Plajele de pe coasta de vest din Sri Lanka au fost acoperite de petrol si reziduuri de plastic provenite de la un cargobot aflat in flacari la mica distanta de tarm, informeaza BBC.
Imaginile cu plajele din Negombo, o destinatie turistica cunoscuta, au produs indignare in Sri Lanka.
Nava X-Press Pearl, inregistrata in Singapore, transporta produse chimice si cosmetice, iar la bordul ei a izbucnit un incendiu acum opt zile.
Marina din Sri Lanka incearca, alaturi de Marina Indiana, sa stinga focul, existand temeri ca incendiul ar putea avea consecinte dezastruoase pentru mediul inconjurator. Daca nava se scufunda, sute de tone de petrol s-ar putea scurge in apa, cu un impact major pentru viata marina.
Marea agitata si vanturile musonice ingreuneaza operatiunea, au anuntat oficialii din Sri Lanka.
Seful Autoritatii Portuare din Sri Lanka, Daya Rathnayake, a declarat pentru BBC ca focul este tinut sub control, insa pompierii nu au reusit sa urce inca pe nava din cauza caldurii excesive.
Marina din Sri Lanka vrea sa tracteze nava in ape mai adanci, insa Daya Rathnayake a spus ca structura navei trebuie evaluata intai de experti, pentru a vedea daca acest lucru este posibil.
Negombo este o destintie populara pentru turisti, insa principala ocupatie pentru multi locuitori ai orasului este pescuitul, iar o scurgere de petrol ar reprezenta o a doua lovitura pentru oras. Pescuitul a fost interzis temporar.
Desi plajele sunt deja acoperite de petrol, problema cea mare sunt reziduurile, compuse din mici peleti de plastic, care s-au raspandit deja si in zona altor orase de pe coasta de vest a statului insular.
Profesorul in politici de mediu Jagath Gunawarnadena a declarat pentru BBC ca pericolul acestor mici peleti este ca plutesc si pana la urma se descompun in mare, crescand cantitatea de fragmente de microplastic, daunatoare vietii marine.
Presedintele Autoritatii de Protectie a Mediului din Sri Lanka, Dharshani Lahandapura, a declarat pentru AFP ca echipajul stia ca exista o scurgere de acid azotic pe nava inca dinainte ca nava sa ajunga in apele locale, iar incendiul putea fi evitat daca se intervenea din timp.
Oficialii locali au depus o plangere la politie impotriva capitanului navei, care a fost salvat marti, alaturi de alti membri ai echipajului.
Xpress Shipping, compania din Singapore care detine vasul, a confirmat ca echipajul stia de scurgerea de acid azotic, dar ca nu a primit permisiunea de a acosta in India si Qatar si de a lasa nava acolo, inainte sa se declanseze incendiul.
Vestea ca Sri Lanka a permis navei accesul in apele sale dupa ce fusese respinsa de alte doua tari a declansat un val de furie pe retelele sociale.
Soldatii au inceput operatiunea de curatenia pe plajele din Sri Lanka, insa daca nava se scufunda situatie devine mult mai complexa.
"Cea mai buna optiune a noastra este sa curatam plajele si estimam ca aceasta operatiune va dura cateva saptamani, daca nu cateva luni", a declarat presedintele Autoritatii de Protectie a Mediului din Sri Lanka. Totodata, Dharshani Lahandapura a declarat presei locale ca autoritatile vor incepe testarea apei si aerului din zona, pentru a vedea daca fumul produs de incendiu are afecte adverse asupra sanatatii locuitorilor din zona.