Industria hoteliera din Romania se confrunta cu o criza masiva de personal.

Lipsesc 200.000 de angajati, majoritatea din statiunile de la munte. Pe litoral, in schimb, de teama sa nu ii piarda pe putinii salariati pe care au reusit sa ii gaseasca in sezonul estival, tot mai multi proprietari de hoteluri au decis sa tina deschis tot anul.

Intr-un hotel de pe litoral lucreaza 200 de angajati. Ca sa nu ii piarda, proprietarul s-a hotarat sa nu inchida afacerea odata cu sfarsitul sezonului estival si si-a asumat riscul de a avea pierderi in iarna, cand nu sunt atat de multi clienti.

Spune ca daca nu ar fi luat aceasta dezicie, anul viitorul pierderile cauzate de lipsa de personal calificat ar fi fost mult mai mari.

Aurelian Marin, administrator hotel: ″Incercam o noua strategie si anume de a functiona 12 luni pe ani. E foarte greu sa pregatesti oameni si sa ai oameni si servicii de calitate functionand 3-4 luni pe ani. E foarte greu sa gasesti oameni. E foarte greu sa ii pastrezi si atunci incercam si varianta doi, respectiv formam o echipa si o tinem tot timpul anului.”

Cristina Buzea, receptionera hotel: “Este o oportunitate pentru noi pentru ca avem siguranta unui job stabil.”

20 de proprietari de hoteluri din Mamaia, Constanta, Eforie, Neptun si Mangalia au procedat la fel. Sunt cu 50 la suta mai multi decat anul trecut.

Nicolae Bucovala, proprietar hotel: “Strategia noastra a fost sa ne pastram personalul pe perioada de iarna, dar nu numai de la acest complex. Mai aducem si de la celelalte hoteluri ale noastre astfel incat sa nu ii trecem in somaj.”

Potrivit Federatiei Patronatelor de Turism, industria ospitalitatii are nevoie de aproape doua sute de mii de angajati.

In aceasta perioada, deficitul se vede cel mai bine in statiunile de la munte. Aproape ca nu exista hotel, pensiune si restaurant care sa nu caute personal.

Marian Puscac, manager cofetarie: “Noi suntem 24 de oameni si cautam cel putin 8 oameni.”

Reporter: “Deci, o treime va lipsesc.”

Marian Pusac: “O treime, da!”

Se cauta indeosebi cameriste, ospatari si bucatari, iar angajatorii au oferte atractive.

Ana Dinulescu, manager Resurse Umane hotel: “Le asiguram transportul sau masa, zilnic, sau beneficiile de angajat. Adica, discounturile pe care le au angajatii in locatiile noastre.”

Roxana Cojocea, presedinte Asociatia de Turism Poiana Brasov: ”Problema este ca totusi migreaza de la o locatie la alta intr-un ritm ametitor. Din pacate, nu putem sa ii obligam sa ramana indiferent de facilitati. Faptul ca isi gasesc foarte usor de lucru ii incurajeaza sa faca lucrul asta.”

Oana Coanta, manager restaurant: “Banii sunt ultimul motiv pentru care oamenii pleaca de la un angajator. Atmosfera conteaza, felul in care ii tratezi, conteaza programul, felul, in care ii respecti zilele libera.”

Ca sa acopere de deficitul de personal, proprietarii de hoteluri si pensiuni incearca sa aduca lucratori straini. In zona Poiana Brasov - Bran - Moieciu, de pilda, au venit in vara 200 de nepalezi si exista cerere pentru inca 200.