Un avion comercial din Marea Britanie cu 20 de oameni la bord a decolat cu doua ferestre lipsa si a ajuns la mai mult de 3.000 de metri altitudine inainte ca cineva sa-si dea seama ca ceva nu este in regula, scrie stirileprotv.ro.
Un avion Airbus A321, care efectua un zbor charter programat cu mult timp inainte, a decolat de la Londra cu doua geamuri lipsa, iar echipajul si-a dat seama de asta abia dupa ce aeronava in care se aflau 20 de oameni a depasit altitudinea de 3.000 de metri, scrie Insider.
Incidentul a facut obiectul unui buletin special al Biroului de Investigare a Accidentelor Aeriene (AAIB), care detaliaza evenimentele petrecute pe 4 octombrie.
Avionul a plecat de pe Aeroportul Stansted din Londra spre Aeroportul International Orlando. Acesta transporta trei piloti, un inginer, un sef de incarcare, sase membri ai echipajului de cabina, precum si noua pasageri si era programat pentru un zbor charter de mai multe zile, se arata in buletin.
La scurt timp dupa decolare, mai multi pasageri au observat ca in avion era mult mai racoare si mai zgomot decat de obicei, dar aeronava a continuat sa urce pana la o altitudine de peste 3.000 de metri, moment in care iar indicatoarele pentru centura de siguranta au fost oprite, potrivit buletinului AAIB.
Toata aparatura de bord arata ca totul e normal, desi doua geamuri lipseau
Comandatul s-a indreptat atunci spre spatele avionului si a observat o crestere semnificativa a zgomotului, care devenise „suficient de puternic pentru a va deteriora auzul”. Comandantul a observat, de asemenea, ca sigiliul unei ferestre de pe partea stanga a avionului „flutura in fluxul de aer”.
Echipajul de zbor a decis sa opreasca urcarea avionului la 4.200 de metri si sa reduca viteza, in ciuda faptului ca nu existau „indicatii anormale” pe bord, care arata ca sistemul de presurizare al aeronavei era perfect normal, conform buletinului.
Un inginer si un pilot au fost trimisi totusi sa mai arunce o privire, in timp ce comandantul a decis sa se intoarca la Stansted, iar avionul a aterizat inapoi la 36 de minute dupa decolare.
Odata parcat, echipajul de cabina a inspectat din nou avionul si a descoperit ca doua ansambluri de ferestre - geamurile interioare si exterioare si garnitura de cauciuc - lipseau, se arata in buletinul AAIB.
Singurul lucru la locul lui era geamul pentru zgarieturi, o bucata de plastic care impiedica pasagerii sa atinga geamul exterior. Geamul interior si sigiliul de la o a treia fereastra au fost de asemenea deplasate, a spus AAIB.
Geamurile ar fi cedat din cauza expunerii la caldura unor lumini de mare putere
Institutia a adaugat ca avionul a fost folosit cu o zi inainte la o filmare, in care luminile de mare putere au fost active timp de pana la cinci ore si jumatate.
Ulterior, daune termice si deformare a ferestrelor au fost observate in zona din jurul iesirii de urgenta de deasupra aripii, pe care AAIB le-a atribuit expunerii prelungite la temperaturi ridicate.
AAIB a precizat in buletin ca incidentul ar fi putut avea consecinte mult „mai grave”. „In timp ce in acest caz, daunele au devenit evidente la aproximativ 3.000 de metri altitudine si zborul s-a incheiat fara incidente, un nivel diferit de daune prin aceleasi mijloace ar fi putut duce la consecinte mai grave”, se arata in comunicat.
Acum, lucreaza cu producatorul si operatorul avionului pentru a intelege pe deplin proprietatile luminilor utilizate si cum sa atenueze riscurile in viitor.