Comandamentul militar al Rusiei a dispus modificarea poligoanelor de antrenament pentru soldații ruși pentru a include piste pentru motociclete și, potrivit informațiilor citate de Institutul pentru Studiul Războiului (ISW) din SUA, intenționează să achiziționeze până la 200.000 de motociclete fabricate în China pentru armata rusă, conform hotnews.ro.
ISW amintește în ultima sa evaluarea privind conflictul din Ucraina că Ministerul rus al Apărării (MoD) a publicat înregistrări video pe 27 și 28 iunie care arată oficiali ruși vizitând Școala Superioară de Comandă Militară din Novosibirsk și un nou poligon militar din Ținutul Krasnodar, regiune aflată în sudul țării, subliniind că Rusia creează programe de instruire pentru motocicliști în aceste locații.
Ministrul rus al Apărării, Andrei Belousov, și noul comandant Forțelor Terestre ruse, general-colonelul Andrei Mordvicev, au discutat despre îmbunătățirea capacității Rusiei de a instrui forțele sale și de a genera noi ofițeri la Școala Superioară de Comandă Militară din Novosibirsk, iar Belousov i-a ordonat lui Mordvichev să echipeze școala cu motociclete și vehicule off-road (ATV-uri) pentru a ajuta la „pregătirea cadeților în tactici moderne”.
Adjunctul ministrului rus al Apărării, Iunus-Bek Evkurov, a declarat că poligonul din Ținutul Krasnodar dispune de o pistă modernă pentru motociclete, ATV-uri și quad-uri și a menționat că Rusia a modernizat peste 200 de centre de instruire pentru a ține cont de noile tactici pe care forțele ruse le folosesc în Ucraina. În ultimele luni, comandamentul militar rus a lucrat la formalizarea tacticilor și a instruirii pe motociclete în cadrul armatei ruse.
Bloggerii militari ruși sunt circumspecți față de folosirea motocicletelor pe front
Cu toate acestea, surse ruse continuă să speculeze în legătură cu capacitatea Ministerului Apărării de a formaliza și îmbunătăți utilizarea motocicletelor în cadrul armatei.
Un canal rusesc de Telegram a afirmat pe 13 iunie că Mordvicev a fost inițiatorul utilizării motocicletelor și ATV-urilor la sfârșitul anului 2024, cu scopul de a facilita avansurile rusești spre orașul ucrainean Pokrovsk, considerat „poarta Donbasului”.
Canalul de Telegram a declarat că gruparea de forțe ruse din direcția Pokrovsk a elaborat norme oficiale privind utilizarea motocicletelor până în iunie 2025 și că armata rusă încearcă să reproducă aceste norme și în alte sectoare ale frontului.
Același canal a reiterat că majoritatea motocicletelor folosite de militarii ruși provin din donații ale organizațiilor de voluntari sau sunt achiziționate de soldați din surse proprii, însă a precizat că Mordvichev intenționează ca Ministerul Apărării să asigure centralizat motociclete pentru trupe și să înființeze un stoc de motociclete.
Rusia ar fi cumpărat deja zeci de mii de motociclete din China
Potrivit unor surse anonime din armata rusă, citate de același canal, Rusia a achiziționat peste 40.000 de motociclete fabricate în China în 2024, iar forțele ruse au primit deja 20.000 dintre acestea.
O sursă militară rusă a declarat pentru canalul de Telegram că Ministerul Apărării intenționează să cumpere 120.000 de motociclete, 30.000 de ATV-uri și 12.000 de vehicule „buggy” până la sfârșitul anului 2025. O altă sursă din cadrul Ministerului Apărării a precizat că există intenția de a achiziționa până la 200.000 de motociclete și 60.000 de alte tipuri de vehicule ușoare – probabil tot în 2025.
Canalul de Telegram a mai menționat că Mordvicev intenționează să angajeze un grup de instructori care să-i învețe pe soldați cum să utilizeze eficient motocicletele, unii dintre acești instructori urmând să fie, posibil, foști membri ai Grupului Wagner.
Totuși, un blogger militar rus și fost instructor în cadrul unității Storm Z s-a plâns pe 30 iunie că motocicletele și ATV-urile rusești sunt vulnerabile la atacurile cu drone FPV (cu vizualizare din perspectivă proprie) ale Ucrainei și că asalturile rusești cu motociclete generează un raport mai mare de soldați uciși în acțiune, comparativ cu cei răniți în acțiune.
Bloggerul a subliniat că asalturile cu motociclete ar putea avea mai mult succes dacă forțele ruse le-ar folosi în tandem cu un sprijin semnificativ din partea aviației, dronelor și sistemelor de război electronic (EW).
Utilizarea motocicletelor a permis forțelor ruse să își îmbunătățească marginal capacitatea de a evita dronele ucrainene în așa-numitele „zone gri” contestate de pe linia frontului, însă ritmul avansului rusesc nu a crescut semnificativ și rămâne, practic, la viteza mersului pe jos, în ciuda eforturilor de a integra vehicule mai rapide în tacticile de asalt, conchide raportul ISW.