În luna noiembrie, 3021 de elevi din clasele a IX-a și a XII-a au participat, în premieră pentru R. Moldova, la testarea națională a competențelor digitale. Rezultatele evaluării au fost prezentate pe 12 decembrie în cadrul unui eveniment organizat de Ministerul Educației și Cercetării (MEC), împreună cu Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare (ANCE) și compania internațională BRIO, potrivit unui comunicat al MEC.
Din cei 3021 de elevi participanți, 1928 au obținut scoruri care reflectă competențe avansate, reprezentând un procent de aproximativ 63% din totalul participanților. Această performanță semnificativă sugerează un nivel ridicat de pregătire în ceea ce privește utilizarea tehnologiilor digitale în rândul tinerelor generații.
De asemenea, 810 elevi au demonstrat competențe digitale intermediare, în timp ce 210 au atins un nivel elementar de competență. În schimb, 77 de elevi nu au obținut niciun nivel semnificativ de competență. Totodată, un rezultat impresionant a fost obținut de trei elevi, care au reușit să obțină scorul maxim de 100 de puncte, evidențiind astfel excelența în domeniul digital.
Dragoș Iliescu, profesor la Universitatea din București și director al Școlii Doctorale, și Daniel Iancu, specialist în analiza datelor și dezvoltarea testelor standardizate, au prezentat raportul detaliat al testării, subliniind importanța acestei evaluări pentru dezvoltarea continuă a competențelor digitale ale elevilor moldoveni.
„Aceste rezultate reflectă o tendință pozitivă și confirmă că elevii din R. Moldova sunt tot mai bine pregătiți pentru a face față provocărilor unei lumi digitalizate. Este important ca acest tip de evaluare să devină o practică de rutină în învățământul nostru”, a declarat Iliescu.
Ministerul Educației și Cercetării, prin vocea ministrului Dan Perciun, și-a reafirmat angajamentul de a extinde și îmbunătăți continuu testările naționale de competențe digitale.
„Aceste evaluări sunt esențiale pentru formarea unui sistem educațional care să răspundă cerințelor actuale ale societății. Vom continua să investim în dezvoltarea abilităților digitale ale elevilor, pentru a le asigura o pregătire adecvată în contextul unei economii globale din ce în ce mai tehnologizate”, a adăugat Perciun.
Testarea s-a concentrat pe cinci domenii esențiale din Cadrul European de Competențe Digitale – DigComp 2.2, care includ alfabetizarea în informații și date, comunicarea și colaborarea, crearea de conținut digital, securitatea digitală și rezolvarea de probleme.
De asemenea, elevii participanți au beneficiat de sesiuni de instruire pe platforma online md.brio.ro, în perioada 19-24 noiembrie, pentru a învăța cum să acceseze testele și să navigheze eficient prin mediul digital de evaluare. Aceste sesiuni au avut un rol important în pregătirea elevilor pentru testare, sporindu-le încrederea în procesul de evaluare și familiarizându-i cu mediul online.

