Interviu cu directorul general al companiei Lemi Invest, care detine centrul comercial Shopping MallDova, Haydar Ergun.
- Domnule Ergun, Shopping MallDova si-a deschis usile la sfarsitul anului 2008, oferind cetatenilor moldoveni un format complet nou de cumparaturi, relaxare si divertisment. Se poate spune ca acest concept, ales atunci, a dat rezultate si a prins radacini in Republica Moldova?
- Peste tot in lume acest concept de centre comerciale si de divertisment este foarte popular. si, desigur, trebuia sa se bucure de succes si in Republica Moldova. Moldovenii au apreciat imediat noua propunere si li s-a oferit posibilitatea nu numai de a face cumparaturi in mod convenabil si civilizat, dar si de a-si petrece timpul in mod placut.in procesul de dezvoltare a conceptului care a fost implementat in Republica Moldova, actionarii au studiat cele mai recente tendinte de pe piata mondiala a centrelor comerciale. Au fost luate in considerare toate beneficiile, riscurile, precum si particularitatile nationale. Drept urmare, am reusit sa construim si sa deschidem la Chisinau un centru care indeplineste toate cerintele moderne ale cumparaturilor din intregul spectru de produse, dar si in ceea ce priveste divertismentul de inalta calitate pentru vizitatorii din diferite categorii de varsta.Deci putem spune ca in urma cu mai mult de sapte ani actionarii Shopping MallDova au facut alegerea corecta, care s-a bucurat de sprijin in randul cetatenilor tarii.
- Cat de multumiti sunt actionarii de dezvoltarea proiectului in tara noastra si considera ei ca investitiile lor au fost justificate?
- Investitia initiala in constructia centrului comercial Shopping MallDova a constituit peste 50 de milioane de euro. O sa va spun sincer: recuperarea mijloacelor investite se desfasoara mai lent decat a fost planificat. Dar exista o serie de motive obiective. in primul rand, este vorba despre criza financiara si economica mondiala din anul 2008, care nu putea sa nu aiba un impact negativ asupra situatiei din Republica Moldova, afectand puterea de cumparare a populatiei. Dar, in ciuda acestui fapt, investitorii sunt, in general, multumiti de progresul proiectului lor din Republica Moldova. si in aceasta situatie este important ca ei sa inteleaga: conceptul implementat este primul de acest gen din tara si a fost foarte apreciat de locuitorii sai.
- Daca e sa vorbim despre unicitatea centrului comercial Shopping MallDova, ce caracteristici si trasaturi il disting de alti operatori din acest domeniu?
- In primul rand, trebuie sa mentionez ca centrul comercial Shopping MallDova a fost creat pentru confortul vizitatorilor sai. Suprafata sa totala este de aproximativ 77 de mii de metri patrati, din care doar 25 de mii de metri patrati sunt spatii de inchiriat. Restul spatiului de 53 de mii de metri patrati este destinat pentru confortul vizitatorilor: parcare subterana, spatii comune, holuri, instalatii sanitare, zone libere de relaxare etc.in acelasi timp, in mall-ul nostru a fost instalat unul dintre cele mai bune sisteme de aer conditionat din oras, care le asigura vizitatorilor racoare pe timp de vara, iar iarna – o caldura placuta si confort. Aceste aspecte sunt foarte importante pentru oameni.Cred ca o alta trasatura distinctiva a centrului comercial Shopping MallDova este faptul ca departamentul nostru de marketing desfasoara in mod constant diverse activitati de agrement pentru vizitatori, le pregateste surprize placute. in fiecare zi speciala si in fiecare vacanta organizam pentru vizitatorii centrului nostru comercial o multime de evenimente, concursuri si tombole, pentru a-si putea petrece placut timpul. in plus, in fiecare zi de odihna, precum si de mai multe ori pe saptamana, compania noastra organizeaza spectacole de dans, jocuri pentru copii, atat recreative, cat si educationale. Aceasta abordare in organizarea timpului liber e unica si o asemenea atmosfera nu veti gasi in niciun alt centru comercial din Republica Moldova.in opinia mea, anume aceasta abordare complexa si responsabila a facut din Shopping MallDova unul dintre cele mai cunoscute si populare locuri comerciale si de divertisment pentru oamenii de orice varsta din tara.Dar aici vreau sa mai adaug ceva... Noi avem o atitudine foarte responsabila fata de calitatea serviciilor prestate si aceasta calitate o oferim tuturor vizitatorilor. Suntem un centru comercial pentru intreaga familie si ne straduim ca Shopping MallDova sa fie interesant pentru toata lumea. Oricine va gasi aici pentru sine ceva nou si util.
- Domnule Ergun, ce criterii trebuie sa indeplineasca un brand care inchiriaza spatiu comercial in Shopping MallDova, ce il deosebeste de agentii economici care isi desfasoara activitatea in alte centre?
- Am evitat mereu comentariile despre alti operatori de pe piata in care ne desfasuram activitatea. Dar, in acelasi timp, fiecare membru al echipei noastre este constient de faptul ca formatul nostru si conceptul sunt unice pentru Republica Moldova si este dificil sa ne comparam cu altii.in procesul de selectie a noilor chiriasi ne bazam pe doua criterii: in primul rand, sa aiba experienta pe piata si, in al doilea rand, profilul specific al proiectului potentialului chirias trebuie sa corespunda tuturor parametrilor spatiului nostru disponibil. Acest lucru se explica prin faptul ca centrul nostru comercial are prevazute zone specializate, destinate unui anumit tip de afaceri.
- Astazi multe centre comerciale se confrunta cu problema exodului de chiriasi. Cum stau lucrurile in aceasta privinta la Shopping MallDova? Datorita caror instrumente reusiti sa mentineti relatiile cu ei?
- Desigur, chiriasii nostri, ca si cei care lucreaza in alte centre comerciale, se confrunta cu anumite dificultati, ca urmare a deprecierii monedei nationale si a instabilitatii pe termen scurt de pe piata, dupa alegerile parlamentare de anul trecut. Dar am reusit sa evitam plecarea chiriasilor. in acea perioada ne-am intalnit cu fiecare dintre ei, am purtat discutii si am formulat impreuna solutii reciproc avantajoase pentru probleme. Noi intotdeauna i-am considerat pe chiriasi parteneri de business, nu doar surse de venit, si pe aceste principii ne-am construit relatiile de afaceri. Cred ca aceasta abordare ne permite sa salvam relatiile si colaborarea, chiar si in momentele cele mai dificile.
in acest moment, in zona comerciala din Shopping MallDova avem 100 de companii, care reprezinta diferite marci de haine, incaltaminte, electronice, parfumuri, haine etc. in timp ce in zona de divertisment si in zona destinata alimentatiei (food zone) avem 23 de companii partenere, dintre care 4 se specializeaza exclusiv pe divertisment (Rock&Roll Bowling, cinematograful Patria, zona de joaca pentru copii Madagascar Kids si cazinoul Gameworld), 10 restaurante si 9 magazine de tip fast-food.Cel mai mare spatiu este arendat de reteaua de supermarketuri „Fourchette” – 2159 de metri patrati, urmat de „LC Waikiki”, care va fi deschis in curand - 1800 de metri patrati, precum si magazinul de electrocasnice si electronice „Bomba” – 1786 de metri patrati. in acelasi timp, suprafata medie a unui magazin din centrul comercial variaza intre 150-200 de metri patrati.
- In 2012-2013 centrul comercial a efectuat investitii suplimentare in dezvoltarea mall-ului. Ce fel de investitii si despre ce proiecte este vorba?
- Administratorul oricarui centru comercial si de divertisment stie ca procesul de dezvoltare si imbunatatire in acest domeniu nu se incheie niciodata. in caz contrar, riscati sa ramaneti in urma pietei si sa va pierdeti pozitia. Acesta este motivul pentru care actionarii nostri investesc anual in dezvoltarea Shopping MallDova, pentru a-i creste atractivitatea.Astfel, la sfarsitul anului 2013, in apropierea centrului comercial a fost inaugurata o parcare deschisa cu 500 de locuri. Acest proiect a fost implementat dupa ce mall-ul s-a confruntat cu un deficit de locuri de parcare, mai ales la sfarsit de saptamana si in zilele de sarbatoare. Toata lumea stie ca pe locul actualei parcari se inalta un deal, peste care treceau liniile de inalta tensiune. Am reusit sa obtinem permisiunea de a le transfera sub pamant. Toate costurile pentru proiectare, efectuarea de lucrari complexe, achizitiile de materiale etc. au fost efectuate din contul companiei noastre. in total, au fost alocate peste 4 milioane de euro. in schimb, problema locurilor de parcare a disparut. Cred ca, in parte, datorita implementarii acestui proiect, traficul de vizitatori ai mall-ului a crescut cu 5% in 2014, comparativ cu 2013, iar in primul trimestru al acestui an – cu 7% fata de aceeasi perioada a anului precedent.
- Ne putem astepta ca in curand la Shopping MallDova vor aparea branduri noi, cunoscute si nu prea pentru cetatenii moldoveni?
- Echipa noastra lucreaza in mod constant pentru a aduce pe piata din Republica Moldova branduri care s-au afirmat demult la nivel mondial. De exemplu, in luna iunie a acestui an in mall va fi deschis magazinul „LC Waikiki”. Acesta este un brand de moda foarte cunoscut. Magazinul va cuprinde colectii casual pentru barbati, femei si copii. Iar in luna august se va deschide magazinul SuiteBlanco – un cunoscut monobrand spaniol. Vom avea si alte lansari, dar este inca prea devreme pentru a le divulga...
- Cum ati descrie situatia generala actuala de pe piata centrelor comerciale din Republica Moldova si, in opinia dumneavoastra, ar trebui sa ne asteptam la o reformatare?
- In orice caz, aceasta este opinia mea personala si nu inseamna nimic... Piata determina si dicteaza calea corecta de dezvoltare. Ce se intampla in acest domeniu in lume, se va intampla si in Republica Moldova. Dar orice s-ar intampla, trebuie sa retinem ca in fiecare sfera exista loc de imbunatatiri, pentru a corespunde cerintelor actuale. Cei care vor fi in masura sa profite de moment si vor lua calea modernizarii – vor supravietui. Cei care vor incetini si nu vor reusi sa raspunda provocarilor timpului, sa-si dezvolte afacerea – sunt sortiti esecului. Aceasta regula se aplica si in ceea ce priveste mall-urile. Prin urmare, trebuie sa monitorizam indeaproape tendintele globale in domeniul centrelor comerciale, sa punem in aplicare cele mai bune practici si sa nu ne oprim din calea perfectionarii. Ceea ce si face, de fapt, echipa noastra.
*ACEST ARTICOL ESTE UN PRODUS COMERCIAL