În perioada 31 august – 29 septembrie, concurenții electorali la alegerile parlamentare din 28 septembrie au cheltuit în total aproximativ 237 mii de euro pentru 2.903 reclame pe platforma META. Pe platformele Google, concurenții electorali identificați au sponsorizat 2.046 de reclame, însă lipsesc cu totul datele despre bugete, durata difuzării și audiențe, ceea ce face dificilă estimarea impactului real, scriu analiștii de la Watchdog

Lideri ai cheltuielilor pe reclame de pe platformele META în perioada monitorizată au fost:

Partidul Acțiune și Solidaritate – 93 386 de euro pentru 826 de reclame;

Blocul Alternativa – 33 346 de euro pentru 639 de reclame;

Andrei Năstase – 28 394 de euro pentru 230 de reclame;

Gabriel Călin – 20 693 de euro pentru 40 de reclame;

Partidul Nostru – 15 265 de euro pentru 118 reclame;

Partidul Național Moldovenesc – 10 726 de euro pentru 288 de reclame;

Dacă e să luăm media per sponsorizări, Călin a cheltuit aproximativ 517 euro per reclamă, în timp ce media PAS este de 113 euro pentru o reclamă, a Blocului Alternativa 52,18 euro pentru o reclamă și a Partidului Nostru de 129, 28 euro per reclamă. Cheltuielile PAS reprezintă circa 40% din totalul sumelor declarate, explică cei de la Watchdog într-un studiu. 

Pe platformele Google, lideri ai numărul de reclame setate în perioada 31 august – 29 septembrie au fost:

Partidul Acțiune și Solidaritate – 651 de reclame;

Partidul Nostru – 500 de reclame;

Olesea Stamate – 300 de reclame;

Blocul Electoral Patriotic – 200 de reclame;

Blocul Alternativa – 200 de reclame.

Alte formațiuni, precum „Democrația Acasă”, „AUR”, „Moldova Mare”, Partidul „Liberal” sau Tatiana Crețu, nu figurează în Meta Ad Library și Google Ads Transparency, neavând reclame sponsorizate.

Studiul a analizat doar paginile afiliate concurenților politici, excluzând paginile anonime folosite pentru dezinformare, deoarece niciun candidat nu le-a revendicat public. 

„În caz că am fi stabilit că unele conturi/pagini anonime ar fi promovat un candidat politic, acestea aveau să fie incluse în studiu”, menționează analiștii de la Watchdog. 

STUDIUL INTEGRAL: