Fracțiunile parlamentare PSRM, PCRM, Democrația Acasă și Alternativa au depus o sesizare la Curtea Constituțională, solicitând declararea neconstituționalității decretelor prezidențiale privind numirea lui Nicu Popescu și a lui Dorin Recean în funcția de emisari speciali. Potrivit membrilor fracțiunilor, o asemenea funcție nu este prevăzută de lege. 

„Considerăm că președintele, prin crearea acestei funcții și prin conferirea unor competențe semnificative emisarilor prin acte subordonate legii, a încălcat principiul legalității și al separației puterilor în stat, consfințit de Constituție. Solicităm Curții Constituționale să se pronunțe asupra acestui subiect în cel mai scurt timp", se arată în sesizare.

Despre asta, a anunțat liderul fracțiunii parlamentare PSRM, Igor Dodon. Acesta a semnat sesizarea alături de liderul fracțiunii Alternativa, Gaik Vartanean, liderul fracțiunii Democrația Acasă, Vasile Costiuc, dar și președintele fracțiunii PCRM, Diana Caraman.

Contactați de PRO TV pentru reacție, responsabilii de la Președinție ne-au spus că însinuările lansate de unii reprezentanți ai opoziției sunt absolut nefondate, iar numirea emisarilor speciali de către Președintă nu este nici neconstituțională, nici abuzivă, ci o practică legală, transparentă și firească într-un stat democratic. 

„Aceste numiri se fac în baza Regulamentului de activitate al Președinției, document public și accesibil tuturor. Emisarii speciali nu sunt remunerați și nu au atribuții executive. Ei nu dau ordine și nu „concentrează puterea” la Președinție. Rolul lor este unul de expertiză și reprezentare, atunci când statul are nevoie de experiență solidă într-un domeniu strategic. Atât Nicu Popescu, cât și Dorin Recean, sunt persoane cu experiență recunoscută în domenii-cheie pentru Republica Moldova – politică externă, securitate, reziliență și dezvoltare. Ei sunt chemați să contribuie cu cunoștințele și relațiile lor în interesul statului. Aceasta este o practică larg întâlnită în democrațiile consolidate. State precum Franța, Germania, Statele Unite sau Regatul Unit folosesc frecvent emisari speciali pentru teme complexe: securitate, climă, reconstrucție, crize regionale. Majoritatea statelor nu au o lege specială în acest sens, iar numirile se fac de prin decizie a președintelui, a prim-ministrului sau a ministrului de externe. Pe scurt, emisarul special nu înseamnă mai multă putere pentru Președinte, ci mai multă competență pentru stat. Este un instrument normal, transparent și legal, folosit pentru a aduce expertiză acolo unde este nevoie – în beneficiul cetățenilor Republicii Moldova", a mai declarat pentru PRO TV purtătorul de cuvânt al instituției. 

Pe 10 decembrie, fostul premier Dorin Recean a fost numit în funcția de emisar special pentru dezvoltare și reziliență. 

Pe 31 octombrie, fostul ministru al Afacerilor Externe, Nicu Popescu, a fost numit emisar special pentru afaceri europene și parteneriate strategice.

Citeste si : Nicu Popescu, după ce a fost numit în calitate de Emisar special pentru afaceri europene: „Parcursul european este o responsabilitate și îl ducem la capăt”