Acest protocol reglementează drepturile pasagerilor în cazul unui accident maritim și garantează despăgubiri adecvate pentru pasageri în caz de vătămări corporale, deces sau pierderea bagajelor.
În plus, protocolul stabilește norme mai stricte pentru siguranța transportului maritim, contribuind la creșterea standardelor de siguranță pentru pasageri pe rutele maritime internaționale. Acesta asigură și protecția operatorilor de transport maritim, inclusiv a celor mici și sezonieri, evitând un impact economic negativ asupra acestora.

