Navigatia pe raul Prut s-a extins cu inca 85 de kilometri. Pana acum, cele patru barje pentru marfuri care constituie toata flota fluviala a Moldovei, se puteau deplasa doar de la Giurgiulesti pana la Cahul. De astazi, ele pot ajunge pana la Cantemir, ducand marfuri preluate din portul Giurgiulesti. Circulatia este posibila dupa ce din aprilie si pana acum, Prutul a fost curatat de namol, copaci si deseuri. Astazi pe noul traseu a fost transportata prima incarcatura - un lot de pietris adus din Romania.
Lilia CARAUS, REPORTER PRO TV: “Chiar in aceste momente o incarcatura cu 500 de tone de pietris este adusa din Giurgiulesti, aici la Cantemir.”
Astfel, Prutul a devenit navigabil pe o portiune mai lunga, dupa ce a fost curatat timp de trei luni. Unul dintre muncitorii care au participat la lucrari este macaragiul Constantin Varlan. Barbatul spune ca in cei 30 de ani de cand se afla mai mult pe apa, a invatat raul pe de rost si recunoaste ca Prutul arata altfel acum.
Constantin VARLAN, MACARAGIU: “Era mai frumos, pentru ca era curatit. Dar acum e mai saracacios, nu ajung resurse. Socoteala-i in bani. Azi ne dau oleaca, maine oleaca.”
Cat priveste unitatile de transport fluvial, Moldova dispune in prezent de patru barje pentru marfa.
Constantin VARLAN, MACARAGIU: “Ar trebui am noua, mai puternica, mai rapida. Asta este din 80, am mai reparat-o anul asta ca intra apa.”
Pana acum, incarcaturile ajunse in portul Giurgiulesti erau preluate de camioane. Acum, marfurile vor putea ajunge cu barja pana la Cantemir. Ministerul Transporturilor afirma ca transportul pe rau este mult mai ieftin.
Vasile BOTNARI, MINISTRUL TRANSPORTURILOR: “Beneficiile economice sunt in primul rand pentru agricultori. Este mult mai ieftin. Transportarea a 600 de tone rutier, costa in jur de 70 de mii de lei, iar fluvial 10 mii de lei. Adica de sapte ori este mai ieftin.”
Lucrarile de curatare a raului pe o distanta de 85 de km au costat 800 de mii de lei si au fost suportate de portul fluvial Ungheni.
Petru CODREANU, CAPITAN PORT GIURGIULESTI: “Banii acestia se vor intoarce cred pana la sfarsitul sezonului. Portul fluvial Ungheni cred ca isi va intoarce si mai mult, nu doar 800 de mii.”
De fapt, autoritatile planificasera ca in acest an Prutul sa fie curatat pana la Leova si Ungheani. Asa cum nu s-a reusit, termenul a fost amanat pana la anul viitor.