Deși președintele Trump vorbește despre ajutor american de 350 de miliarde de dolari pentru Ucraina, un raport al unor economiști de la universități americane de prestigiu estimează că vorbim de fapt despre 50,9 miliarde de dolari. S-a calculat la preț întreg armament vechi din stocurile armatei, scrie adevarul.ro.

Publicat:27.02.2025, 08:25

„Economiști pentru Ucraina” (un think-tank economic non-partizan) format dintr-o rețea care include peste 400 de economiști reprezentând cele mai importante instituții academice, științifice și economice din lume, a publicat un raport despre ajutorul acordat Ucrainei de către SUA.

Analiza a fost realizată sub coordonarea unei cercetătoare de la UC Berkley și cu ajutorul a 19 cercetători de la UC Berkeley, Stockholm School of Economics și Minerva University.

Deși Trump vorbește despre ajutor de 350 de miliarde de dolari în contextul unui acord cu privire la resurse, analiza citată arată că în trei ani de război la scară largă, valoarea monetară totală a ajutorului SUA livrat guvernului Ucrainei se ridică la 50,9 miliarde de dolari, din care 18,3 miliarde de dolari includ ajutor militar, iar restul de 32,6 miliarde de dolari reprezintă sprijin bugetar direct sub formă de rambursare a cheltuielilor prin Banca Mondială și garanții pentru împrumuturi.

Într-un raport publicat în 20 ianuarie 2025, de Departamentul de Stat al SUA se arată „am oferit 65,9 miliarde USD în asistență militară de când Rusia și-a lansat invazia premeditată, neprovocată și brutală pe scară largă a Ucrainei la 24 februarie 2022 și aproximativ 69,2 miliarde USD în asistență militară de la invazia inițială a Ucrainei de către Rusia în 2014. Am folosit acum Autoritatea de Retragere Prezidențială de urgență de 55 de ori din august 2021 pentru a oferi Ucrainei asistență militară în valoare totală de aproximativ 27,688 miliarde USD din stocurile Departamentului Apărării”.

Ajutor militar de 18,3 miliarde de dolari, nu 65 de miliarde

Estimarea economiștilor este că de fapt ajutorul militar este de 18,3 miliarde de dolari și nu 65,9 miliarde de dolari, cât estimează Departamentul de Stat.

„Discrepanța dintre sumele alocate și valorile calculate în analiza noastră independentă provine din trei factori principali. În primul rând, majoritatea ajutorului militar al SUA pentru Ucraina a venit sub formă de echipamente existente din stocurile americane. Când urmărim fiecare armă furnizată și luăm în considerare vechimea acestor arme, deprecierea lor completă și ratele lor de eșec (făcând echipamentul inutilizabil de armata SUA), valoarea este cu cel puțin 60% mai mică”, arată analiza citată.

În al doilea rând, în cazul în care ajutorul a constat în echipamente noi comandate, SUA au impus limitări semnificative în ceea ce privește atât alegerea armelor de către Ucraina cât și utilizărea acestora, iar unele dintre transferurile de echipamente nu au avut loc încă.

„În al treilea rând, o parte substanțială (aproximativ 25%) din ajutorul militar a fost oferită mai degrabă sub formă de împrumuturi decât sub formă de granturi”, arată studiul.

Cum se împarte ajutorul SUA pentru Ucraina

Sprijinul din partea Statelor Unite pentru Ucraina poate fi împărțit, conform raportului amintit, în următoarele categorii: (a) finanțare directă prin conturi instituționale internaționale (de exemplu, Banca Mondială); (b) împrumuturi; (c) garanții pentru acordarea de împrumuturi guvernului Ucrainei; (d) Granturi de trezorerie pentru achiziții de apărare din SUA; (e) transferul direct de echipamente în temeiul Autorității Președintelui de Tragere; (f) transfer indirect de echipamente prin achiziționarea de echipamente de înlocuire pentru un aliat; (g) așa-numitele acorduri de „împrumut-închiriere” (adoptate, dar niciodată utilizate) și (h) conturi de finanțare militară străină (FMF), care au permis împrumuturi strategice Ucrainei pentru achiziționarea de provizii de apărare ale SUA.

(a). În ceea ce privește finanțare directă, „Statele Unite au furnizat aproape 31 de miliarde de dolari prin conturile Băncii Mondiale administrate de contractorii USAID - Deloitte și KPMG. O parte din aceste fonduri a fost plătită pentru administrarea fondurilor și auditurile programelor, precum și cheltuielile generale ale Băncii Mondiale.

Aceste conturi funcționează ca o rambursare a cheltuielilor verificate pentru pensii, salariile profesorilor, salariile lucrătorilor din domeniul sănătății și alte roluri sociale critice. „Întrucât sistemul de guvernare electronică al Ucrainei (Diia) este considerat unul dintre cele mai avansate din lume, guvernul ucrainean are o documentație eficientă până la fiecare alocare din conturile bancare ale oamenilor, contracte electronice și chitanțe digitale și achiziții, chiar și pentru provizii mici, cum ar fi creioane și pahare de hârtie”, arată studiul citat.  În plus, sprijinul bugetar al SUA pentru Ucraina a fost adesea condiționat de implementarea de către Ucraina a unor reforme specifice.

(b) Împrumuturi. Banca de Export Import a Statelor Unite a acordat Ucrainei un împrumut în valoare de 156 milioane USD pentru achiziționarea a 40 de locomotive diesel Wabtec, care au susținut 800 de noi locuri de muncă în vestul Pennsylvaniei. Împrumutul este rambursabil integral. Există și alte împrumuturi bilaterale la fel de mici și sunt luate în considerare în analiza noastră.

(c) Colateral. Statele Unite și-au folosit fondurile proprii și dobânda câștigată pe activele rusești înghețate (dintre care o mică minoritate sunt deținute în SUA) pentru a garanta împrumuturi de aproximativ 25 de miliarde de dolari pentru reconstrucția Ucrainei și Moldovei. Împrumuturile au fost organizate în principal prin intermediul Băncii Mondiale în coordonare cu alte părți interesate și sunt instrumente standard de datorie rambursabilă. Includem în calculele noastre 1,6 miliarde de dolari pe care SUA i-au alocat Băncii Mondiale pentru a finanța grantul în cadrul Programului Special pentru Recuonstruirea Ucrainei și Moldovei.

(d) Granturi din conturi de trezorerie. Guvernul SUA a furnizat 12,1 miliarde de dolari în bugetul de achiziții pentru sistemele de arme americane, muniții, întreținere și servicii necesare armatei ucrainene, mai ales sub umbrela programului USAI. Nu toate articolele procurate au fost încă livrate în Ucraina și nu este clar cât de mult din cele 12,1 miliarde de dolari a fost utilizat. Aceste cheltuieli subvenționează și stimulează industria de apărare din SUA, iar Ucraina beneficiază de noi echipamente și servicii. Ucraina plătește un preț de piață pentru aceste arme, în ciuda numeroaselor restricții. „Din cauza acestor restricții, a programelor de livrare și a selecției limitate de articole pe care Ucraina poate să le procure, calculăm valoarea reală a (d) mai aproape de 5,5 miliarde USD”, arată raportul citat. 

„Marea majoritate a echipamentelor furnizate Ucrainei nu mai este folosită de armata SUA”

(e) Transferuri directe de echipamente. Autoritatea Prezidențială de Retragere a fost folosită de 55 de ori în ultimii trei ani pentru a trimite un total de aproximativ 31 de miliarde de dolari în echipamente și muniții extrase din stocurile existente din SUA. Cu toate acestea, cifra de 31 de miliarde de dolari se bazează pe contabilitatea Departamentului Apărării, mai degrabă decât pe valoarea reală a armelor de pe piață - arată studiul. 

Analiza noastră profundă a fiecărui sistem de arme trimis în Ucraina, vechimea acestuia, statutul stocurilor americane și ratele de eșec imputate pe câmpul de luptă oferă o imagine foarte diferită a limitei superioare a valorii acestor sisteme pentru Ucraina: 12,5 miliarde de dolari. De asemenea, trebuie remarcat faptul că marea majoritate a echipamentelor furnizate Ucrainei nu mai este folosită de armata SUA și, prin urmare, a avut o valoare efectivă de zero pentru Statele Unite, altfel decât ca potențial sprijin militar pentru aliați, sau ca o răspundere din cauza cerințelor stricte de reciclare a sistemelor de arme și a munițiilor. Estimarea noastră de 12,5 miliarde de dolari este o limită superioară conservatoare, deoarece nu anulăm complet valoarea unor astfel de sisteme”, arată studiul.

(f) Transferuri indirecte de echipamente. Statele Unite au furnizat investiții strategice de aproximativ 20 de miliarde de dolari în industria de apărare a Poloniei, din care Polonia a oferit Ucrainei capabilități de 340 de milioane de dolari. Polonia este membră NATO, așa că investițiile în sectorul său de apărare nu reprezintă un ajutor pentru Ucraina.

(g) Împrumut-închiriere. Programul de împrumut-închiriere a expirat neutilizat.

(h) Împrumuturi de asistență militară străină. Statele Unite au alocat aproximativ 9,2 miliarde de dolari pentru împrumuturi pentru Ucraina și alte 17 țări afectate de războiul rusesc pentru a procura provizii, servicii și echipamente militare de fabricație americană.

Concluziile raportului: estimarea americană, exagerată 

Având în vedere cele de mai sus, economiștii citați au concluzionat următoarele:

„Finanțarea directă pe care guvernul Ucrainei a primit-o de la guvernul Statelor Unite este estimată la 50,9 miliarde de dolari. Toate celelalte surse de finanțare sunt fie alocate altor țări (Polonia) sub umbrela „Ucraina”, fie constau în datorii, pe care Ucraina este deja obligată să le ramburseze și nu ar trebui incluse atunci când se face referire la „ajutor” de grant”, arată studiul citat.

Rportul mai subliniază că „nu au fost identificate dovezi de corupție de către mecanismele instituite pentru monitorizarea și auditarea utilizării fondurilor și echipamentelor de către guvernul Ucrainei.”

Impactul bugetar al sprijinirii Ucrainei asupra Statelor Unite „a fost neglijabil, cu mai puțin de 17 miliarde de dolari pe an - aproximativ costul de întreținere și energie pentru clădirile federale, sau 0,25% din bugetul federal în 2024.”

Sprijinul SUA pentru Ucraina a fost esențial pentru capacitatea Ucrainei de a se apăra de invazia ilegală de către Rusia a unei țări suverane, arată studiul citat.

„Cu toate acestea, în contextul discuțiilor privind măsura în care acest efort este prea costisitor pentru SUA și privind valoarea comercială a ceea ce au oferit SUA, este important să se facă o evaluare precisă a ajutorului. Oferim cifra de 50,9 miliarde de dolari ca prima estimare economică cantitativă a valorii sprijinului direct al SUA pentru Ucraina”, a concluzionat raportul.

Autorii principali ai studiului au fost Anastassia Fedyk (UC Berkeley) și James Hodson (AI for Good Foundation). Au contribuit economiști din cadrul Consiliului de Cercetare din Ucraina: Tatyana Deryugina (Universitatea din Illinois la Urbana-Champaign), Yuriy Gorodnichenko (UC Berkeley), Ilona Sologoub (VoxUkraine/KSE). Coordonator de cercetare a fost Emilia Marshall (UC Berkeley).

Pe Telegram-ul  Pro TV Chisinau  găsiți imaginile, dar și știrile momentului din Moldova și din întreaga lume! Fii reporter Pro TV. Dacă ai surprins imagini care pot deveni o știre, ni le poți trimite pe Viber, Whatsapp sau Telegram la numarul 079400508.