Sistemul exoplanetar XO-1, aflat la o distanta de 536 de ani lumina, va primi doua nume romanesti pentru corpurile sale, respectiv steaua „Moldoveanu” si exoplaneta „Negoiu”. Denumirile au fost date ca urmare a campaniei „IAU100 NameExoWorlds”, al carei scop a fost sarbatorirea centenarului Uniunii Astronomice Internationale.

Publicat:23.01.2020, 08:56

In 2019, cu ocazia aniversarii a 100 de ani de la infiintarea Uniunii Astronomice Internationale (UAI), 112 tari, printre care si Romania, au organizat campanii nationale care au implicat peste 780.000 de persoane din intreaga lume, in propunerea si selectia unui nume pentru o exoplaneta si stea gazda alocate tarii lor.

Proiectul „IAU100 NameExoWorlds” a vizat denumirea a peste 110 sisteme de exoplanete si stele gazda, fiind a doua oara in istoria UAI cand a fost organizata o campanie oficiala UAI pentru a da nume stelelor si exoplanetelor, potrivit Agentiei Spatiale Romane (ROSA).

In total, s-au primit 360.000 de propuneri de nume din peste 110 tari. In fiecare tara a existat un comitet national care a redus propunerile la o lista scurta de nume candidate, care au fost prezentate publicului pentru a le vota. In intreaga lume, 420.000 de oameni si-au votat candidatii preferati.

„Acest proiect va avea un impact pe termen lung, deoarece numele castigatoare vor fi utilizate in paralel cu nomenclatura stiintifica existenta si vor fi creditate persoanei, grupului sau institutiei care le-a sugerat”, precizeaza reprezentantii ROSA intr-un comunicat remis Descopera.ro.

Sistemul exoplanetar XO-1 alcatuit din steaua Moldoveanu si exoplaneta Negoiu

In calitatea sa de membru fondator al UAI, Romania a participat la acest proiect global. Astfel, in perioada 5 august – 5 octombrie 2019, romanii au fost invitati sa propuna nume pentru sistemul exoplanetar XO-1 care i-a fost alocat pentru denumire.

Format din steaua XO-1 si planeta sa XO-1 b, acest sistem se afla la o distanta de 536 de ani lumina, in constelatia Corona Borealis (Coroana Boreala). Steaua este asemanatoare Soarelui nostru, atat in ceea ce priveste culoarea sa galbena (data de temperatura de la suprafata), cat si a dimensiunii, masei sau luminozitatii totale. In ciuda acestor asemanari fizice, steaua XO-1 este de peste patru ori mai tanara decat Soarele nostru, avand doar un miliard de ani.

Un an pe exoplaneta Negoiu este egal cu aproape patru ani de pe Terra

Cat priveste planeta XO-1 b, este singura planeta cunoscuta azi care orbiteaza steaua XO-1. A fost descoperita in anul 2006 de catre o echipa de astronomi amatori si profesionisti, condusa de Peter R. McCullough.

Un an pe planeta XO-1 b dureaza aproape cat patru zile pe Pamant (3,94), iar raza medie a planetei este de 1,21 ori mai mare decat cea a lui Jupiter. Observatiile spectroscopice au pus in evidenta pentru planeta XO-1 b o atmosfera bogata in H2/He, care contine apa, compusi ai azotului NH3 si HCN, precum si petece de nori, potrivit ROSA.

Romanii au propus 180 de nume pentru sistemul exoplanetar XO-1, dintre acestea Comitetul National a intocmit o lista scurta de 12 propuneri de nume. Publicul a fost din nou invitat sa aleaga din lista scurta, in perioada 16 octombrie – 3 noiembrie 2019. Perechea de nume care a iesit castigatoare a fost „Moldoveanu” pentru stea si „Negoiu” pentru exoplaneta.

Proiectul global „IAU100 NameExoWorlds” a fost conceput pentru constientizarea locului nostru in Univers si pentru a reflecta la modul in care Pamantul ar putea fi perceput de o civilizatie de pe alta planeta. Intrucat UAI este autoritatea responsabila cu atribuirea de nume oficiale corpurilor ceresti, sarbatoarea aniversarii centenarului UAI din 2019 a fost pretextul pentru a oferi fiecarei tari sansa de a numi un singur sistem planetar, cuprinzand o exoplaneta si steaua sa gazda.

Sursa: