Primarul general al Bucurestiului, Gabriela Firea, a anuntat marti ca renunta la vinieta Oxigen si la interdictiile de acces in centru dupa ce la sondajul organizat pe Facebook, unde intreba daca bucurestenii sunt de acord cu introducerea vinietei Oxigen, a primit circa 60.000 de comentarii, peste 90% impotriva introducerii taxei, si circa 2,5 milioane de vizualizari. Pentru ca decizia sa fie implementata, ea trebuie validata de Consiliul General, acolo unde Gabriela Firea are majoritatea.

”Decizia se va transforma intr-o hotarare de Consiliu General in luna martie si decizia este ca renunt la vinieta Oxigen. Voi veni cu un proiect de anulare, dar asta nu insemna ca vom renunta. Nu abandonez proiectul Oxigen fiindca el cuprinde mai multe proiecte, planatrea de copaci, achizitionarea de masini mai putin poluante, piste de biciclete, verificarea santierelor poluante, strazi, poduri pasaje.”, a declarat Gabriela Firea.

Primarul a declarat ca rezultatele sondajului organizat pe pegina de Facebook sunt foarte clare, cetatenii nu sunt de acord cu taxa si restrictiile.

”Vrem mai multe autoturisme in trafic? Se pare ca da. Vrem sa avem mai multe masini poluante in trafic? Se pare ca da. Aceasta consultare populara a relevat un raspuns foarte clar, cetatenii resping ideea de restrictie si vinieta ecologica. Noi in acest moment nu suntem dispusi sa fim de acord cu o masura care a avut succes in toata Europa”, a spus Firea.

Primarul general a spus ca daca va castiga alegerile nu va reveni cu vinieta ecologica.

Primarul a declarat ca va face presiuni asupra Ministerului Transporturilor si a Guvernului, ca sa finalizeze lucrarile la Soseaua de Centura si la magistrala de metrou M5, proiecte care vor reduce considerabil poluarea din Capitala.

Gabriela Firea a declarat ca anul acesta Primaria Capitalei va da 20.000 de vouchere in valoare de 9000 lei pentru cei care doresc sa-si schimbe masinile poluante. Anul trecut municipalitatea a dat 5.000 de vouchere. Gabriela Firea a spus ca in Bucuresti sunt peste 370.000 de autoturisme intre Non Euro si Euro 3.

Teoretic, Vinieta Oxigen a intrat in vigoare de la 1 ianuarie, dar primarul Gabriela Firea a anuntat ca va aplica amenzi abia din luna martie celor prinsi ca circula cu masina in Bucuresti fara sa plateasca sau in zona in care nu au voie. O parte dintre cetateni au plati deja vinieta pentru tot anul sau pe cateva luni. Mai mult, primaria a montat deja o parte dintre camerele si indicatoarele care monitorizau ce masini circula fara vinieta si daca masinile poluante intra in zona centrala a orasului (ZACA).

Ce prevede proiectul prin care s-a introdus vinieta de la 1 ianuarie 2020

Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat pe 24 octombrie, la propunerea primarului Gabriela Firea, introducerea vinietei Oxigen incepand cu 1 ianuarie 2020 pentru masinile sub Euro 4 care circula in Bucuresti, iar masinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces in centrul orasului chiar daca platesc vinieta. Pentru masinile sub Euro 3 vinieta va fi de 15 lei pe zi, iar pentru cele Euro 3 si 4 - 5 lei pe zi.

Potrivit hotararii in vigoare, autoturismele Euro 4 vor plati vinieta din 2021. Masinile noneuro, Euro 1 si Euro 2 nu vor mai avea voie deloc in Bucuresti din 2022, iar pentru cele Euro 3 restrictia este valabila din 2024.

Soferii care nu au vinieta corespunzatoare vor fi sanctionati cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei. Aplicarea sanctiunilor va fi facuta atat de politisti si politisti locali, cat si de ”imputerniciti ai primarului general”.

"Incasarea tarifelor pentru achizitionarea vinietelor tip Oxigen se face de catre structurile de specialitate ale Municipiului Bucuresti, cu atributii in administrarea drumurilor publice si managementul traficului, direct sau prin distribuitori. Sumele provenite din incasarea vinietei tip Oxigen se fac venit la bugetul Municipiului Bucuresti si vor fi folosite cu prioritate pentru lucrari, investitii si proiecte din domeniul protectiei mediului si al mobilitatii urbane, care contribuie direct sau indirect la imbunatatirea conditilor de transport si a calitatii aerului", se arata in proiectul de hotarare.

Urmatoarele categorii de autovehicule sunt exceptate:

  • cele electrice si hibrid
  • scuterele si motocicletele
  • cele special adaptate pentru persoanele cu dizabilitati
  • cele destinate transmisiunilor radio si tv
  • autovehiculele apartinand politiei, pompierilor, jandarmeriei, politiei de frontiera, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, serviciului de ambulanta sau medicina legala, protectiei civile, Ministerului Apararii Nationale, unitatilor speciale ale Serviciului Roman de Informati si ale Serviciului de Protectie si Paza, Servicului de Telecomunicatii Speciale, Servicului de Informatii Externe, Administratiei Nationale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justitiei, precum si autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public,
  • servicile publice comunitare pentru situatii de urgenta
  • Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania
  • servicile de ambulanta
  • Societatea Transport Bucuresti STB
  • cele utilizate la interventiile la caile de comunicatie si retelele edilitare
  • cele istorice, conform datelor inscrise in certificatul de inmatriculare sau in cartea de identitate a vehiculului
  • cele prevazute ca fiind exceptate prin acordurile si tratatele internationale la care Romania este parte.

Cum este definit centrul orasului

Se defineste Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) in perimetrul delimitat de: P-ta Victoriei - bd. Iancu de Hunedoara - sos. Stefan cel Mare str. Polona - str. Mihai Eminescu - str. Traian bd. Nerva Traian - bd. Gheorghe Sincai - str. Lanariei - Calea Serban Voda-bd. Marasesti - str. Mitropolit Nifon- bd. Libertatii - Calea 13 Septembrie sos.Pandurilor sos.Cotroceni -spl. Independentei - str. Stirbei Voda - str. Berzei str. Buzesti -P-ta Victoriei.

Sursa: